Toelichting incidentele bestedingsvoorstellen
1. Integraal bestedingsvoorstel vluchtelingen en asielzoekers (doel 1.1.3 )
Op het gebied van opvang worden in Zwolle voor verschillende groepen vluchtelingen veel inspanningen verricht. Het gaat om o.a. opvang van Oekraïense vluchtelingen en van alleenstaande minderjarige vluchtelingen, crisis noodopvang voor asielzoekers, realisatie van zowel een tijdelijke als een permanente Regionale Opvang Locatie (ROL) en huisvesting en inburgering van statushouders. De instroom van asielzoekers blijft naar verwachting groot. Het beroep dat de landelijke overheid hierin doet op de gemeenten, inclusief Zwolle, is dat ook.
De inspanningen in de afgelopen periode zijn grotendeels via een crisisaanpak gerealiseerd. Om regie te kunnen voeren op de opgave vluchtelingen en de vraagstukken daarbinnen in samenhang te kunnen blijven afwegen, is het nodig om vanuit een crisisstand toe te werken naar meer stabiliteit. Een meer langere termijn aanpak draagt daaraan bij. Naast de huisvestingsvraag wordt de verbinding gezocht met onderwerpen als wonen, werken, onderwijs, inburgering, participatie en zorg. In de aanpak vinden we het belangrijk om mee te wegen wat de draagkracht van onze inwoners en organisaties is wanneer de vluchtelingenstroom (gestaag) blijft toenemen. Daarom zijn er in juni stadsdialogen georganiseerd en hebben we met inwoners en organisaties gesproken over de opgave waarvoor we staan en gepeild wat dit betekent voor de stad zodat we daarmee rekening kunnen houden in de aanpak voor de langere termijn.
Om toe te werken naar een meer langere termijn aanpak zijn er 3 scenario’s uitgewerkt gebaseerd op de toenemende vraag naar huisvesting en opvang. Met college en raad zijn de scenario’s opiniërend besproken waarbij scenario (2) er als voorkeursscenario is uitgekomen op basis waarvan de aanpak voor de opgave vluchtelingen nu wordt uitgewerkt. De aanpak richt zich erop dat we de komende jaren uitvoeren wat er reeds besloten is. We voldoen daarmee aan wettelijke verplichtingen ten aanzien van opvang van vluchtelingen en inburgering en huisvesting van statushouders en daarnaast blijven we solidair met de opgave. We nemen onze verantwoordelijkheid en doen meer dan van ons gevraagd wordt, maar maken ook keuzes. Regie voeren op de opgave vluchtelingen betekent namelijk ook dat we niet iedere vraag die op ons afkomt gaan faciliteren. Gezien de prognoses m.b.t. de asielinstroom en Oekraïense vluchtelingen bestaat de kans dat er geen keuze is en gemeenten bijvoorbeeld opnieuw gedwongen worden om in te zetten op (langdurige) crisis noodopvang. Dit draagt niet bij aan het creëren van een stabiel en flexibel opvanglandschap (uitvoeringsagenda Flexibilisering Asielketen). De focus houden op een aanpak gericht op door- en uitstroom van kansrijke asielzoekers en statushouders en het maken van keuzes daarbinnen blijft dan ook nodig.
Als gevolg van de aanpak verwachten we dat er op een aantal (met name maatschappelijke) thema’s knelpunten gaan ontstaan de komende jaren. In de definitieve uitwerking van de lange termijn aanpak opgave vluchtelingen wordt inzichtelijk gemaakt welke interventies als extra inzet en/of middelen nodig zijn. Het beroep op het sociaal domein en de interne organisatie neemt daardoor toe.
2. Stadspas (doel 2.1.3 )
In het coalitieakkoord ‘Samen voor een waarde(n)volle toekomst’ d.d. 25 mei 2022 is de wens verwoord om een stadspas in te voeren, waardoor inwoners met een laag inkomen gemakkelijker gebruik kunnen maken van alle minimaregelingen waar zij recht op hebben. Op 12 december 2022 heeft er een debat met de gemeenteraad over de informatienota Vooronderzoek Zwolse stadspas d.d. 22 november 2022 plaatsgevonden, waarbij de gemeenteraad kennis heeft genomen van het voorstel om te kiezen voor een stadspas als participatie instrument (variant A). In 2023 is verder onderzoek uitgevoerd en voorstellen gedaan en zijn er dilemma's aan het college voorgelegd. Op 27 juli 2023 heeft het college een opinienota Stadspas aan de raad aangeboden. Deze wordt in het 4e kwartaal 2023 door de Raad behandeld. De uitkomst van die bespreking zal, ook als er niet voor een Stadspas wordt besloten, inzet vragen om de toegankelijkheid van minimaregelingen te bevorderen. Dat vraagt om de inzet van onder andere een projectleider, nadere ondersteuning van een beleidsadviseur, een projectassistent en Informatievoorziening in de periode na de bespreking van de opinienota. De kosten daarvoor worden voor een half jaar geraamd op € 90.000,-. Een mogelijk aangepast besluit over de vorm van een Stadspas, volgend op de opinienota, zal leiden tot een aangepaste kostenopzet die daarna moet worden voorgelegd. Ten behoeve van die voorbereiding, en/of afronding, is de benoemde inzet en budget benodigd.
3. Herdenkingsmonument Keti Koti (doel 1.1.3 )
Dit jaar is er extra aandacht voor het slavernijverleden van Nederland vanwege het 150e herdenkingsjaar. En in Zwolle vanwege het publiceren van het onderzoek van de Overijssel Academie naar sporen van het slavernijverleden in Overijssel. Een monument bevordert het bewustzijn over de beschamende en pijnlijke koloniale geschiedenis van ons land en de manier waarop die geschiedenis tot op de dag van vandaag doorwerkt. Het doet ons beseffen dat racisme en discriminatie nog steeds deel uitmaken van onze huidige samenleving. Het geeft een plek om stil te staan bij de slachtoffers van het koloniale slavernijverleden. Erkenning van dit alles is voorwaardelijk om samen toekomstgericht verder te gaan, in lijn met het beleidsplan Diversiteit en Inclusie. Voor het realiseren van een monument is incidenteel € 130.000,- nodig voor ontwerp en realisatie van het monument, plaatsing, onthulling en de communicatie daaromtrent. Structurele onderhoudskosten kunnen pas later bepaald worden. De provincie beraadt zich over een eventuele bijdrage aan dit monument.
4. Beleidsadviseur Huiselijk Geweld (doel 1.3.1 )
In de PPN staat brede welvaart centraal, onderdeel daarvan is veilige leefomgeving en daarbij hoort ook het aanpakken van huiselijk geweld. Het programma Geweld Hoort Nergens Thuis (GHNT) is gestopt en daarmee ook de inzet van de projectleider. We gebruiken 2024 om te onderzoeken hoe we het beste kunnen investeren in het bespreekbaar maken, eerder signaleren, stoppen en duurzaam oplossen van huiselijk geweld. Daarvoor is incidenteel extra formatie beleid MO noodzakelijk. De kosten daarvan bedragen € 92.899,- (0,67 fte schaal 11) voor 2024.
5. Rol organisatieadviseur SWT verlengen (doel 1.2.1 )
Het SWT vervult een spilfunctie in het sociaal domein en heeft met veel ontwikkelingen en veranderingen te maken. De organisatie moet zich hier continu op aanpassen: taken en werkwijzen veranderen en ook de samenwerking met partners in het sociaal domein is continu in beweging. Dit zijn veranderingen die te groot voor het management zijn om in het reguliere werk mee te nemen. Om het afdelingshoofd en teammanagers te ondersteunen en het lopende organisatieontwikkelingstraject goed af te kunnen ronden en borgen, is verlenging van de huidige ingehuurde organisatieadviseur tot medio 2025 ad €190.522,- nodig.
6. Kwaliteitsmedewerkers Wijkteams (doel 1.2.2 )
De teammanagers van de wijkteams hebben twee verantwoordelijkheden: een verantwoordelijkheid als manager van het eigen wijkteam en het managen van een inhoudelijke portefeuille voor het hele wijkteam. De portefeuilletaken hebben een sterk inhoudelijk karakter en omvat veel casuïstiek van individuele inwoners.
Deze laatste doet een onevenredige aanslag op de tijdsbesteding van een teammanager (gemiddeld rond de 50%). Tijd die niet besteed kan worden aan medewerkers en het begeleiden van het team bij veranderingen waar het SWT continu mee te maken heeft. Deze taken willen we structureel beleggen bij kwaliteitsmedewerkers. Hiermee willen we het management versterken, zodat ze naast hun portefeuille voldoende tijd hebben voor HR en bedrijfsvoering gerelateerde taken.
Om de teammanagers te ontlasten zijn 3 fte kwaliteitsmedewerkers nodig ad € 399.240 per jaar. In feite structureel, maar in afwachting van de nieuwe opdracht voor het SWT worden deze kwaliteitsmedewerkers nu voor twee jaar aangevraagd.
7. Relatie en Scheidingsteam (doel 1.2.2 )
In Zwolle werken we preventief aan het voorkomen van complexe scheidingen. Dit zodat kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Belangrijk instrument binnen deze werkwijze is de inzet van het Relatie- en Scheidingsteam Zwolle (hierna: RSTZ) dat in september 2021 is gestart als pilot in twee stadsdelen. Deze pilot is geëvalueerd en de uitkomsten hiervan zijn positief:
- Het lukt het RSTZ om (langdurige) conflicten bij ouders te voorkomen of te doorbreken (de-escalatie) waardoor er minder belasting is bij kinderen.
- Ouders en jeugdigen ervaren een duidelijke meerwaarde in de hulp en ondersteuning van het RSTZ. Het RSTZ zorgt onder andere voor meer rust in de thuissituatie en ouders krijgen grip op de onderlinge communicatie en relatiedynamiek.
- Professionals in het RSTZ ervaren een duidelijke meerwaarde in de werkwijze vanuit het RSTZ. Door deze nieuwe manier van werken ontwikkelen ouders meer veerkracht. Problemen worden bovendien preventiever aangepakt.
