Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.2.2 Behouden en versterken sociaal woningaanbod

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens

Beschrijving

De leidraad 30-40-30 betekent dat 30% van de nieuwbouw bestaat uit sociale huurwoningen en goedkope koop. Daarmee wil de gemeente voorzien in voldoende sociale huur in Zwolle. Om te zorgen dat corporaties ook positie krijgen in gebiedsontwikkelingen en projecten waar de gemeente geen gronduitgifte doet, is in de Prestatieafspraken opgenomen dat de gemeente erop stuurt dat de corporaties daar positie krijgen om voldoende sociale huur te realiseren. Hierover maken we specifieke afspraken in de Stadsdeal. De Prestatieafspraken zijn verder gericht op de verdeling van de sociale huurwoningen, op betaalbaarheid, leefbaarheid en Wonen & Zorg. Tenslotte zijn prestatieafspraken gemaakt over klimaatadaptief bouwen, de energietransitie binnen de sociale woningbouw en over circulair bouwen van nieuwe sociale huurwoningen. Jaarlijks werken gemeente, corporaties en de huurdersorganisaties de Prestatieafspraken uit in een jaarschijf en wordt jaarlijks een volkshuisvestelijk verslag gemaakt. In 2024 werken we aan de afspraken uit de jaarschijf 2024 en maken we een huisvestingsverordening.  

Criteria

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens, zodanig dat:

  • Het aanbod wordt vergroot:
    • Corporaties en gemeente streven ernaar op de groei van de voorraad gelijk op te laten lopen met de groei van de stad. Bij de versterkte groei waarin Zwolle nu zit, zal de sociale huur ook meegroeien. In de Stadsdeal maken we daar specifieke afspraken over.  
    • De gemeente stuurt erop dat corporaties in projecten en gebiedsontwikkelingen waar de gemeente geen gronduitgifte doet, voldoende sociale huur kan realiseren ten minste 20%  
    • We realiseren 288 extra flexwoningen voor de laagste inkomens  
  • De meest kwetsbare groepen krijgen prioriteit:  
    • Het afwegingskader binnen het woonruimteverdeelsysteem wordt herzien en opgenomen in de Huisvestingsverordening.  
    • Hoewel de taakstelling voor de huisvesting van statushouders in 2024 naar verwachting opnieuw verhoogd wordt, zetten Zwolle en de corporaties zich maximaal in die te halen.  
    • Mensen met een zorg- en ondersteuningsvraag zijn in staat om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen door een passend woningaanbod in een geschikte woonomgeving, met een goede aansluiting op intramuraal wonen wanneer dat nodig is.  
  • Bij de verdeling van de woonruimte sturen we op een doorstroom, zodat de juiste woningen beschikbaar komen voor de doelgroep en wij een ongewenste concentratie van doelgroepen voorkomen.  
  • In afwijking van het inflatie volgende beleid van afgelopen jaren is in de Nationale Prestatieafspraken overeengekomen dat de koppeling met de inflatie wordt losgelaten. De huursom van corporaties zal daarom in 2024 een maximale stijging hebben die gelijk is aan de CAO-loonontwikkeling van het voorgaande jaar minus 0,5 procentpunt.  
  • Door verdere verduurzaming van de bestaande voorraad zorgen we dat de woonlasten beperkt kunnen blijven.  
  • Het renoveren en verbeteren van bestaand gebied en bestaande voorraad woningen loopt volgens principes van natuurlijke wijkvernieuwing. Het vernieuwingsproces verloopt op organische wijze, met nauwe betrokkenheid van bewoners, waarbij beheer en ontwikkeling worden samen genomen en waarbij kracht wordt aangeboren en de eigen investeringen van bewoners meer centraal komen te staan.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

