Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning

Het langdurig en/of intensief ondersteunen van inwoners om weer zelfredzaam te worden

Beschrijving

Wanneer lichte ondersteuning niet voldoende is, bieden we intensievere hulp. Dat gebeurt via het Sociaal wijkteam. Zij verwijzen door naar aanbieders met wie we een contract hebben of betrekken de aanbieders door gebruik te maken van hun deskundigheid. Voor jeugdigen gebeurt dat vanuit de Jeugdwet, voor volwassenen vanuit de Wmo.  
De ondersteuning die wordt ingezet is altijd tijdelijk. Doel is dat inwoners zich weer zelf kunnen redden, waar nodig met hulp van de eigen omgeving. Daarbij blijven inwoners zelf in regie.  
Inwoners met hetzelfde doel worden waar mogelijk in groepsverband ondersteund. Zodat inwoners minder het gevoel hebben dat ze de enige zijn met uitdagingen in hun leven. Ook kunnen ze elkaars ervaringen benutten.   
De aanbieder werkt zoveel mogelijk daar waar de problemen ontstaan. Dat kan thuis zijn, op school, op het werk of in de wijk. De aanbieder komt daar naartoe om ondersteuning te bieden (ambulante hulp).  
Meedoen is belangrijk en is bij voorkeur via school of betaald werk. Als dat niet haalbaar is, zijn er andere mogelijkheden (met begeleiding).  
We willen dat iedereen zo lang mogelijk (zelfstandig) thuis woont. Om daarvoor te zorgen, bieden we hulpmiddelen en menselijke ondersteuning. We zetten steeds vaker ambulante hulp in als alternatief voor hulp met verblijf. Dat doen we voor jeugd en volwassenen.
Door iemands leeftijd kunnen andere wetten gaan gelden. Daar merkt de inwoner zo min mogelijk van in de ondersteuning,
Wil een inwoner geen zorg? En is zijn situatie zorgwekkend?  Dan proberen we hem te motiveren om passende ondersteuning te accepteren. Zodat zijn situatie in ieder geval niet slechter wordt.  

Gewenste maatschappelijke effecten

  • Inwoners kunnen (na ondersteuning) beter omgaan met uitdagingen in hun leven.
  • Inwoners blijven langer zelfstandig thuis wonen (minder uithuisplaatsingen).  

Indicatoren

Indicator naam

langdurige en/of intensieve ondersteuning

Toelichting

Bij kinderen en jongeren verwachten we een afname van het aantal uithuisplaatsingen en daarmee een afname van jeugdhulp met verblijf. De inzet van jeugdhulp moet bekeken worden in relatie tot het aantal uithuisplaatsingen. Als we minder jeugdhulp in instellingen willen, betekent dat waarschijnlijk meer en zwaardere jeugdhulp in de eigen omgeving. Ditzelfde geldt voor volwassenen bij beschermd wonen. Daar zal de inzet van beschermd thuis toenemen. We willen dat het percentage inwoners dat vindt dat zij door de ondersteuning zich beter kan redden gelijk blijft of toeneemt.

Hoort bij gewenste maatschappelijke effecten

  • Cijfers Wet verplichte GGZ (Wvggz)  (Jaarrapportage team VIA, berichtenverkeer crisismaatregelen)
  • Aantal jeugdigen met jeugdhulp, gesplitst naar ambulant en met verblijf (Dashboard jeugd)
  • Doelrealisatie Wmo & Jeugd (Cliëntervaringsonderzoek Wmo en jeugd)
    • Percentage inwoners met Wmo-ondersteuning dat vindt dat hij/zij door de Wmo- ondersteuning zich beter kan redden.
    • Percentage inwoners met Jeugdhulp-ondersteuning dat vindt dat hij/zij door de ondersteuning zich beter kan redden
  • Aantal zorgmijders (GGD/VIA)  
  • Wmo (maatwerkarrangementen en beschermd thuis) (Gidso)

Bron

Jaarrapportage team VIA, berichtenverkeer crisismaatregelen, Dashboard jeugd, Cliëntervaringsonderzoek Wmo en jeugd, GGD/VIA, Gidso