- AEF beoordeeld de interventie ‘Relatie- en Scheidingsteam Zwolle’ als kansrijk voor het versnellen van de transformatie jeugdhulp.
Vanwege de positieve uitkomsten van de evaluatie wordt de pilotfase van het RSTZ dit jaar afgerond en wordt voorgesteld de inzet per 01-01-2024 structureel te maken en te verbreden naar alle Zwolse stadsdelen. Dit is ook de aanbeveling die wordt gedaan vanuit de werkplaats Sociaal Domein. Om dit mogelijk te maken wordt vanaf 2024 aanvullend € 253.565,- voor capaciteit (structureel) en voor 2024 incidenteel € 254.547,- voor leer- en ontwikkeltijd (incidenteel) aangevraagd. Beiden worden door AEF benoemd als noodzakelijke voorwaarden om de transformatie Jeugdhulp te versnellen.
8. Afronden borging Doorbraakmethode (doel 1.2.2 )
De doorbraakmethode is een landelijk beproefde methode om maatwerk te leveren, met name voor inwoners met Multi-problematiek waar de standaard oplossingen geen uitkomst bieden. De methode zorgt dat professionals onderbouwd en binnen wetgeving maatwerk kunnen leveren met een duidelijke aanpak. Daardoor wordt maatwerk makkelijk te maken, te verdedigen en te regelen. Het stelt ons in staat om uitlegbaar ongelijke gevallen ongelijk te behandelen waar dat nodig is en rechtvaardig om zo onze schaarse tijd en middelen zo goed mogelijk in te zetten.
Vanwege de positieve ervaringen en resultaten van de in samenwerking met IPW gehouden pilot wordt voorgesteld om de methode verder te implementeren. Voor de verdere implementatie van de methode blijkt zowel in de interne organisatie (leertijd voor betrokken medewerkers) als externe projectleiding nodig. Het Instituut voor publieke waarde zal in de beginfase ook nog ondersteunen en we maken gebruik van hun app om kosten, besparingen en effecten te monitoren. Voor 2024 is incidenteel een bedrag nodig van € 139.575. Vanaf 2025 is structureel € 21.600 benodigd voor het gebruik van de app en ondersteuning van IPW.
9. Begeleiding ex-gedetineerden (doel 1.2.3 )
In het coalitieakkoord en de Perspectiefnota 2024 – 2027 staat benoemd dat Zwolle een overwegend veilige stad is. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Ondanks deze inzet zien we in toenemende mate ontwikkelingen die de openbare orde en veiligheid raken. Een succesvolle re-integratie van ex-gedetineerden draagt bij aan het voorkomen van recidive, maatschappelijke onrust en overlast. Voor een succesvolle re-integratie is het belangrijk dat er maatwerk geboden kan worden aangezien elke situatie verschillend is en elke ex-gedetineerde andere hulpvragen en ondersteuningsbehoeftes heeft. Om dit maatwerk te kunnen bieden is een maatwerkbudget wenselijk dat flexibel ingezet kan worden door de nazorgcoördinatoren. Dit draagt bij aan het realiseren van een zachte landing bij terugkeer in de maatschappij van ex-gedetineerden. Het stelt de nazorgcoördinatoren in staat om snel passende begeleiding en ondersteuning in te zetten. Uit de ervaringen van de nazorgcoördinatoren met het bieden van nazorg blijkt dat dit voor deze doelgroep essentieel is om te voorkomen dat er een terugval plaats vindt. Daarmee wordt de kans op recidive verkleint wat weer bijdraagt aan het veilig houden van de stad Zwolle. Dit sluit aan bij ambities in de Strategische Veiligheidsagenda waarin de ambitie is opgenomen om zorg te bieden die aansluit bij de behoefte van de inwoners. Voorgesteld wordt om het budget onder doel 1.2.2. daarom te verhogen. Nu is dit budget jaarlijks ruim € 6.000,-. Voorgesteld wordt om dit budget voor 2024 incidenteel te verhogen naar € 50.000,- om te onderzoeken wat een passend aanbod is.
10. Aanpak mensenhandel (doel 1.3.1 )
De gemeente heeft op grond van de Wmo en Jeugdwet een wettelijke taak om slachtoffers van mensenhandel op te vangen. In het coalitieakkoord is de ambitie uitgesproken om de aanpak van mensenhandel te continueren. Daarnaast zijn er op dit thema ambities geformuleerd in een regionaal plan van aanpak voor de jaren 2022-2026. De bekostiging van een zorgcoördinator mensenhandel vloeit voort uit deze wettelijke taak. Voor 2024 wordt het Zwolse aandeel in de kosten voor de inzet van de regionale zorgcoördinator geraamd op € 23.830, zijnde 24% van de kosten. De lokaal te dragen kosten (6 uur beleidsregie en 6 uur aandachtsfunctionaris mensenhandel) worden voor 2024 voorlopig geraamd op een bedrag van € 46.450 (incl. € 10.767 overhead).
11. Beroepsonderwijs (zwolse8) & Arbeidsmarkt (doel 2.1.1 )
Langs de pijlers van de PPN gericht op het vergroten van bestaanszekerheid en kansengelijkheid met de aansluiting van onderwijs & arbeidsmarkt als prioritaire opgave is deze investering in het beroepsonderwijs vanuit Onderwijsstad Zwolle verklaarbaar. In samenwerking met de meerjarige agenda van de Regio Zwolle dienen we hiermee voornamelijk de ambitie om te groeien naar een duurzame en wendbare economie en werken we gezamenlijk aan een toekomstbestendige en flexibele arbeidsmarkt. De sterke samenwerking met de Zwolse8 versterkt Zwolle als lokale stad en acteert regionaal en landelijk in de onderwijsregio’s als voorloper om de veranderkundige opdracht van het Onderwijs vorm te geven. Curriculum, Welzijn en Welvaart zijn hierin onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken de brede welvaart van Zwolle. Het gaat om een tijdelijke investering zolang de uitvoeringsagenda loopt. Het betreft een totale investering van 437.500 voor 4 jaar, waarvan 47.500 bij de Berap aanvraag van 2023 staat.
De investering bekrachtigt de unieke en waardevolle samenwerking tussen gemeente & Zwolse8 voor Zwolle Onderwijsstad.
Het betreft voornamelijk cofinanciering onderwijs & gemeente, waarmee de beoogde doelstellingen vanuit het uitvoeringsplan gerealiseerd worden. Gezien de samenhang met de aanvraag vanuit Economie om nieuwe kennis (o.a. samenwerking Universiteit Twente) als sleutelfactor voor regionaal-economische vernieuwing in te zetten, versterkt de investering het gezamenlijke doel om het innovatievermogen te vergroten; iets waar Zwolle behoefte aan heeft als oplossing voor benodigde transities. Beide aanvragen beïnvloeden het vergroten van het innovatievermogen en zijn complementair aan elkaar.
Het betreft investeringen in:
Strategische Onderwijsagenda 2022-2026 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|
Zwolle Onderwijsstad
| 130.000 | 130.000 | 130.000 |
Totale meerjarige investering: | 390.000 |
12. Port of Zwolle (doel 5.1.1 )
Port of Zwolle gaat een nieuwe fase in. Dit in lijn met het ambitiedocument dat met de gemeenteraad is gedeeld. Het gaat hierbij om de eerste stappen richting verzelfstandiging, waarvoor verdere professionalisering nodig is. Daarnaast gaat het om de verdere verduurzaming. Kosten worden over de 3 betrokken gemeenten gelijkwaardig verdeeld (Kampen, Meppel, Zwolle). Het gaat daarbij:
- Een incidentele bijdrage voor 2023 van 73k ter dekking van op ophoging structurele middelen. Dit is eenmalig nodig; in vervolgjaren wordt deze ophoging vanzelf gecompenseerd vanwege de indexatie;
- Een meerjarig incidentele besteding van € 108.000,- (per jaar, periode 2024 tot en met 2027). Hiervoor zal dus vanaf 2028 een probleem ontstaan bij gelijkblijvende omstandigheden. Verwachting is dat verzelfstandiging rond die tijd geregeld is waarmee er een nieuwe situatie ontstaat en herberekeningen nodig zijn.
13. Circulaire economie (doel 5.1.1 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel 13.
14. Evenementen (doel 5.2.1 )
Wij ondersteunen jaarlijks evenementen in onze stad. Dit betreft zowel de culturele evenementen als de niet culturele evenementen. Voor deze ondersteuning was in 2023 een structureel budget beschikbaar van € 441.046. Voor 2022 en 2023 is dit budget aangevuld met € 107.500, naast een incidenteel budget van € 50.000,- voor culturele evenementen en een bijdrage van € 15.000,- vanuit Maatschappelijke Ondersteuning voor het evenement Zwolle Pride. In totaal was dus een budget beschikbaar van € 613.546,-.
Het beschikbare budget voor 2024 is € 540.049,-. Dit bedrag bestaat uit het structurele budget (na indexatie) van € 475.049,-, een incidenteel budget van € 50.000,- vanuit de Uitvoeringsagenda Cultuur plus de bijdrage van Maatschappelijke Ondersteuning van € 15.000,- voor Zwolle Pride. Om de ondersteuning van evenementen op hetzelfde niveau als 2023 te doen, is een budget nodig van in totaal € 650.000.
Wij vinden het belangrijk als betrouwbare overheid om evenementen in onze stad te blijven ondersteunen op het niveau dat ze gewend zijn, zeker nu de kosten voor het organiseren van evenementen fors gestegen zijn. Op deze manier blijven we een levendige en vitale stad met vele culturele en niet culturele evenementen en voorkomen we dat evenementen die sedert lange tijd worden ondersteund en zeer worden gewaardeerd in Zwolle niet meer zullen kunnen worden georganiseerd in onze stad. Het is goed om ons ook te realiseren dat de kosten voor het organiseren van evenementen fors gestegen zijn, met wel 40%. Dat betekent dat de organisatoren bij gelijkblijvende subsidie al flink in ambities terug moeten gaan om begroting sluitend te krijgen. Voor 2024 stellen we een extra bedrag beschikbaar van € 110.000,-. We komen bij het voorjaarsmoment 2024 met een bredere afweging cultuur waarin een voorstel voor de toekomstige bekostiging van evenementen integraal wordt meegenomen.