  • We geven uitvoering aan de jaarschijf 2024 (Prestatieafspraken).  
  • We monitoren de sociale woningvoorraad in Zwolle. We zetten in op groei ervan en hanteren daarbij de uitgangspunten 'Sociale huur'
  • In de stuurgroep Woonruimteverdeling sturen wij mee op een eerlijke verdeling van de sociale voorraad en op de afgesproken slagingskans voor spoedzoekers.  
  • Bij renovatie van de bestaande woningvoorraad maken we prestatieafspraken over energetische (E)renovatie, mogelijkheden van klimaatadaptatie en circulariteit en stimuleren dit bij particuliere woningverbetering.
  • We werken aan synergie tussen het platform WWZ038 en het Concilium. Dit met als doel de effectiviteit van onze interventies op het gebied van Wonen en Zorg te vergroten.  
  • We stimuleren de ontwikkeling van nieuwe initiatieven en woonvormen. Enerzijds om de instroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang te beperken en dee uitstroom te versnellen. Anderzijds zijn er nieuwe woonvormen voor senioren nodig om het gat tussen regulier wonen en het verpleeghuis te dichten. We werken samen met de corporaties om hiermee te experimenteren.
  • We zetten qua nieuwbouw in op levensloopbestendige woningen. Dit is opgenomen in de prestatieafspraken en hier wordt nadere invulling aan gegeven.  
  • We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zorg. Hiervoor is een overkoepelend programma Wonen en Zorg opgesteld dat nader wordt uitgewerkt in samenwerking met externe partners.  Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteengezet, te weten: Voldoende geschikte woningen, Passende zorg & ondersteuning, Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen. We vormen een visie op Wonen en Zorg. Deze visie zal de gezamenlijke ambities weergeven van gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsorganisaties. Het overkoepelende programma Wonen en Zorg is de basis voor deze visie.
  • We werken aan een Regionale WoonZorgvisie in kader van het programma Langer Thuis vanuit het Rijk, en vertalen deze daarna naar de Zwolse situatie.  
  • We voeren een Huisvestingsverordening in in Zwolle met daarin aandacht voor woonruimteverdeling, borging van betaalbare voorraad. Keuzes omtrent verhuur en opkoopbescherming worden gedurende het proces gemaakt.  
  • We bereiden ons voor op implementatie van diverse wetgeving, waaronder de Wet Goed Verhuurderschap met het invoeren van een meldpunt. Hiermee brengen we onze juridische basis op orde.  
  • We werken aan interventiemogelijkheden voor de aandachtsgroepen en de benoemde knelpunten. Het gaat hierbij om uitstroom vanuit beschermd wonen, (betaalbare) woningen voor niet studerende jongeren die uitstromen uit de jeugdzorg  of dakloos dreigen te raken, aangepaste woningen voor ouderen en voor gezinnen met een ouder of kind met een beperking.  
  • We zetten in op meer differentiatie van de maatschappelijke opvang en op de transformatie van de Herberg.
  • We geven uitvoering aan het Actieplan Beter Benutten van de bestaande voorraad en het Actieplan Seniorenhuisvesting.  

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.2.2 Sociaal woningaanbod

602.507

0

602.507

330.000

20.003

912.504

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

Wonen met zorg

2.034.000

841.441

1.192.559

1.192.559

Diezerpoort Fysiek

2.488.544

1.965.975

522.569

522.569

Versnellingsactie sociale huur

5.025.500

3.671.042

1.354.458

1.354.458

Stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen

3.456.000

3.456.000

3.456.000

Semi-permanent / flex wonen

650.000

394.623

255.377

255.377

Gemeentelijke grondexploitaties Wonen:

* Kamperpoort

7.358.124

7.388.887

-30.763

-30.763

Subtotaal vastgestelde mutaties

21.012.168

14.261.968

6.750.200

6.750.200

0

0

Voorgestelde mutaties:

Wonen met zorg

917.000

917.000

917.000

Flex wonen voorbereiding diverse locaties

1.670.601

1.670.601

770.601

300.000

600.000

Wet versterking Regie op Volkshuisvesting

30.000

30.000

30.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

2.617.601

0

2.617.601

1.687.601

330.000

600.000

Totaal doelnummer + korte naam van doel

23.629.769

14.261.968

9.367.801

8.437.801

330.000

600.000

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25