Beschikbaarheid cijfers

Jaarrapportage team VIA, berichtenverkeer crisismaatregelen, Cliëntervaringsonderzoek Wmo en jeugd en GGD/VIA zijn jaarlijks, Dashboard jeugd en Gidso zijn doorlopend,

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen
Dorrit de Jong

Activiteiten

Beter omgaan met uitdagingen in het leven

  • In 2024 voert de Regionale Serviceorganisatie Jeugd regio IJsselland de inkoop, monitoring, regionale inhoudelijke doelstellingen zoals 0 uithuisplaatsingen en het contractmanagement van niet vrij toegankelijke jeugdhulp uit. Dat doet de organisatie samen met regiogemeenten.
  • In 2023 is in beeld gebracht wat de huidige situatie in IJsselland is als het gaat om kind- en gezinsbescherming. Dit beeld is vergeleken met het toekomstscenario. Het scenario beschrijft op hoofdlijnen hoe de kind- en gezinsbescherming er over 5 tot 10 jaar (2026-2031) uitziet. Door de vergelijking weten we hoe we kunnen toewerken naar het toekomstbeeld. In 2024 gaan we hiermee aan de slag.  
  • Pleegzorg:  
    • In 2024 voeren we de pilot ‘Pleegzorg dichtbij’ uit. We zoeken potentiële pleegouders die aansluiten bij de achtergrond van het kind en de ouders.  
    • In 2024 organiseren we informatiebijeenkomsten om potentiële (deeltijd) pleegouders te werven. Dat doen we samen met de grote jeugdhulporganisaties.
    • In 2024 zetten we pleegouders in het zonnetje. Dat doen we in de week van de pleegzorg. Hiermee ondersteunen en bevestigen we wat zij doen.
  • We hebben een dashboard ontwikkeld met data over de jeugdzorg. In 2024 verbeteren we de sturing en sturingsinformatie jeugdzorg. Zodat we ons zicht, inzicht en onze grip op jeugdzorg vergroten. In het dashboard gaan we ook gegevens opnemen over de inzet van het Sociaal wijkteam en over voorzieningen in de sociale basis.  
  • Sinds 2022 werken we met een poortwachter voor dyslexie. De poortwachter beoordeelt alle aanmeldingen. Op deze manier krijgen we zicht op de verwijzingen vanuit basisscholen. En kunnen we scholen gerichter ondersteunen bij preventie. Deze werkwijze is tijdelijk. Voor einde schooljaar 2023 – 2024 besluiten we over een vervolg.  
  • Wij geven subsidie aan Tactus voor verslavingspreventie, een inloopmogelijkheid, casusregie en bemoeizorg aan inwoners met een verslaving.  
  • In de subsidieafspraken staan prestatie-indicatoren over:  
    • De kwaliteit en continuïteit van activiteiten gericht op het voorkomen van gezondheidsschade en maatschappelijke uitval door verslaving en maatschappelijk herstel. Dit sluit aan bij ons gezondheidsbeleid.
    • Onnodige risico's tegengaan door ervoor te zorgen dat verslaafde inwoners in de regio in veilige omstandigheden hun middelen kunnen gebruiken.  
    • Toeleiding van verslaafde inwoners naar zorg, hulp en ondersteuning.
  • We hebben met Tactus afgesproken zij toegroeien naar een situatie waarin inzet nadrukkelijker gekoppeld is aan gewenst resultaat. Per kwartaal bespreken we voortgang.  
  • We bieden bemoeizorg in de centrumregio Zwolle. Daarvoor hebben we afspraken gemaakt met GGD IJsselland. Die afspraken staan in de Dienstverleningsovereenkomst openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) 2022 t/m 2024. GGD IJsselland zorgt voor de kwaliteit en continuïteit van activiteiten gericht op bemoeizorg. Dat doet GGD IJsselland samen met en in aansluiting op het aanbod van ander andere het Sociaal wijkteam.
  • Wij voeren de Wet verplichte GGZ uit. Dit betekent dat er een meldpunt is voor zorgelijke situaties, verkennend onderzoek wordt gedaan en er een crisismaategel kan worden opgelegd.  
  • We hebben een sluitende aanpak voor verwarde personen. We verbeteren de triagevoorziening, deskundigheidsbevordering en vroegtijdige signalering en preventie. We zorgen ervoor dat alle personen die verward gedrag vertonen vroegtijdig in beeld komen en een persoonlijke aanpak krijgen. GGD IJsselland voert de regie.  
  • We voeren het bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’ uit 2019 uit. Zodat inwoners die een gevangenisstraf moeten uitzitten zo goed mogelijk terugkeren in de samenleving.
  • We bieden individueel Wmo-vervoer en leerlingenvervoer. We verwachten dat de vraag de komende jaren stijgt. Zonder maatregelen leidt dit tot knelpunten. Daarom gaan we nieuwe vormen van mobiliteit onderzoeken. Zoals het OV en doelgroepenvervoer beter op elkaar afstemmen. Ook zetten we fietsbegeleiding en maatjesvervoer in. In 2024 starten de voorbereidingen voor het nieuwe contract per 1 januari 2026.
  • We bieden dagbesteding arbeidsmatige leeftijd. Inwoners krijgen in groepen een zinvolle dag-invulling. Ze ontwikkelen kennis en vaardigheden om waar mogelijk hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Langer zelfstandig thuis