15. Cultuur (doel 5.3.1 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel 15.
16. Aanvulling Omgevingsvisie (doel 6.1.1 )
We willen zorgen dat de gemeente Zwolle ook na 2030, het richtjaar van de huidige Omgevingsvisie, een duidelijke koers voor ogen heeft voor de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving waarin groei en brede welvaart hand in hand gaan. We willen met de ‘Aanvulling Omgevingsvisie’ weloverwogen en op hoofdlijnen keuzes maken, als aanvulling op de huidige Omgevingsvisie, zodat we daarna concrete plannen kunnen maken. Plannen voor extra nieuwe woningen in en/of aan de stad, voor de ontwikkeling van bedrijvigheid, voor mobiliteit en bereikbaarheid en de aanpak van klimaatopgaven die samen moeten blijven bijdragen aan onze zeer hoge standaard voor brede welvaart. We willen onze landelijke koppositie hierin blijven behouden, ook ver na 2030.
Het proces van het maken van de aanvulling is medio 2023 gestart en loopt tot medio 2025. We werken langs drie sporen gericht op (1) het creëren van inhoud, door onderzoek, verkenningen en analyses, (2) betrokkenheid van de Zwolse samenleving op basis van onze Zwolse participatie aanpak en (3) het spoor waarin college en gemeenteraad zorgen dragen voor besluitvorming over de aanvulling van de Omgevingsvisie. Voor 2023 zijn bestaande middelen beschikbaar. Voor de jaren 2024 en 2025 is een bedrag van respectievelijk € 743.627,- en € 258.860,- nog om uitvoering te geven aan de 'Aanvulling Omgevingsvisie, Ons Zwolle van morgen'.
17. Regieteam Stedelijk Ontwikkeling (v.h. regie versnelling woningbouw) (doel 6.1.1 )
Komende jaren vraagt van vele partijen een actieve inzet om de geprognosticeerde 10.000 woningen ook daadwerkelijk te realiseren. Naast de vastgestelde Omgevingsvisie en het werken aan projecten, is de analyse gemaakt dat extra inzet van de organisatie noodzakelijk is voor een aantal vraagstukken rond die woningbouwdoelstelling, om de beoogde doelstelling ook daadwerkelijk te kunnen realiseren. Hierbij gaat het in het bijzonder om gebiedsoverstijgende vraagstukken (denk aan systeemsprong met veel vraagstukken rond mobiliteit, energie) en bijv. stadsbrede programmatische afwegingen om de woningbouwopgave te faciliteren. Om voldoende sturing te geven aan deze doelstelling is - na evaluatie eind 2022- besloten het NT Woningbouw (o.a. ambtelijk opdrachtgevers van focusgebieden) te verbreden NT Stedelijke ontwikkeling. De verscheidene teams zijn zodanig geformeerd dat er een brede samenstelling is (fysiek en sociaal), zodat er integraal en slagvaardig kan worden gewerkt. Komende tijd wordt aanvullend ook een relatie gelegd met de opgave voor de Stadsbouwmeester, daar waar het gaat om het onderdeel “integrator” binnen zijn functie, zoals die door de raad is bedoeld. Voorgaande vraagt een investering van € 405.000,- in 2024.
18. NOVEX-regio Zwolle / Programma Stedelijk Zwolle (doel 6.1.1 )
Rijk en Regio Zwolle werken samen aan de integrale verstedelijkingsopgave voor de regio in directe samenhang met randvoorwaardelijke opgaven voor klimaat, bereikbaarheid en economie/werkgelegenheid. De Verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle “Warme Harten in een klimaat adaptieve delta" is daarin leidend. Samen met het eerder vastgestelde Plan van Doorpakken voor het NOVI-gebied. In het kader van het Rijksprogramma Novex is de Regio Zwolle daarom van NOVI-gebied, NOVEX-gebied geworden.
Zwolle heeft een nauwe inhoudelijke betrokkenheid bij 3 ontwikkelprogramma’s: Regionale Mobiliteitsstrategie (o.l.v. provincie Overijssel), Regionale Sponstrategie (o.l.v. waterschap Drents Overijsselse Delta en Provincie Overijssel) en Stedelijk Zwolle. Het programma Stedelijk Zwolle valt onder uitvoerende verantwoordelijkheid van ons, mede gelet op samenhang en samenloop met de aanvulling van de Zwolse Omgevingsvisie. Inmiddels is een programmaplan gereed (95% versie) waarin doelen, opgaven en beoogde resultaten zijn beschreven. Belangrijke onderdelen zijn het gebiedsgericht onderzoek naar de Ceintuurbaanzone en naar mogelijkheden voor nieuwe uitleglocaties voor wonen aan de zuid- en oostzijde van de stad. Het zijn integrale onderzoeken waarin een combinatie van opgaven en maatregelen voor klimaatbestendigheid in het regionaal watersysteem, maatregelen in het kader van bereikbaarheid en mobiliteitstransitie, de ontwikkeling van (hoogwaardig) openbaar vervoer, het functioneren van de Stadsring en ontwikkeling van werkgelegenheid aan de orde komen.
Voor de werkzaamheden in 2023 en deels voor 2024 kan worden gewerkt vanuit bestaande en beschikbare middelen vanuit het NOVI-gebied, MIRT en de bijdrage van het NOVEX-gebied. De raad wordt gevraagd € 478.000,- beschikbaar te stellen voor de resterende inzet in 2024. Middels dit voorstel worden tevens de ontvangen bijdragen van de provincie en het NOVEX-gebied geformaliseerd (€ 161.218,- 2023).
19 Uitvoeringsagenda Omgevingsvisie (doel 6.1.1 )
De gemeente Zwolle staat de komende jaren voor veel opgaven en transities die ruimte vragen. Zowel in de stad als in het buitengebied. Denk aan wonen, klimaat, economie, duurzame energie, mobiliteit, gezondheid, landbouw en natuur, etc. Op ambitie- en doelniveau hebben we de gewenste ontwikkeling van de Zwolse fysieke leefomgeving vastgesteld in de Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van Morgen’. Het Coalitieakkoord benoemt dat de wijze waarop Zwolle gaat groeien staat beschreven in deze visie. Om dat op een doelmatige en gestructureerde wijze te doen wordt een uitvoeringsagenda Omgevingsvisie opgesteld. Een uitvoeringsagenda draagt daarmee bij aan een versnelde realisatie van de maatschappelijke opgaven waar we als gemeente voorstaan. Naar verwachting wordt dit najaar de Uitvoeringsagenda aan het college gepresenteerd. De geschatte kosten om uitvoering te geven aan de uitvoeringsagenda zijn € 55.000,- voor 2024.
20. Naar een toekomstbestendig buitengebied (doel 6.1.1)
Een groot deel van het grondgebied van Zwolle is buitengebied. De komende jaren spelen daar vele opgaven op het gebied van klimaatadaptatie, de energietransitie, stikstof, leefbaarheid, vrijetijdseconomie en de agrarische sector. Opgaven die ook randvoorwaardelijk zijn voor goed wonen, werken en leven in de stad Zwolle. Stad en land zijn steeds meer aan elkaar verbonden. Binnen dit kader zijn voor de komende jaren financiële middelen nodig voor:
- Co-financiering (samen met gemeenten en provincie) Toekomstbestendige erven (O.a. de ervencoach): € 7.500,- voor de jaren 2024 t/m 2026. Hiermee geven we ook invulling van een aangenomen motie van het CDA om als gemeente te borgen dat de ervencoach voor Zwolse agrariërs beschikbaar is, ook als daar cofinanciering voor nodig is.
- Gemeentelijke bijdrage Gebiedscorporatie IJsseldelta (samen met de gemeenten Zwartewaterland en Kampen en de provincie Overijssel): € 10.000,- voor de jaren 2024 en 2025.
- Provinciaal Programma Landelijk Gebied: Eind 2023 is het Provinciaal Programma Landelijk Gebied gereed. De provincie voert hierover de Regie. Er komen hiervoor veel financiële middelen vrij hiervoor vrij vanuit het Rijk. Het is voor de gemeente van belang hierop aan te haken met onze lokale ambities en doelen. Dat vergt mogelijk capaciteit. Het is nu nog onduidelijk hoeveel dat is.
De het ondersteunen van de ervencoach en de gebiedscorporatie verstevigen we de verbinding tussen stad en land, wat Zwolle zo bijzonder maakt. Ook versterken we de relatie met de Zwolse inwoners, betrokken ondernemers en maatschappelijke organisatie die in en voor het buitengebied actief zijn.
21. Gebiedsontwikkeling Broerenkwartier (doel 6.1.2 )
De gemeente heeft de ambitie om het Broerenkwartier te transformeren van een monofunctioneel gebied (retail) naar een gebied met een mix van functies zoals (betaalbaar) wonen, werken, retail, horeca en cultuur. Deze ambities zijn vastgelegd in de Ruimtelijke Visie Broerenkwartier uit 2017. Samen met de eigenaren van de vastgoedontwikkelingen in dit gebied wordt gewerkt aan het behalen van deze doelstelling. Daarnaast neemt de gemeente haar verantwoordelijkheid in de herinrichting van de openbare ruimte. Dit is noodzakelijk aangezien door de intensivering van het programma in het gebied, de druk op de openbare ruimte toeneemt.
Deze ontwikkeling is al gedurende meerdere aantal jaren gaande. In deze aanvraag vragen wij budget aan voor de ambtelijke organisatie en kosten voor inhuur van expertise voor de jaren 2023, 2024 en 2025 om continuïteit vanuit de gemeente te kunnen waarborgen in deze gebiedsontwikkeling, voor resp. € 500.000,-; € 400.000,- en € 150.000,-. Voor de kosten voor de projecten C&A en de herinrichting van de openbare ruimte is reeds dekking beschikbaar gesteld. Deze budgetaanvraag heeft betrekking op de realisatie van het project Hudson’s Bay pand en algemene kosten voor het Broerenkwartier. Door de nieuwe situatie die is ontstaan met betrekking tot het Hudson’s Bay pand, neemt de gemeente de regie in handen. Onder meer heeft de gemeenteraad de Wet voorkeursrecht gemeenten gevestigd en werkt de gemeente aan een voortzetting van deze ontwikkeling.
