Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer |
---|
Beschrijving
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het maken van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekend functionerende ringweg voor auto- en vrachtverkeer. Actieve inzet op mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met deelmobiliteit rijden of met het openbaar vervoer reizen. Conform het principe uit de Mobiliteitsvisie en de Omgevingsvisie, waarbij is gekozen voor het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit als Service (MaaS) en Privé-voertuigen, zetten we in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes, lanen en wegen en werken we toe naar een mobiliteitstransitie: meer actieve mobiliteit zoals lopen en fietsen in plaats van de auto. Dit is nodig om invulling te geven aan de inbreiding van woningen in de stad, klimaat- en energieopgaven en de nog altijd toenemende verplaatsingsbehoefte. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we zowel vraag gestuurd, als proactief in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en zetten we de samen met partners de volgende stap in het realiseren van mobiliteitshubs. Zowel in gebouwde voorzieningen net buiten de stadsgrachten, als op bestaande parkeerterreinen in de wijken. Zo willen we in fasen toewerken naar een autoluwe binnenstad en minder autoverkeer door de wijken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES) waar Zwolle aan deelneemt. De deelname aan de Green Deal ZES houdt in dat Zwolle voornemens is om vanaf 2025 het gebied binnen de stadsgrachten aan te merken als Zero Emissiezone. Logistiek vervoer vanaf dan uitstootvrij (elektrisch of waterstof) zijn. Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen, slimme doorstromingsmaatregelen met verkeersmanagement en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei van het verkeer faciliteren. We stimuleren lopen en fietsen door de dagelijkse voorzieningen in nabijheid te creëren en streven naar meer gebruik van het openbaar vervoer. Met de ambitie van een autoluwe binnenstad zijn er maatregelen op de buitenring nodig om het autoverkeer te verplaatsen van de binnenstad naar de buitenring. Zodoende stimuleren we om de juiste combinatie van vervoersopties te kiezen per verplaatsing. Uiteindelijk moet onze stad bereikbaar zijn voor alle vervoerswijzen, garanderen we voldoende keuzevrijheid in mobiliteitsopties, maar kunnen we de leefbaarheid van de stad ook versterken. |
---|
Criteria
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | 3.323.748 | 340.000 | 2.983.748 | 3.378.310 | 1.059.083 | 5.302.975 |
Kredieten
Spoorzone uitvoering
Spoorzone Centrumgebied Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Voorsterpoort Kroesenallee Woningbouwimpuls Zwartewaterallee Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem ) Bushaltes SH nieuwe concessie Zwolle Wereldfietsstad Parallelweg Bisschop Willebrandlaan |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2022 | Resterend krediet | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Spoorzone | 140.590.951 | 94.757.898 | 45.833.053 | 35.899.709 | 9.933.344 | |
Koggepark en Fietsstraat | 550.737 | 458.251 | 92.486 | 92.486 | ||
Fietsr Zuid-HP/regiodeal p1 | 625.000 | 600.156 | 24.844 | 24.844 | ||
VCN-N340 | 815.500 | 360.897 | 454.603 | 454.603 | ||
Voorsterpoort | 3.075.000 | 907.813 | 2.167.187 | 1.537.500 | 629.687 | |
Bushaltes nieuwe concessie | 1.100.000 | 452.066 | 647.934 | 647.934 | ||
Versnelling plaatsen laadpalen | 200.000 | 113.080 | 86.920 | 86.920 | ||
Eli Heimanslaan | 650.000 | 85.239 | 564.761 | 564.761 | ||
MobiliteitsHubs | 265.000 | 161.512 | 103.488 | 103.488 | ||
Zwolle Wereldfietsstad | 380.000 | 86.359 | 293.641 | 293.641 | ||
I-Centrale | 250.000 | 0 | 250.000 | 125.000 | 125.000 | |
Bisschop Willebrandlaan | 400.000 | 2.071 | 397.929 | 397.929 | ||
Haersterveerweg | 500.000 | 0 | 500.000 | 500.000 | ||
Zwartewaterallee | 2.884.770 | 103.540 | 2.781.230 | 2.781.230 | ||
OR Voorsterpoort-Oost | 1.955.234 | 0 | 1.955.234 | 977.617 | 977.617 | |
Fietspad Nieuwleusenerdijk | 1.000.000 | 856.076 | 143.924 | 143.924 | ||
Uitwerking Kroesenallee | 350.000 | 68.450 | 281.550 | 281.550 | ||
Herinrichting Industrieweg | 1.330.000 | 0 | 1.330.000 | 630.000 | 700.000 | |
Van 50 naar30 km per uur | 100.000 | 0 | 100.000 | 100.000 | ||
ZWA-B - Aansl.Zw.Kw.-Middelw. | 550.000 | 0 | 550.000 | 550.000 | ||
ZWA-C - Kruisp.Middelw.-Bachl. | 1.190.915 | 0 | 1.190.915 | 1.190.915 | ||
ZWA-E - Kruisp.Montev.-Zw.Alle | 630.420 | 0 | 630.420 | 630.420 | ||
ZWA-G - Herinrich. OR Zw.Allee | 4.580.123 | 0 | 4.580.123 | 1.007.627 | 2.015.254 | 1.557.242 |
ZWA-I - Klimaatadaptieve maatr | 2.105.448 | 0 | 2.105.448 | 589.525 | 505.308 | 1.010.615 |
H.I.S. (hoofdinfra S.H.) | 85.892.214 | 85.430.041 | 462.173 | 462.173 | ||
Doorstroming OV (lange termjn) | 18.494.797 | 17.459.082 | 1.035.715 | 1.035.715 | ||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 270.466.109 | 201.902.531 | 68.563.578 | 45.529.329 | 18.297.860 | 4.736.389 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
Spoorzone | 1.050.686 | 1.050.686 | 350.000 | 700.686 | ||
Krediet | 0 | |||||
Krediet | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 1.050.686 | 0 | 1.050.686 | 0 | 350.000 | 700.686 |
Totaal 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | 271.516.795 | 201.902.531 | 69.614.264 | 45.529.329 | 18.647.860 | 5.437.075 |