  • We bieden thuisondersteuning.  
    • We verbeteren de rol van thuisondersteuning bij de beweging van Beschermd wonen naar Beschermd thuis.
    • We verkorten de wachtlijst voor thuisondersteuning. Dat proberen we uit op verschillende manieren. Zo bieden we overbruggingszorg en zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers worden aangetrokken. Ook willen we dat aanbieders meer samenwerken op het gebied van planning. Op basis van de ervaringen die we hiermee opdoen, kiezen we structurele oplossingen.
  • We bieden geclusterd wonen beschermd thuis. Inwoners kunnen hierdoor sneller uitstromen uit beschermd wonen, jeugdzorg of opvang. Deze woonvorm kan voorkomen dat inwoners instromen in zwaardere zorg (beschermd wonen). We werken nu samen met 8 aanbieders. Samen met inwoners, woningbouwcorporaties en organisaties in de sociale basis ontwikkelen we nieuwe woon-zorginitiatieven. Daarbij speelt gezamenlijkheid een belangrijke rol.  
  • We bieden kortdurend verblijf. Een inwoner met indicatie kan maximaal 52 etmalen ergens anders verblijven om zijn mantelzorger te ontlasten. Hiervoor hebben wij met 4 organisaties een contract. In 2025 zijn er nieuwe contracten nodig. Daar bereiden we ons in 2024 op voor.   
  • We bieden Wmo-hulpmiddelen. Op 1 januari 2025 stopt dit contract. Verlengen is niet mogelijk. In het najaar van 2024 starten we met de voorbereidingen van de aanbesteding.

Regio

  • Wij voeren de regionale agenda voor zorg en veiligheid uit. Dat doen we om de totale keten van zorg en veiligheid te verbeteren. We maken ook een lokale agenda. Deze gaat onder andere over personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGZ, de aanpak huiselijk geweld, mensenhandel en de nazorg ex-gedetineerden. We zien hier steeds meer complexe domein-overstijgende vraagstukken.
  • In de regio werken wij samen met regiogemeenten en Zilveren Kruis aan goede, toegankelijke en betaalbare zorg. Dat doen we met het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (Gala) en Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (Wozo).
    In 2023 hebben we een regiobeeld en IZA-regioplan gemaakt. In 2024 gaan we concreet aan de slag met preventie, mentaal welbevinden en gezond oud worden.  

Als onderdeel van de Begroting 2024 wordt ter uitvoering van doel 1.2.3 voorgesteld om in te stemmen met:

  • structureel bestedingsvoorstel 2. “Adviseur data gedreven werken“
  • structureel bestedingsvoorstel 3. “Projectassistenten Sociaal Domein“
  • structureel bestedingsvoorstel 8. “Budgetverlaging Wmo vervoer onderdeel rolstoelen“
  • structureel bestedingsvoorstel 9. “Doelgroepenvervoer leerlingen“
  • incidenteel bestedingsvoorstel 9. “Begeleiding ex-gedetineerden"

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning

81.964.055

1.203.785

80.760.270

0

0

80.760.270

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25