22. Visie Holtenbroek (doel 6.1.2 )
Voor een toekomstbestendig Holtenbroek is een integrale gebiedsaanpak nodig vanuit zowel de sociale als de fysieke opgaven. Het doel is dan ook tot een integrale gebiedsvisie en een integraal gebiedsprogramma te ontwikkelen. Deze aanpak is een pilot waarvan de uitkomsten ook van belang zijn voor andere gebiedsprogramma’s. Voor de totstandkoming van de integrale visie zijn reeds eerder middelen toegekend (70 k).
Beoogd was een extern bureau opdracht te geven voor het maken van het integrale toekomstbeeld voor Holtenbroek. Echter gedurende de pilot werd duidelijk dat alvorens een opdracht te verstrekken voor het opstellen van een toekomstbeeld/gebiedsvisie aan een extern bureau het benodigd is om de gemeentelijke integrale opgaven voor Holtenbroek eerst in beeld te brengen (vertaling van staand - stedelijk - beleid en ontwikkelingen naar Holtenbroek). Uit deze exercitie vloeit een uitgangspuntennotitie Holtenbroek voort waarin de fysieke opgaven, sociale opgaven, opgaven vanuit veiligheid en inwonersperspectief vertaald zijn naar Holtenbroek. Deze uitgangspuntennotitie dient als basis voor de uitwerking van de gebiedsvisie/toekomstbeeld - samen met stakeholders - voor Holtenbroek. Om dit traject af te ronden is € 339.000,- benodigd in 2024, waarvan € 100.000,- wordt gedekt uit de Stelpost Gebiedsgericht Werken. Per saldo is € 239.000,- aan extra middelen nodig in 2024.
23. Omgevingswet gerelateerde activiteiten (doel 6.1.3 )
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Vanuit het programma Omgevingswet wordt de gemeentelijke organisatie hierop voorbereid. Voor 2023 is er voor de 2e helft van het jaar budget nodig om op 1-1-2024 voldoende klaar te zijn. In 2024 met een doorloop naar 2025 zitten we in een overgang met nog veel “oude” aanvragen die behandeld moeten worden, er ervaring opgedaan wordt met de nieuwe wetgeving en verder gewerkt wordt aan het omgevingsplan. We verwachten eind 2023 nog een hausse van aanvragen die onder het oude regiem behandeld moeten worden en we verwachten ook een tijdelijke toename van het aantal ingediende bezwaarschriften. Daarnaast moet ook bij de behandeling van bezwaarschriften ervaring opgedaan worden met de nieuwe wetgeving. Vanuit het programma is er geïnventariseerd wat er nodig is voor een goede overgang en implementatie en dit is gebundeld in deze aanvraag. Dit is mede van groot belang gelet op de versnelling woningbouw en andere (grote) bouwinitiatieven.
Hiervoor wordt in 2023 € 852.000,- voor 2024 € 1.080.000,- en 2025 € 682.000,- aangevraagd. Vanuit het Rijk worden er voor de jaren 2023-2025 gelden ontvangen. Daarnaast worden er vanaf 2024 milieuleges ingevoerd, inschatting voor Zwolle een opbrengst van jaarlijks € 45.000,- en worden de beschikbare gelden voor aanpassen bestemmingsplannen (wordt omgevingsplan) voor de jaren 2023-2025 ingezet. Inschatting voor nu is dat de rijksgelden, de milieuleges en gelden bestemmingsplannen voldoende zijn om de kosten 2023-2025 te dekken. We leggen nu voor 2023-2025 een bestedingsvoortel voor. Het is lastig een inschatting te maken van de kosten voor 2026 en verder. Daarnaast is er met het ministerie overeengekomen om in 2025 een evaluatie plaats te laten vinden. Dit kan als gevolg hebben dat het rijk ook voor de jaren 2026 en verder gelden beschikbaar stelt. In 2025 komen we hier op terug evenals op de structureel beschikbare gelden bestemmingsplannen.
24. Blijven Bouwen: Zwols Actieplan Woningbouw (doel 6.2.1 )
De woningmarkt staat onder druk. We hechten veel waarde aan het blijven doorbouwen. Hiervoor hebben we voor de zomer van 2023 een Actieplan voor vastgesteld met 5 strategieën om de komende periode er alles aan te doen binnen de gemeentelijke rol om dit mogelijk te maken. Hiervoor is tijdelijk extra capaciteit nodig om de acties te implementeren en uit te voeren. Binnen de strategieën zijn specifieke acties geformuleerd, die zich richten op interventies en concrete maatregelen op de gebiedsontwikkelingen die oa samenhangen met onze eigen uitvoeringscapaciteit, extra inspanningen in het grondbeleid, betere stuurinformatie en de aanvraag van de start bouwimpuls. Voor 2024 is dit begroot op € 565.000,- en in 2025 voor € 250.000.-. Voor het jaar 2023 hebben we een Berap-aanvraag van € 93.460,- om vast te starten met de uitvoering van het Actieplan.
25. Beter Benutten Bestaande Voorrraad (doel 6.2.1 )
Vanuit het coalitieprogramma is er afgelopen periode gewerkt aan een actieplan Beter benutten van de bestaande voorraad om de doorstroming te bevorderen. In juni 2023 is dit actieplan door college goedgekeurd en staan we aan het begin van de uitvoering. Voor het opstellen van het actieplan en uitvoeren van de eerste acties was al geld gereserveerd. Dit voorstel is aanvullend om het actieprogramma ook in 2024 en 2025 verder uit te voeren. Hiervoor is € 100.000,- in 2024 en € 30.000,- in 2025 nodig.
26. Wet Versterking Regie op Volkshuisvesting (doel 6.2.2 )
De wet versterking Regie op de Volkshuisvesting is afgelopen maanden in consultatie geweest en de oorspronkelijke planning voor invoering stond op 2024. Gezien de huidige politieke situatie en nieuwe verkiezingen is het nog maar de vraag of deze wetgeving door zal gaan in dit tempo. Om volgend jaar toch vast enige voorbereidende werkzaamheden te kunnen doen vragen wij een deel van het budget aan om vast stappen te zetten: € 30.000,- voor 2024.
27. Flexwoningen (doel 6.2.2 )
In Zwolle is het goed wonen en dat willen we graag zo houden. Dat is een uitdaging in een tijd waarin Zwolle groeit en waarin de vraag naar woningen groter is dan het aanbod. Daarom blijven we extra inzetten op het realiseren van flexwoningen. Hierbinnen leggen we de nadruk op sociale huurwoningen, en woonruimte voor starters en studenten. De flexwoningen komen bovenop de 30% goedkope woningen die we volgens de afgesproken verdeling 30-40-30 realiseren in de gebiedsontwikkelingen.
De afgelopen periode hebben we hiervoor enkele belangrijke stappen gezet. Zo ontvingen we vorig jaar ca. 3,5 miljoen euro Rijkssubsidie voor de bouw van 288 flexwoningen [klik hier]. Hiermee willen we op korte termijn de druk op de woningmarkt verminderen en zorgen voor meer betaalbare woningen. Eén van de voorwaarde voor deze subsidie is dat een derde van de woningen beschikbaar komt voor statushouders. Voor een haalbare uitwerking en realisatie werken we intensief samen met de corporaties deltaWonen, SWZ en Openbaar Belang. Hiervoor heeft het College met de corporaties afgesproken om 288 extra sociale huurwoningen te realiseren. De woningen komen bovenop de al geplande woningbouw. Hiermee willen we de druk op de Zwolse woningmarkt verminderen.
De afgelopen periode hebben we hiervoor enkele belangrijke stappen gezet. Zo ontvingen we vorig jaar ca. 3,5 miljoen euro Rijkssubsidie voor de bouw van 288 flexwoningen [klik hier]. Hiermee willen we op korte termijn de druk op de woningmarkt verminderen en zorgen voor meer betaalbare woningen. Eén van de voorwaarde voor deze subsidie is dat een derde van de woningen beschikbaar komt voor statushouders. Voor een haalbare uitwerking en realisatie werken we intensief samen met de corporaties deltaWonen, SWZ en Openbaar Belang. Hiervoor heeft het College met de corporaties afgesproken om 288 extra sociale huurwoningen te realiseren. De woningen komen bovenop de al geplande woningbouw. Hiermee willen we de druk op de Zwolse woningmarkt verminderen.
Voor 2023 is € 193.000 aanvullend krediet benodigd vanwege extra capaciteitsinzet voor de 6 locaties. Deze aanloopkosten zullen deels terugvloeien vanuit het kostenverhaal bij realisatie van de flexwoningen in 2024 en 2025. De komende collegeperiode willen we flexwoningen op andere plekken in de stad toevoegen. Dit willen we doen vanuit de gereserveerde middelen € 300.000 per jaar (2024, 2025 en 2026), en zullen waar mogelijk een beroep doen aan volgende tranches van de stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen.
28. ECO-team (doel 6.3.1 )
Stichting ECO-team is opgericht om verder vorm te geven aan deze co creaties en samenwerkingen. De afgelopen jaren is ingezet op het positioneren van het innovatiedistrict als regionaal middelpunt en innovatiecentrum voor vier focusgebieden; de creatieve en maakindustrie, ICT/E-commerce en klimaat. Voor de komende jaren worden de doelen en resultaten bepaald aan de hand van de volgende stap in de ontwikkeling van het innovatiedistrict. Als er geen zicht komt op nieuwe middelen, stokt de ontwikkeling die net goed op stoom is gekomen. Dat is ongewenst in relatie tot de gemeentelijke ambities op het gebied van economie en cultuur en voor de regionale positie van de Spoorzone. We verwachten dat we een goede kans maken voor een nieuwe subsidieronde. De co-financiering hiervan komt dan uit op € 350.000,- per jaar voor 2024, 2025 en 2026.
