Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Beschrijving

Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het maken van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekend functionerende ringweg voor auto- en vrachtverkeer.

Actieve inzet op mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle.  

Om Zwolle in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met deelmobiliteit rijden of met het openbaar vervoer reizen. Conform het principe uit de Mobiliteitsvisie en de Omgevingsvisie, waarbij is gekozen voor het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit als Service (MaaS) en Privé-voertuigen, zetten we in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes, lanen en wegen en werken we toe naar een mobiliteitstransitie: meer actieve mobiliteit zoals lopen en fietsen in plaats van de auto. Dit is nodig om invulling te geven aan de inbreiding van woningen in de stad, klimaat- en energieopgaven en de nog altijd toenemende verplaatsingsbehoefte. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we zowel vraag gestuurd, als proactief in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en zetten we de samen met partners de volgende stap in het realiseren van mobiliteitshubs. Zowel in gebouwde voorzieningen net buiten de stadsgrachten, als op bestaande parkeerterreinen in de wijken. Zo willen we in fasen toewerken naar een autoluwe binnenstad en minder autoverkeer door de wijken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES) waar Zwolle aan deelneemt. De deelname aan de Green Deal ZES houdt in dat Zwolle voornemens is om vanaf 2025 het gebied binnen de stadsgrachten aan te merken als Zero Emissiezone. Logistiek vervoer vanaf dan uitstootvrij (elektrisch of waterstof) zijn.

Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen, slimme doorstromingsmaatregelen met verkeersmanagement en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei van het verkeer faciliteren. We stimuleren lopen en fietsen door de dagelijkse voorzieningen in nabijheid te creëren en streven naar meer gebruik van het openbaar vervoer. Met de ambitie van een autoluwe binnenstad zijn er maatregelen op de buitenring nodig om het autoverkeer te verplaatsen van de binnenstad naar de buitenring. Zodoende stimuleren we om de juiste combinatie van vervoersopties te kiezen per verplaatsing. Uiteindelijk moet onze stad bereikbaar zijn voor alle vervoerswijzen, garanderen we voldoende keuzevrijheid in mobiliteitsopties, maar kunnen we de leefbaarheid van de stad ook versterken.

Criteria

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • Bestemmingen kunnen worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • Dagelijkse voorzieningen te voet of met de fiets gemakkelijk bereikt kunnen worden.
  • De buitenruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij de functie van het gebied.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt geborgd.
  • Bewoners, scholieren, forensen en bezoekers voor hun verplaatsing de juiste (combinatie van) vervoerwijze(n) en moment kiezen.
  • Bevoorradend verkeer de keuze maakt voor schoon vervoer.
  • De verkeersinfrastructuur bijdraagt aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio, de stad, wijk en de  bedrijventerreinen.
  • Wordt bijgedragen aan de strategische opgaven binnen de grootschalige gebiedsontwikkelingen, op het gebied van onder andere klimaatadaptatie, energietransitie, en circulaire economie

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

  • Het vertalen van ambities, op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid, naar opgaven in concrete investeringsvoorstellen (korte en lange termijn).
  • Het opstellen van uitvoerings- en actieplannen in het verlengde van de Mobiliteitsvisie.
  • Actief deelnemen aan projecten die bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en ontwikkelingen van woon-, winkel- en werkgebieden in stad en regio, zoals:
    • (boven-)regionale infrastructuurprojecten
    • projecten voor verbeteren regionale fietsvoorzieningen: verbeteren (regionale) fietsnetwerk, bevorderen van innovatie, toepassing nieuwe technologie en communicatie rond de fiets.
    • projecten voor verbeteren overstapvoorzieningen op stedelijke knooppunten, parkeervoorzieningen en haltes.
  • Gesprekspartner zijn voor het Rijk, de Regio, de provincie Overijssel en vervoerders ten behoeve van de doorontwikkeling van het openbaar vervoer van, naar en in Zwolle, zoals de uitwerking van het OV Toekomstbeeld 2040, de treinverbinding Zwolle - Enschede - Munster, de ontwikkelingen op het gebied van de OV-concessie IJssel-Vecht, Publieke Mobiliteit en diverse OV-maatregelen als gevolg van de werkzaamheden in de Spoorzone en de daarmee gepaarde routeaanpassingen.
  • Actieve mobiliteit prominent in de Zwolse mobiliteitsaanpak doorvertalen door:
    • De voetganger vanuit het STOMP-principe nog nadrukkelijker te positioneren
    • Inbreng te leveren als wereldfietsstad voor het actief ophalen van en experimenteren met nationale en internationale kennisontwikkeling op het gebied van fietsbeleid in de vorm van pilots in het kader van de kopgroep van fietssteden (F10).
    • Het waarborgen van de toegankelijkheid in de buitenruimte.
  • Faciliteren buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van mobiliteit.
  • Verbinding zoeken en koppeling maken met investeringen vanuit o.a. het Ontwikkelprogramma Stadshart inclusief aanloopstraten, het versterken van wijkwinkelcentra (koppeling met doel 5.2.1) en het anders prioriteren van onderhoud in de openbare ruimte om bij te dragen aan de strategische doelen: Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC) en verdere digitalisering (koppeling met doel 7.1.2)
  • Leggen van een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten inclusief de bezwaren procedures (wettelijke taken).
  • In samenwerking met Rijkswaterstaat en de provincie onderzoeken of we op het vrijvallende tracé van de N340 op termijn een zogenaamde Stadsrandhub kunnen realiseren.
  • Als onderdeel van de begroting 2024 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met de structurele bestedingsvoorstellen 16 en 17:
    • 16: Structurele Mobiliteitsmiddelen Coalitieakkoord
    • 17: Programmamanagement Mobiliteit
  • Als onderdeel van de begroting 2024 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met de incidentele bestedingsvoorstellen 24 t/m 27:
    • 24: ECO-team
    • 25: Autoloze zondag
    • 26: CDOKE Mobiliteit (Klimaat- en Energiegelden minister Jetten)
    • 27: Zero Emissie Zone - CDOKE Mobiliteit (Klimaat- en Energiegelden minister Jetten)