29. Autoloze zondag (doel 6.3.1 )
De gemeenteraad heeft op 11 november 2022 de motie ‘Zwolle ademt – autovrije zondag’ aangenomen. De raad roept hierin het college op:
- Komend voorjaar met een voorstel te komen teneinde in 2023 in een zo groot mogelijk, nog te bepalen gebied, een autovrije zondag te organiseren die waar mogelijk aansluit bij de “Europese week van de mobiliteit”.
- De ondernemers en wijk- en buurtverenigingen uit de stad te betrekken bij het organiseren van deze dag. Zodat het een bruisende, autovrije dag wordt voor iedereen in Zwolle. Met mogelijk ook initiatieven voor gezamenlijke fiets- en wandeltochten.
Het college wil voor 2024 klein beginnen. De raad is hier via een informatienota over geïnformeerd. Voorstel voor de invulling van autoloze zondag in 2024 is:
- Minimaal10 straten zijn op autovrije zondag afgesloten voor autoverkeer.
- De autovrije straten zijn door inwoners georganiseerd met hun buurtgenoten.
- In/rond het centrum vindt 1 activiteit plaats waarbij inwoners bewust worden gemaakt van de beweeg- en leefruimte die er is als er geen auto’s rijden. Deze activiteit is openbaar toegankelijk.
Hier is € 50.000,- voor nodig om dit te kunnen organiseren. Deze kosten bestaan uit inzet van een projectleider, communicatiebudget, en budget voor de autovrije straten & activiteit. Voor dit jaar is 15.000 euro aan voorbereidingskosten gemaakt om een projectplan voor autoloze zondag uit te werken. Deze kosten zijn ongedekt en voeren we op t.b.v. de BERAP-2.
30. Energiebeleid en mobiliteit- CDOKE Mobiliteit (Klimaat- en Energiegelden (doel 6.3.1 )
ls gemeente hebben we veel taken op het gebied van klimaat- en energiebeleid, en hieraan wordt vanuit mobiliteit volop aan bijgedragen. Dit doen we door in te zetten op mobiliteitshubs, laadinfra en deelmobiliteit. Met de regeling CDOKE kunnen we hiervoor kosten voor capaciteit dekken en/of externe deskundigen/advies inhuren. Maximaal 10% van de bijdrage gebruiken we voor overige kosten die te maken hebben met de uitvoering van het maatregelen. Denk hierbij aan fysieke laadinfra op straat en kleinschalige investeringen op het gebied van hubs.
Met de (personele) inzet op deze onderdelen zetten we forse stappen in onze plannen, beleid en activiteiten vanuit mobiliteit om zo volop bij te dragen aan de doelstellingen om in 2050 klimaatneutraal te zijn en in 2030 55% minder CO2 uit te stoten.
Deze financiële impuls is gestart in 2023 en loopt minimaal door tot 2025. Voor de 2024 en 2025 wordt de verdeling van de middelen nader toegelicht in een informatienota die als onderlegger bij de begrotingsbehandeling wordt toegevoegd.
31. Zero Emissie Zone - CDOKE Mobiliteit (Klimaat- en Energiegelden) (doel 6.3.1 )
Als gemeente hebben we veel taken op het gebied van klimaat- en energiebeleid, en hieraan wordt vanuit mobiliteit volop aan bijgedragen. Dit doen we onder andere door in te zetten op Zero-emissie (stads)logistiek.
Met de regeling CDOKE kunnen we hiervoor kosten voor capaciteit dekken en/of externe deskundigen/ advies inhuren. Maximaal 10% van de bijdrage gebruiken we voor overige kosten die te maken hebben met de uitvoering van het maatregelen.
In totaal is € 388k beschikbaar voor Zero Emissie -stadslogistiek. Daarvan besteden we € 348k aan personele (interne en externe) capaciteit en € 38k aan fysieke maatregelen. Denk hierbij aan extra camera's op straat voor monitoring en handhaving en benodigde bebording en inrichting
32. Plan van aanpak elektriciteitsnet (vervolg 2023) (doel 6.4.1 )
De gemeente staat, samen met Enexis, voor een grote opgave. Het elektriciteitsnet moet binnen korte tijd verzwaard worden om de energietransitie, ambities op mobiliteit en woningbouw te kunnen realiseren. Het huidige proces sluit niet meer aan bij de opgave. De gemeente gaat met het hiervoor recent opgerichte bouwteam van Enexis intensief samenwerken om de verzwaring te kunnen programmeren, plannen en voorbereiden. Dit zodat dit snel en soepel verloopt en daarmee de verzwaring tijdig kan worden aangelegd en de inwoners daar zo min mogelijk last van hebben. Voor 2023 is reeds een bedrag beschikbaar gesteld van € 200.000,-. Dit betreft echter een meerjarige opgave en daarom het voorstel om voor 2024 en 2025 aanvullend € 100.000,- (incidenteel) per jaar beschikbaar te stellen.
33. Energietranisatie (doel 6.4.1 )
Dit bestedingsvoorstel voor 2024 richt zich op het behouden van een gelijk bestedingsbudget in vergelijking met 2023, zodanig dat alle in gang gezette activiteiten binnen het programma op hetzelfde niveau kunnen worden voortgezet.
Tot en met 2023 werd het programma Energietransitie voor een groot deel gefinancierd uit incidentele middelen. De toezeggingen van deze incidentele middelen lopen per 2024 af. Daarmee is het beschikbare budget voor 2024 € 3,435 miljoen lager dan het beschikbare budget in 2023.
Vanuit de subsidie CDOKE wordt voor 2024 voorgesteld om € 1.905.181 beschikbaar te stellen voor Energietransitie, het overige deel betreft Mobiliteit. Per saldo is het beschikbare budget voor 2024 dan € 1,530 miljoen lager dan het budget in 2023.
Voor 2024 kan eenmalig dekking worden gevonden binnen het programma. Voorgesteld wordt om het toegekende budget voor energiearmoede te herprioriteren van energiearmoede naar benodigd programmabudget. De raad heeft bij het coalitie-akkoord 3 x € 1 miljoen beschikbaar gesteld voordat duidelijk was dat er ook € 2,2 mln. aan rijkssubsidie beschikbaar kwam. Voor 2023 wordt er nu bovendien een aanvullende subsidie van € 1,0 miljoen ontvangen. Daarmee is er vanuit het rijk € 3,2 mln beschikbaar, terwijl de raad ook € 3 mln. beschikbaar heeft gesteld. Vanuit deze € 6 mln. is het mogelijk om 1,5 mln. gemeentelijk budget energiearmoede ( jaarschijf 2023 en 50% van 2024) te herprioriteren.
Voor de meerjarige opgave van de energietransitie wordt nu voor 2024 incidenteel een oplossing gevonden. Echter voor 2025 zal zich hetzelfde probleem voordoen en zal er wederom een fors lager budget beschikbaar zijn. Tegelijkertijd is in het coalitieakkoord door het college de ambitie uitgesproken in 2040 klimaatneutraal te zijn.
Om het Programma uitvoerbaar te maken zal voor een deel van de activiteiten aanvullende, meerjarige financiering benodigd zijn.
Dit kan via meerjarige incidentele middelen, echter met nadruk vragen wij voor dit langjarige programma (met horizon 2040 a 2050) om structurele middelen die langdurige inzet en continuïteit borgen.
De versnelling die nodig is om de ambitie van het college (in 2040 klimaatneutraal) zal niet kunnen worden ingezet. De eindrapportage van de Quick San van bureau Andersson Elffers Felix (AEF) die in oktober 2023 is besproken in de raad geeft onderbouwing van de middelen die voor de realisatie van die ambitie nodig zijn. Hiervoor wordt een ambitiepakket opgesteld voor de perspectiefnota 2025.
34. Netcongestie (doel 6.4.1 )
Deze zomer is door netbeheerder Enexis stroomtekort afgekondigd voor een groot deel van Overijssel, waaronder twee Zwolse stations. Dit heeft direct gevolgen voor bedrijven en instellingen met een grootverbruikaansluiting die zich in Zwolle willen vestigen of uitbreiding willen van hun bestaande contract.
De stroomtekorten hebben te maken met de transitie van Zwolle en omgeving richting aardgasvrij omdat de vraag naar stroom dermate groot is geworden, dat de netwerkversterking die gaande is deze groei tijdelijk niet kan bedienen. Het gaat zowel om belemmeringen in het aanleveren van stroom aan het net als belemmeringen in het afnemen van het net.
Smart Energy Hubs (afgekort SEHs) vormen een belangrijke schakel bij het optimaliseren van het gebruik van het regionale energienetwerk en zijn een mogelijk middel om de netcongestie te beperken. SEHs zorgen ervoor dat lokaal opgewekte energie lokaal wordt gebruikt, waardoor energie-opwek en energiegebruik in een geografisch gebied, door gegevensuitwisseling met elkaar worden verbonden. De SEH zorgt ervoor dat bedrijventerreinen autonomer worden in hun energievoorziening. De SEH is een belangrijke schakel naar een duurzame toekomstbestendige economie.
Op Hessenpoort doen we nu ervaring op met een SEH die voor andere Zwolse bedrijventerreinen ook een oplossing kan zijn om, in afwachting van netversterking door de netbeheerders op de middellange termijn, toch de transitie naar duurzame toekomstbestendige bedrijventerreinen mogelijk te maken.
Het is belangrijk dat de ontwikkeling van de SEH's op de andere bedrijventerreinen (Voorst en Voorsterpoort, Marslanden en Berkum/ Oosterenk/ De Vrolijkheid) samen met de ondernemers, bedrijvenverenigingen en parkmanagement ook worden gestart.
Er zijn verschillende keuzen in gemeentelijke mate van betrokkenheid en investering bij de ontwikkeling van Smart Energy Hubs. De keuze voor de juiste aanpak hangt af van de ambitie, middelen en duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. Het college kiest ervoor om in te zetten op een stimulerende aanpak en daarmee voor 2024 € 400.000,- beschikbaar te stellen. In deze rol gaat de gemeente verder dan alleen faciliterende procesbegeleiding en voert ze ook onderzoeken in regie uit om de ontwikkeling van SEHs te ondersteunen. Uitgangspunt is dat de overige stakeholders gelijkwaardig investeren in de ondersteunende onderzoeken.
Het college kiest (nog) niet voor de maximale variant "de regisserende aanpak" waar een extra prijskaartje aan hangt van € 300.000,- voor investeringen. Onderzocht zal worden welke rol de gemeente hierin kan/moet spelen. 2024 wordt dan ook het jaar van onderzoeken, aftasten en positiebepaling voor eventuele vervolgfinanciering samen met andere stakeholders.
35. Ruimte en economie "Basis op orde" (doel 6.4.2 , 6.4.3 , 6.4.4 , 7.1.3 , 7.3.4 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel19.
36. Groen- en recreatiebeleid / natuurinvesteringsagenda (NIA) (doel 6.4.2 )
Openbaar groen is een harde randvoorwaarde voor het behoud en ontwikkelen van een gezonde, leefbare, klimaatadaptieve en natuurrijke stad. De laatste jaren tonen extreme droogte, hittestress, corona en de achteruitgaan van de natuur aan hoe groot de noodzaak is van het beschikken over voldoende openbaar groen en een goede groenstructuur. Bovendien neemt het gebruik van het bestaande groen in de stad toe als gevolg van de verdere verstedelijking.
We streven naar een goede groen- en recreatiestructuur die in gelijk tempo meegroeit met de verstedelijkingsopgave. Het is van belang om hierbij juist ook bestaande bomen en groenstructuren te behouden en te herstellen." (afkomstig uit Berap2023-1)
Ook in 2024 gaan de verschillende (stedelijke) ontwikkelingen door. Er is in 2024 nog een aanvullende inspanning nodig om het Groen- en recreatiebeleid inclusief Uitvoeringsprogramma goed af te ronden. Eind september 2023 willen we college en raad informeren over de opzet en het proces van het groen- en recreatiebeleid, zodat duidelijk wordt hoe dit beleidsplan wordt ontwikkeld.
Daarnaast is het belangrijk, om met de ontwikkeling van groen op de verstedelijkingsopgave aan te sluiten, om ook in 2024 al budget te hebben om groen te kunnen behouden en te ontwikkelen. Naast de investering in het opstellen van het groen en recreatiebeleidsplan willen we het komende jaar ook de natuurwaardenkaart en het puntensysteem natuurinclusief bouwen implementeren.
Dit vraagt een budget van €146.000,00. Hierbij een verdeling van €37.000 aanvullend voor 2023 en €109.000,00 voor 2024, bestaande uit €59.000,00 voor de afronding van het groen en recreatiebeleid en €50.000,00 voor het implementeren van de natuurwaardenkaart en het puntensysteem natuurinclusief bouwen.
37 Klimaatadaptatie (doel 6.4.4 )
Klimaatadaptatie gaat over een veerkrachtige samenleving, bestand tegen de gevolgen van klimaatverandering. We onderscheiden daarbij twee pijlers:
- Ruimtelijke adaptatie: het complexe ruimtelijk vraagstuk dat zich op verschillende schaalniveaus afspeelt. Het gaat dan met name om de (grote) watersystemen, ruimtelijke adaptatie in projecten en gebiedsontwikkelingen, groenblauw netwerk, water en bodem sturend, meerlaagse veiligheid, regionale samenwerking, etc. In deze pijler gaat het om primaire overheidstaken. Vanwege onze complexe ruimtelijke opgave en de wijze waarop wij daar invulling aan geven met verschillende partijen, is o.a. een NOVEX status verkregen.
- Brede klimaatadaptatie: richt zich op extreem weer, de samenwerking met onderzoek- onderwijs, ondernemers en initiatieven van onderop. Ook de verbinding van klimaatadaptatie aan andere opgaven en ontwikkelingen (zoals duurzaamheid / vergroening, sociale innovatie, economie, digitalisering, etc.) maken hier onderdeel van uit. We werken o.a. aan team Klimaat Actief, hitteplan, Climate Campus, bewustwording, innovatiedistricten / clusters, etc.
Vanwege onze brede klimaatadaptatie en de wijze waarop wij daar invulling aan geven hebben we diverse (Europese) subsidies gekregen. Hiermee wordt onze integrale benadering en governance en onderzoek / kennis vanuit kennis- en onderwijsinstellingen ondersteund.
Klimaatadaptatie gaat een nieuwe fase in. We gaan naar een volgende fase richting een veerkrachtige stad. In 2024 geven we verder vorm aan deze nieuwe fase en brengen de werkwijze en budget die daarbij horen voor de periode 2025 en verder in kaart Dit wordt ingebracht bij de begrotingscyclus van 2025. Om onze werkzaamheden op het vlak van klimaatadaptatie te continueren stellen we voor € 0,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor 2024.
38. Stimuleringsfonds Initiatiefrijk Zwolle (doel 7.1.1 )
Het Stimuleringsfonds Initiatiefrijk Zwolle was in aanvang onderdeel van het programma Initiatiefrijk Zwolle. Na opheffing van het programma is het fonds gehandhaafd en ondergebracht bij het programma Vitale wijken. Het Stimuleringsfonds heeft tot doel inwoners uit te nodigen met vernieuwende, stadsbrede, maatschappelijke initiatieven te komen die de stad toekomstbestendiger maken (bijv.initiatieven op het gebied van duurzaamheid, energietransitie, klimaat of inclusieve samenleving) en ontwikkelingen elders in de stad kunnen aanjagen. Per jaar is € 50.000,- beschikbaar. Behoudens de coronajaren is het budget de afgelopen jaren steeds besteed waaronder de Bonenparade Stichting de Stadsboer, Stichting Stinspark, Urban Sportspark/Hof van Welbevinden. Dit jaar (2023) is het budget ingezet voor twee bewonersinitiatieven op het gebied van de energietransitie. In het collegeakkoord 2022-2026 geeft het college aan het budget voor Initiatiefrijk Zwolle te willen handhaven en te willen kijken naar het aanpassen van de criteria zodat het aantrekkelijker wordt om er een beroep op te doen. Het college stelt dan ook voor om voor de komende 3 jaar € 50.000.- per jaar beschikbaar te stellen voor Initiatiefrijk Zwolle.
Zoals hiervoor aangegeven, met het stimuleringsfonds wordt beoogd vernieuwende stadsbrede maatschappelijke initiatieven te stimuleren. Het budget, ad € 100.000,-. per jaar tot 2026, dat bij de begroting van 2023 is toegekend, dient een ander doel. Dit budget wordt door de wijkregisseurs ingezet ten behoeve van bewonersinitiatieven in de directe woon- en leefomgeving. Het gaat daarbij om het ondersteunen van kleinschalige herinrichtingsplannen gericht op versterking spelen/gezonde levensstijl, ontmoeting, vergroening, verbeteren verkeersveiligheid e.d.. Het aantal initiatieven groeit nog steeds. Over de budgetten voor bewonersinitiatieven staat in de PPN opgenomen dat het college wil onderzoeken of en hoe we (in sommige gevallen) meer geld hiervoor willen reserveren. We komen hiervoor met een raadsvoorstel vóór de PPN 2025- 2028. Vooruitlopend daarop stellen we voor de komende 3 jaar ook het budget voor bewonersinitiatieven in de directe woon- en leefomgeving jaarlijks op te hogen met € 50.000,- tot € 150.000,-.
39. Verhogen budget wijkinitiatieven (doel 7.1.1 )
Er zijn steeds meer inwonersinitiatieven in Zwolle. We willen op een passende, tijdige en duidelijke manier inspelen op kansrijke ideeën. Daarom is bij de begroting 2023 voor de periode 2023 tot en met 2025 extra geld bestemd voor ondersteuning van bewonersinitiatieven. Er wordt daarnaast onderzoek gedaan of en hoe we (in sommige gevallen) meer geld hiervoor kunnen reserveren. De uitkomsten van dit traject worden in een voorstel voor de PPN 2025-2028 de raad voorgelegd. Vooruitlopend hierop verhogen we in de jaren 2024 tot en met 2026 het budget voor wijkinitiatieven met jaarlijks € 50.000.
40. Beheer buitenruimte op orde - capaciteit (Nota kapitaalgoederen) (doel 7.1.2 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel 22.
41. Voortzetting procesmanager Wijthmenerplas (doel 7.1.3 )
In 2023 is een procesmanager ingezet om bij de Wijthmenerplas de basis op orde te brengen. Dit project is nog niet afgerond. Het voorzetten van de inzet van deze procesmanager ad € 76.208,- is noodzakelijk om te komen tot een goed beheerplan en daarmee de orde en veiligheid op de plassen ook richting de toekomst goed te kunnen waarborgen. Het is niet gelukt om deze taak in 2023 volledig af te ronden. De kosten van deze inzet komen uit de reserve Wijthmenerplas.
42. Herplantplicht en bermherstel - Structuurvisie VCN Fase 1 (doel 7.1.3 )
Er is naar verwachting onvoldoende budget beschikbaar voor de aanleg van nieuw groen aan de Hessenweg. Het merendeel van deze kosten bestaan uit prijsstijgingen en uit het vervangen van zand door grond zodat de ruim 260 nieuwe bomen een toekomstbestendige groeiplaats hebben. De onderzochte bodemkwaliteit is voldoende gebleken om in het project gebruikt te kunnen worden. Er is overeenkomt over aanvullende bijdragen voor de aanleg van bomen à 50.000 euro en een bijdrage van Rijkswaterstaat voor compensatiebomen à 33.000 euro. Daarmee wordt de investering van € 83.000,- in 2024 afgedekt met bijdragen van derden.