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

3.323.748

340.000

2.983.748

3.378.310

1.059.083

5.302.975

Kredieten

Spoorzone uitvoering
Dit krediet heeft betrekking op de uitvoering van het in 2018 geactualiseerde Investeringsbesluit Spoorzone. De projecten busbrug, busstation, ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte noordzijde (Stationsplein, Stationsweg, Ooster- en Westerlaan) zijn inmiddels gerealiseerd. De bouw van de passerelle en realisatie noordelijke stations entree (kap en ontvangstdomein) zijn in voorbereiding, waarbij:

  • De kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd.
  • Een multifunctioneel, levendig en kwalitatieve leefomgeving gaat ontstaan.

Spoorzone Centrumgebied
Dit krediet is beschikbaar voor de verdere uitwerking en invulling van de gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland (plan- en proceskosten) in 2024. Voor het onderdeel Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland is onder doel 6.1.1 een bedrag beschikbaar gesteld van € 700.000. Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en wordt administratief verantwoord worden onder dit doel (6.3.1).

Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland
Het Ontwikkelkader Spoorzone, vastgesteld door de raad eind 2020, biedt het kader voor de deelgebieden voor de nadere uitwerkingen. De ambitie is Spoorzone/Hanzeland te transformeren naar een nieuw gemengd stedelijk woon-werkgebied. Het gebied is aangewezen als de plek in Zwolle voor nationale en internationale initiatieven gericht op nieuwe economische dynamiek. Het onderdeel Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering.

Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn)
In 2023 heeft het college van B&W het Definitief Ontwerp voor de herinrichting van de Kop van de Assendorperstraat vastgesteld als onderdeel van de Doorstroomas-Oost. Door schaarste en problemen met levering van materialen is de start van de werkzaamheden uitgesteld. De start van de uitvoering van de werkzaamheden staat nu gepland voor begin 2024.

Voorsterpoort
Het realiseren van een hoogwaardig gebied waar een divers programma gefaciliteerd kan worden. Onderdeel daarvan is een openbare ruimte welke klimaatrobuust is, die aansluit op de bestaande en toekomstige ontwikkelingen, waaronder de gefaseerde uitbreiding van het retailprogramma. Hiervoor is tevens een investeringsplan en een beeldkwaliteitsplan vastgesteld.

Kroesenallee
In 2024 willen we de planologische procedure opstarten voor de Kroesenallee.  

Woningbouwimpuls Zwartewaterallee
In 2021 hebben we in het kader van de Woningbouwimpuls (kortweg: WBI) subsidie bij het Rijk aangevraagd om de woningbouw langs de Zwartewaterallee te versnellen. Daarnaast dragen ook de provincie Overijssel en de ontwikkelaars bij aan dit project. In 2022 zijn we gestart met de voorbereidingen van deze mobiliteits- en groen/blauwe projecten. De voorbereiding en uitvoering staat gepland voor de jaren 2024 en daarna.

Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem )
Medio 2023 zijn we gestart met de werkzaamheden voor het realiseren van de laatste fase van de snelfietsroute Zwolle - Hattem. Totaan het begin van het 2e kwartaal 2024 wordt de Koggelaan tussen het kruispunt met de Stockholmstraat en het Koggepad/ de Koggetunnel aangepakt. Hierbij wordt de Koggelaan wordt heringericht tot een Koggepark met een prominente plaats voor de fiets. Het stuk van het Koggepark tussen de kruispunten met de Hanzelaan en Oostzeelaan krijgt, vooruitlopend op de definitieve inrichting, een aantal tijdelijke aanpassingen. Vanuit zowel het Rijk als de provincie Overijssel is cofinanciering toegezegd voor dit project.