43. Ruimte voor de vecht (doel 7.1.3 )
Zwolle werkt al jarenlang samen in de netwerkorganisatie "Ruimte voor de Vecht" en de daarmee samenhangende afspraken over de financiering van projecten via onder andere de regiodeals. In de netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht werken 13 partijen samen, waarvan zeven overheidspartijen te weten: provincie, twee waterschappen en vier gemeenten. De overheidspartijen leveren de personele capaciteit van het Kernteam en delen gezamenlijk de kosten hiervoor. De afspraken voor de periode 2023-2026 hierover heeft gemeente Zwolle in september 2022 vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst (SOK) Daarin is onder andere opgenomen dat gemeente Zwolle, net als de drie andere gemeenten, jaarlijks € 33.330,- bijdraagt. Deze bijdrage was gebaseerd op hetzelfde kostenniveau als in de periode 2019 t/m 2022. Uit een recente nacalculatie is echter gebleken dat de werkelijke kosten hoger zijn en de bijdrage niet meer toereikend is. Om de hogere personele kosten voor de uitvoering van de Kernteamtaken te dekken voor de periode 2023 t/m 2026 zijn extra financiële middelen nodig. De netwerkorganisatie heeft hiervoor aanvullende afspraken gemaakt. Voor Zwolle heeft voorgaande de volgende financiële consequenties: kredietverhoging van € 40.436
44. Toegankelijkheid gemeentelijk vastgoed (doel 7.1.4 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel23.
45. Versterken aanpak jeugd en veiligheid multiproblematiek (doel 7.2.1 , 7.2.3 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel24.
46. Aanpak oneigenlijk grondgebruik (doel 7.2.3 , 7.1.3 , 7.1.2 , 6.1.5 )
Gemeentewet (artikel 161) geeft aan dat gemeente wettelijke taak heeft haar gronden in eigendom te houden. Belangrijker nog zijn de maatschappelijke baten/effecten die aan deze aanpak van oneigenlijk grondgebruik zitten. Gemeente heeft veel ambities en (transitie)opgaven, zoals vervangen van kabels/leidingen (tbv de energietransitie), klimaatadaptief zijn, biodiversiteit behouden/bevorderen, hittestress tegen gaan, mobiliteitsbeleid (STOMP - stappen en trappen), gronden groen zijn en blijven (tbv oa gezondheid en biodiversiteit). Deze gronden zijn voor de opgaven van belang om te kunnen realiseren. In het kader van betrouwbare overheid zijn, is gelijke behandeling van inwoners van belang. Nu zijn er verschillen omdat inwoners die oneigenlijk grond gebruiken ten opzichte van inwoners die dat niet doen. In de beoogde aanpak is ook gekeken naar opbrengsten.
De aanpak oneigenlijk grondgebruik is in principe kostendekkend. Vanuit ervaringen bij andere gemeenten is een specifieke berekening gemaakt voor de Zwolse situatie. In de nader vast te stellen snippergroenbeleid zijn er nog keuzes te maken, om bijvoorbeeld meer gronden te verkopen en daardoor meer opbrengsten dan kosten te genereren. Voor 2024 verwachten we € 300.000,- kosten en € 200.000,- opbrengsten, in 2025 en 2026 een kostenneutrale opgave en in 2027 een positief saldo van € 100.000,-.
47. Extra inzet op huidige Gemeentelijk Grondstoffen Plan (GGP) (doel 7.3.1 )
We streven naar een Zwolle zonder Afval. Om circulair te zijn in 2050 moet de hoeveelheid restafval nog verder omlaag door nóg meer grondstoffen opnieuw in omloop te brengen en grondstofketens te sluiten. Daarvoor moet een nieuw grondstoffenprogramma geschreven worden (GGP 2025-2030). In aanloop naar dit nieuwe grondstoffenprogramma worden projecten uitgevoerd die middels moties en toezeggingen zijn aangevraagd en/of projecten om binnen het huidige beleid het puntje op de i te zetten. Dit alles vraagt om extra projectinzet in uren en in geld (€ 152.417,- 1 fte schaal 12 en € 100.000,- aan projectkosten). Deze kosten brengen we in 2024 ten laste van de Voorziening Afval.
48. Eikenprocessierups (doel 7.3.3 )
Langdurige blootstelling aan eikenprocessierups leidt tot gezondheidsklachten bij bewoners. Ook heeft aanwezigheid van de eikenprocessierups invloed op de biodiversiteit, zoals kaalvraat van eikenbomen en verdringing van andere soorten. Sinds 2020 heeft Zwolle een aanpak op bestrijding van de eikenprocessierups ontwikkeld en ingezet. De Zwolse aanpak is gericht op het toewerken naar de natuurlijke balans (door natuurlijke bestrijding). Op dit moment is onze ingreep nog nodig om plaagdruk niet te laten toenemen. De Zwolse aanpak heeft geleid tot vergroting van biodiversiteit (vogels en vliegen die rupsen op eten) en tot een minimale inzet nog van biologische bestrijdingsmiddelen op een aantal hotspot locaties. Deze aanpak schaadt de biodiversiteit niet, zorgt niet tot nauwelijks tot serieuze gezondheidsklachten en zorgt dat er op geselecteerde belangrijke fietsroutes door de stad garanties zijn om eikenprocessierupsvrij te bewegen. Om de aanpak te continueren, stellen we voor € 150.000,- per jaar voor de periode 2024 tot en met 2027 beschikbaar te stellen.
49. Ganzenbeheerplan (doel 7.3.3 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel 21.
50. Invoering nieuwe participatieaanpak (doel 8.1.2 )
Op 30 mei 2023 heeft de gemeenteraad de nieuwe Zwolse participatieaanpak Hanza! vastgesteld. Voor de invoering en uitvoering van de aanpak zijn aanvullende middelen nodig. Er is binnen de bestaande capaciteit van de betrokken afdelingen geen ruimte voor de invoering van de nieuwe aanpak. Bij berap 2023-1 is € 80.000,- beschikbaar gesteld om de eerste stappen in de implementatie te zetten. We vragen nu middelen aan om in 2024 een vervolg te geven hieraan. Dat doen we via het aanstellen van 2 kwartiermakers en een budget voor zaken als opleiding en uitwerking van de toolbox die bij de participatieaanpak wordt opgeleverd. In totaal een bedrag van € 350.000,- voor 2024. We gebruiken het komende jaar ook om zicht te krijgen wat na de implementatie de structurele kosten zijn voor de nieuwe participatieaanpak. Bij de begroting 2025 komen we dan met een structurele begrotingsaanvraag.
51. Regio Zwolle, meerjarige agenda 2024-2028 (doel )
52. Penvoerderschap netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht (doel 8.1.3 )
Ruimte voor de Vecht is een langjarig programma waarin vele partners samenwerken. Een van de randvoorwaarden om het programma goed te kunnen uitvoeren, borgen en monitoren is het organiseren van penvoerderschap namens de partners. Regio Zwolle is voor de periode 2023-2026 de penvoerder van Ruimte voor de Vecht. Het programma conformeert zich hiermee aan de beleidscyclus en de daaruit volgende richtlijnen van de gemeente Zwolle voor de gehele periode. De kosten worden volledig doorberekend aan de deelnemende partijen: € 523.000,- in 2024, € 544.000,- in 2025 en € 567.000,- in 2026.
53. Projectleiding WMEBV (doel 8.2.1 )
De verwachtingen van inwoners en ondernemers over onze digitale dienstverlening worden enkel hoger. De WMEBV sluit daarbij aan en verplicht ons (per 1 juli 2024) om onze processen voor digitale dienstverlening in de volle breedte op een minimaal niveau te krijgen. Dat niveau ligt hoger dan nu. De inwoner krijgt een recht op digitaal zaken aanvragen. Het is nodig om voorkeurskanalen aan te wijzen. We gebruiken nu nog heel veel e-mail. Dat voldoet niet aan de eisen. We gaan nog meer zaakgericht werken om wel aan de eisen te voldoen. Dit leidt tot nieuwe inrichting van processen. Begin 2023 zijn we begonnen met een inventarisatie van de processen en proceseigenaren. Dit leidt in kwartaal 4 van 2023 tot een plan van aanpak voor WMEBV. De werkzaamheden worden in 2024 uitgevoerd. Dat vraagt de inzet van een projectleider voor drie dagen per week. De kosten hiervan (€ 84.000,-) worden gedekt uit de POK-gelden die we van het Rijk gehad hebben (naar aanleiding van de toeslagenaffaire) voor verbetering dienstverlening.
54. Implementatie en doorontwikkeling Klant interactie servicesysteem (KISS) (doel 8.2.1 )
Het Klant interactie servicesysteem (KISS) is aangeschaft, met als doel het verbeteren van de dienstverlening van ons Klantcontactcentrum KCC. De aanschafkosten zijn gedekt. KISS maakt onderdeel uit van Podium D (transitie E-suite). Op dit moment wordt KISS doorontwikkeld in samenwerking met meerdere gemeenten. Gemeente Deventer implementeert in Q4 2023, Zwolle volgt in Q1 2024. In projectleiding implementatie is voorzien, echter vraagt de implementatie ook aanzienlijke capaciteit inzet van het KCC. De implementatie van KISS vergt een doorlooptijd van anderhalf jaar, daarnaast blijft het KCC de huidige werkzaamheden uitvoeren. Kortom, we implementeren een nieuw systeem terwijl de winkel openblijft.
De kosten hiervan zijn € 55.000,- voor 2024.
55. Verlengen inzet trainer versimpelteam (doel 8.2.1 )
Het project vereenvoudiging van de bestuursstukken is in 2023 gestart, maar er waren wat opstartproblemen: de aangenomen trainer haakte na 6 maanden af. Daardoor is dit traject niet afgerond. We hebben zeker het hele jaar 2024 nog nodig om deze training voor de relevante afdelingen te kunnen aanbieden. Per 1 augustus 2023 is een nieuwe trainer gestart. De dekking voor de trainer voor de vereenvoudiging van de bestuursstukken loopt tot het eind van 2023 (dekking uit de POK-gelden).
Voorstel is om € 35.000,- incidenteel hiervoor beschikbaar te maken. Dekking van dit bedrag komt voor € 17.500,- dekking uit POK-gelden en de andere € 17.500,- loonsom afdeling Inwonerszaken plus reguliere budget programma Dienstverlening
56. Externe uitbreiding vergaderzalen (doel 9.1.1 )
De groei van de organisatie en de behoefte van medewerkers om meer hybride te vergaderen heeft geresulteerd in een te kort aan (hybride) vergaderzalen in het Stadskantoor. Door tijdelijk kantoorruimte te huren in de commerciële plint aan de Koggelaan en deze in te richten als vergaderzalen, kan de problematiek rondom vergaderruimtes (voorlopig) ondervangen worden. Daarnaast geeft deze tijdelijke periode ruimte om te onderzoeken welke huisvesting voor medewerkers nodig is om de groei van de organisatie in de aankomende jaren op te vangen. De verbouwing (kosten € 50.000,-) vindt in 2023 plaats en wordt gedekt binnen de bestaande bedrijfsvoeringsbudgetten. Daarnaast mist de afdeling vastgoed huurinkomsten, omdat de locatie 2 jaar niet verhuurd kan worden. Dit is voor 2024 en 2025 een bedrag van € 38.000,-.
57. Gebiedsgerichte aanpak (doel 9.1.1 )
De gemeente Zwolle staat voor een flinke groei-opgave. Zowel landelijk, regionaal als lokaal staat Zwolle goed op de kaart. Iets dat gekoesterd wordt, maar waar ook duidelijk is dat de wereld continu verandert en tijdig aanpassen aan die ontwikkelingen nodig is om deze positie te behouden. We zijn nog niet gereed voor deze stevige groeiopgave. In het coalitieakkoord "Samen voor een waarde(n)volle toekomst" wordt het belang van kwalitatieve groei van de stad benadrukt in het thema "Groeiend Zwolle: kwaliteit van wonen en leven". Daarmee is de noodzaak om door te ontwikkelen helder.
Eén van die ontwikkelingen in de organisatie is het versterken van gebieds- en wijkgericht werken in de stad. Zowel in de vier hoogdynamische gebieden, als in de wijken binnen de gemeente. Met als doel om de samenwerking en de uitvoeringskracht van de gemeente te verbeteren. Het budget van euro 500.000 is nodig om de verandering vorm te geven. Er zijn op het vlak van gebiedsgericht werken drie thema’s geprioriteerd om de uitvoeringskracht te versterken:
- Integraal gebiedsgericht werken (ritsen sociaal/fysiek)
We verkennen (in de praktijk) hoe de samenwerking tussen beleid en gebiedsgericht werken beter vorm kan krijgen, met een accent op de sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van wijken en gebieden in relatie tot de fysiek-stedelijke ontwikkeling. - Sturing en governance integraal gebiedsgericht werken
We verkennen hoe de sturing en governance binnen de verschillende gebiedsteams van de vier hoogdynamische gebieden nu is ingericht en wat aanvullend en daar waar nodig overkoepelend nodig is om het gebiedsgericht werken te versterken. De samenhang met wijkgericht werken wordt geborgd. - Gebiedsgericht versus stadsbreed programmeren
We verkennen hoe de vertaling van de programmering stadsbreed naar de gebieden en vice versa gelegd kan worden.
Voor wijkgericht werken wordt ingezet op het gezamenlijk ontwikkelen van leidende principes voor het wijkgericht werken en ontwikkelen van een plan van aanpak voor het versterken van het wijkgericht werken. De implementatie van het plan van aanpak wijkgericht werken start begin 2024.
Voorgaande maatregelen vergen een investering van € 400.000,- in 2024 en € 500.000,- in 2025. Deze kosten worden gedekt uit het in het coalitieakkoord beschikbaar gestelde budget voor gebiedsgericht werken.
58. Innovatie en advies (doel 9.1.3 )
De vraag vanuit de lijn om advisering rond digitalisering en onze informatievoorziening wordt steeds groter. Ons portfoliomanagement wijst uit dat de beschikbare capaciteit, kennis en competenties hiervoor bij de afdeling Informatievoorziening onvoldoende is en continue wordt overvraagd. Er is behoefte aan Informatie-adviseurs op het gebied van systemen en processen, vanwege de aanzienlijke hoeveelheid wets- en systeemwijzigingen die er grote impact op hebben. En ook de vraag naar advies over innovatieve oplossingen zoals de inzet van kunstmatige intelligentie, rond digitale dienstverlening, Datagedreven ondersteuning bestaanszekerheid en bijvoorbeeld digitale participatietools wordt snel groter.
De totale bedrijfsvoering is afhankelijk van informatiesystemen en we kennen al langere tijd een groot knelpunt op de ontwikkelcapaciteit bij functioneel beheer en advies. Met als gevolg dat er te weinig capaciteit is om nieuwe systemen te implementeren en zelfs om bestaande systemen te moderniseren. Hiermee ontstaat het risico dat onze digitale dienstverlening niet meer te handhaven is op een acceptabel kwaliteitsniveau. Om een impuls te geven aan ons Informatieadvies willen we in 2024 incidenteel investeren in 2 fte trainees ad € 224.600,-. Hiermee investeren we niet alleen in de broodnodige capaciteit, maar trekken we ook een nieuwe generatie Informatie adviseurs aan met actuele kennis van digitalisering en data.
Het programma Slimme Samenleving eindigt in 2023. Om de lopende initiatieven uit het programma niet verloren te laten gaan lijkt voortzetting in de lijn voor minimaal 1 jaar noodzakelijk, ook in relatie tot trajecten als DMI en andere ingezette sporen. Hiervoor is in 2024 incidenteel € 300.000,- nodig.
59. Werkplek 2025, modernisering applicatielandschap (doel 9.1.3 )
Met het project modernisering applicatielandschap willen we een veilige, betrouwbare werkplek ontwikkelen en kosten besparen op onder andere beheer/datacenter investeringen. De nieuwe (digitale) werkplek wordt ontwikkeld door shared service center ONS, maar in Zwolle zullen we kritische vervangingsinvesteringen moeten doen om daar op aangesloten te kunnen worden. De 1e fase van het project modernisering applicatielandschap richt zich op het onderzoek wat dit structureel (financieel) gaat betekenen en welke eisen we hiervoor gaan stellen. Uiteindelijk spreken we over een meerjarig project, waarvoor nu voor de 1e (onderzoeks-) fase een incidenteel bedrag van € 300.000,- voor 2024 wordt aangevraagd.
60. Dekking Strategisch Adviseur Fysiek Domein (doel 9.1.4 )
Binnen het fysieke domein bestaat al enige jaren de functie van strategisch adviseur fysiek domein. Deze rol geeft invulling aan de strategische koers van de stedelijke ontwikkeling als ook het (door)vertalen van de strategische doelen naar uitvoeringsprocessen en -activiteiten en vice versa. In het verleden werd deze rol gedekt vanuit verschillende budgetten of programma’s (o.a. ruimtelijke initiatieven, beheer en energietransitie). Deze dekking is deels komen te vervallen.
Er wordt gevraagd om twee jaar (2024 en 2025) incidentele dekking voor 0,44 FTE à € 71.100,- per jaar. Het resterende deel van de fulltime functie wordt ten laste gebracht van programma’s en projecten.
61. Subsidieverwerving (doel 9.1.4 )
Bij de begroting 2022 is voor de jaren 2022 en 2023 extra geld beschikbaar gesteld voor subsidieverwerving. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van het interne subsidieproces en in de kennis van (Europese) subsidiemogelijkheden. Deze ontwikkeling willen doorzetten om zo succesvoller te worden in het binnenhalen van subsidies. We hebben een budget nodig om indien nodig extern advies en ondersteuning in te huren (€ 25.000,- per jaar voor de periode 2024 tot en met 2026).
62. Uitbreiding formatie afdeling juridische zaken (doel 9.1.4 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel 39.
63. Vervanging financieel systeem (doel 9.1.4 )
De digitalisering, automatisering en robotisering heeft grote impact op de financiële functie en processen bij de gemeenten. Om de financiële dienstverlening aan te laten sluiten op de veranderende omgeving vraagt dit om een verdergaande professionalisering en integratie van inkoop- en financiële processen en producten. De huidige applicatie OneWorld biedt daarvoor onvoldoende mogelijkheden. Urgentie is ontstaan, doordat de leverancier van deze applicatie te kennen heeft gegeven de ondersteuning op dit pakket uiterlijk 2026 te beëindigen en het huidige systeem niet meer door te ontwikkelen aan de gewenste veranderingen.
Het financieel systeem is bedrijfskritisch, omdat het alle afdelingen van de gemeente Zwolle ondersteunt en ook ondersteunend is in de dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Wachten met aanbesteden levert grote risico’s op met betrekking tot de financiële bedrijfsvoering en dienstverlening.
- Gunning van de aanbesteding wordt verwacht in 2024;
- implementatie in 2024 en 2025;
- Live gang 1-1-2026 en nazorg.
Het budget voor de aanbesteding, implementatie, live-gang en nazorg bedraagt naar verwachting in totaliteit € 2.950.000,- (€ 850.000,- in 2024, € 1.200.000,- in 2025 en € 900.000,- in 2026).
64. Storting bedrijfsvoeringsreserve (doel 9.1.4 )
Het college ziet dat de organisatie sterk onder druk staat. De structurele en incidentele capaciteit van de organisatie is versterkt, maar ook is dit nog niet tot het niveau “basis op Orde. Ook ziet het college dat de arbeidsmarkt in toenemende mate vraagt om medewerkers aan ons te binden. Om enige flexibiliteit te creëren om in te kunnen spelen op acute knelpunten wordt er een bedrag van € 1.000.000 toegevoegd aan de bedrijfsvoering reserve. De afdelingen kunnen een beroep doen op dit centrale budget als er in hun eigen loonsom een knelpunt optreed. Dit onder de voorwaarden dat het besteed wordt aan bestaande taken en dat de urgentie/ kans voldoende is onderbouwd en er geen langjarige structurele verplichtingen achterweg komen.
65. Vrijval restant stelpost onderhoud kapitaalgoederen (doel 7.1.2 )
Zie toelichting bij structureel bestedingsvoorstel 22.