Bushaltes SH nieuwe concessie
In 2023 hebben we (vooruitlopend op het vervoerplan 2024) in overleg met de nieuwe vervoerder besproken welke bestaande haltes moeten worden aangepast of worden opgeheven en welke tijdelijke haltes we permanent moeten maken. De gemeente is hier, als wegbeheerder, verantwoordelijk voor. Vanuit de provincie Overijssel is cofinanciering toegezegd voor dit project. In 2023 zijn we gestart met het aanpassen van de tijdelijke haltes en het realiseren van de eventuele nieuwe haltes. In 2024 gaan we de resterende bushaltes realiseren en willen we ook de bestaande bushaltes die niet meer gebruikt worden verwijderen.

Zwolle Wereldfietsstad
Naast de reguliere aanpak van wegen die wij als wegbeheerder altijd doen willen wij ons ook vooral focussen op het stimuleren van fietsen bij (met name) kinderen, fietsgeluk, vrijheid en gezondheid.  Al deze ambities passen naadloos in het doel van dit Actieplan Zwolle Wereldfietsstad om in 2027 20% meer fietskilometers te realiseren ten opzichte van 2017. Om dit doel concreet te bereiken is een pallet aan maatregelen nodig op het gebied van zowel infrastructuur, fietsparkeren, niet infrastructureel (onder andere gedrag en educatie).

Parallelweg Bisschop Willebrandlaan
De Bisschop Willebrandlaan maakt als Regionale hoofdroute onderdeel uit van het Kernnet Fiets van de provincie Overijssel. In 2022 hebben we vanuit de provincie Overijssel subsidie gekregen om de fietsroute op te waarderen. Op stedelijke schaal willen we met dit project verder werken aan het realiseren van herkenbare, veilige en aantrekkelijke (hoofd)fietsroutes binnen Zwolle. In 2024 willen we dit project voorbereiden en willen we starten met de uitvoering onder voorwaarde dat door schaarste van materialen en grote kostenstijgingen dit project financieel haalbaar is.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

Spoorzone

140.590.951

94.757.898

45.833.053

35.899.709

9.933.344

Koggepark en Fietsstraat

550.737

458.251

92.486

92.486

Fietsr Zuid-HP/regiodeal p1

625.000

600.156

24.844

24.844

VCN-N340

815.500

360.897

454.603

454.603

Voorsterpoort

3.075.000

907.813

2.167.187

1.537.500

629.687

Bushaltes nieuwe concessie

1.100.000

452.066

647.934

647.934

Versnelling plaatsen laadpalen

200.000

113.080

86.920

86.920

Eli Heimanslaan

650.000

85.239

564.761

564.761

MobiliteitsHubs

265.000

161.512

103.488

103.488

Zwolle Wereldfietsstad

380.000

86.359

293.641

293.641

I-Centrale

250.000

0

250.000

125.000

125.000

Bisschop Willebrandlaan

400.000

2.071

397.929

397.929

Haersterveerweg

500.000

0

500.000

500.000

Zwartewaterallee

2.884.770

103.540

2.781.230

2.781.230

OR Voorsterpoort-Oost

1.955.234

0

1.955.234

977.617

977.617

Fietspad Nieuwleusenerdijk

1.000.000

856.076

143.924

143.924

Uitwerking Kroesenallee

350.000

68.450

281.550

281.550

Herinrichting Industrieweg

1.330.000

0

1.330.000

630.000

700.000

Van 50 naar30 km per uur

100.000

0

100.000

100.000

ZWA-B - Aansl.Zw.Kw.-Middelw.

550.000

0

550.000

550.000

ZWA-C - Kruisp.Middelw.-Bachl.

1.190.915

0

1.190.915

1.190.915

ZWA-E - Kruisp.Montev.-Zw.Alle

630.420

0

630.420

630.420

ZWA-G - Herinrich. OR Zw.Allee

4.580.123

0

4.580.123

1.007.627

2.015.254

1.557.242

ZWA-I - Klimaatadaptieve maatr

2.105.448

0

2.105.448

589.525

505.308

1.010.615

H.I.S. (hoofdinfra S.H.)

85.892.214

85.430.041

462.173

462.173

Doorstroming OV (lange termjn)

18.494.797

17.459.082

1.035.715

1.035.715

Subtotaal vastgestelde mutaties

270.466.109

201.902.531

68.563.578

45.529.329

18.297.860

4.736.389

Voorgestelde mutaties:

Spoorzone

1.050.686

1.050.686

350.000

700.686

Krediet

0

Krediet

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

1.050.686

0

1.050.686

0

350.000

700.686

Totaal 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

271.516.795

201.902.531

69.614.264

45.529.329

18.647.860

5.437.075

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25