Domeinen

Fysiek domein

Doel 5.2.1 Economische positie

We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio

Beschrijving

De historische binnenstad is een belangrijke troef voor de economie van de gemeente en Regio Zwolle. Bezoekers geven daarbij aan dat het niet alleen om winkelen gaat, ook het erfgoed, de ambiance van de historische gebouwen, cultuur, evenementen en horeca worden steeds belangrijker voor bezoekers. De betekenis van de binnenstad verandert; ontmoeten en vermaken wordt steeds belangrijker. Van 'place to buy' naar 'place to be'.

De binnenstad is onderdeel van het bredere centrumgebied. Het versterken van het centrumgebied is één van de ambities uit de omgevingsvisie ‘Mijn Zwolle van morgen 2030’. De programma’s Ontwikkelprogramma Stadshart, Spoorzone en Nieuwe Veemarkt vormen samen het grotere centrumgebied.  Er vindt een nauwe samenwerking plaats tussen de programma’s om te komen tot een centrumgebied dat past bij de ambities van Zwolle.

Voor Zwollenaren is niet alleen de binnenstad van belang. Goede wijkwinkelcentra met een aantrekkelijke mix van winkels en andere voorzieningen zijn eveneens van groot belang voor de Zwollenaren (en soms ook voor regiobewoners). De Zwollenaren willen hun dagelijkse boodschappen kunnen doen in aantrekkelijke wijkwinkelcentra die veel te bieden hebben. Ook vanuit sociaal oogpunt hebben de winkelcentra een belangrijke rol.

Door het versterken van Zwolle als koop- en recreatiecentrum zorgen we ervoor dat meer bezoekers naar Zwolle komen, zowel dagjesmensen als mensen voor een meerdaags verblijf. Meer bezoekers, die als het even kan ook nog langer blijven, betekent meer bestedingen bij bedrijven en instellingen.
Investering in toerisme is van belang omdat op een zichtbare manier wordt bijgedragen aan de genoemde opgaven van de stad (verstedelijking, welzijn, brede welvaart, duurzaamheid). Toeristische activiteiten komen in belangrijke mate ten goede aan eigen inwoners. Door een aantrekkelijk en levendig aanbod binden we ook onze eigen inwoners met hun bestedingen aan onze stad.
Het gaat hierbij om de (wijk)winkels, de horecagelegenheden, de vrijetijdsvoorzieningen, maar ook om de evenementen.

Criteria

We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio, zodanig dat:

  • Er focus ligt op de binnenstad, zonder de rest te vergeten.
  • De sector recreatie en toerisme wordt gestimuleerd, en meer bezoekers, langer blijven, vaker terugkomen en meer besteden.
  • De marktpartijen worden gestimuleerd om te zorgen voor een aantrekkelijk en levendig aanbod waarmee ze bestedingen van inwoners en bezoekers binden aan de stad.
  • De tevredenheid van de bewoners over de dagelijkse boodschappenvoorzieningen in stand blijft.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Monique Schuttenbeld
Paul Guldemond

Activiteiten

Uitvoeren horecavisie
Ook in 2024 zal uitvoering gegeven worden aan de horecavisie van Zwolle 2019 – 2023. Deze visie is gericht op gedoseerde uitbreiding van de horecasector op een manier dat de horecasector bijdraagt aan de opgaven van de stad. Denk aan toevoeging van vernieuwende concepten en toevoeging van horeca op locaties, waarbij dit zorgt voor verbinding richting het vergrote centrumgebied.
Deze visie gaat niet in op de totale marktruimte die in groeiend Zwolle beschikbaar is voor uitbreiding van de sector. Gezien de vele gebiedsontwikkelingen in de stad, was er behoefte aan inzicht in hoeveel m2 de horecasector uit kan breiden op basis van stijgende inwoners- en bezoekersaantallen en een blijvend sterke economische positie van de stad. De resultaten van die onderzoeken zijn inmiddels gereed. In 2024 zal op basis van deze onderbouwde, beschikbare marktruimte input worden gegeven aan de diverse projecten hoeveel horeca kan worden toegevoegd.

Uitvoeren beleidskader Commerciële Vrijetijdsvoorzieningen
Het Beleidskader Commerciële Vrijetijdsvoorzieningen biedt verschillende locaties voor de leisuresector om te vestigen. Dat beleid heeft de afgelopen jaren zijn vruchten afgeworpen; er zijn veel nieuwe (ruim 30) vrijetijdsbedrijven gevestigd in Zwolle. De omstandigheden zijn inmiddels veranderd, omdat de ruimte in Zwolle schaars is geworden. In de praktijk is er veelal geen ruimte beschikbaar op de beoogde leisurelocaties. Inzet is nu dan ook gericht op het actief verbinden van leisure ondernemers met vastgoedeigenaren. Daar moet nu de oplossing vandaan komen.

Uitvoeren Citymarketing
De citymarketing van Zwolle richt zich niet alleen op toerisme. Op basis van 'het kompas'  wil Zwolle zich meer ontwikkelen als “Experimentele, Creatieve en Ondernemende Hanzestad”. Deze strategie is nodig om meer kenniswerkers en pioniers vast te houden en aan te trekken voor de stad. De strategie is daarmee leidraad voor toevoeging van nieuw aanbod binnen de beleidsvelden Wonen, Werken en Vrije tijd. Ook voor marketingcommunicatie wordt meer gefocust op deze wenselijke doelgroepen.De communicatie sluit aan bij de beelden en inhoud van Hartstad.

Uitvoeren evenementenbeleid
In 2022 en 2023 zijn concrete stappen gezet om evenementen die daadwerkelijk vorm geven aan de doelen en ambities van de stad, langjarig te ondersteunen door het aanpassen van de subsidiesystematiek. Dit beleid zetten we voort in 2024. We blijven daarbij aandacht houden voor de basisstructuur van evenementen in de stad: ook deze evenementen voorzien immers in de behoefte van onze groeiende, levendige en vitale stad.
De evenementensector heeft het echter moeilijk. De kosten voor energie, podia en andere zaken zijn met 40% of meer gestegen. Daarnaast heeft ook de evenementensector veel moeite om voldoende en goed gekwalificeerd personeel te vinden. Zwolle zal organisatoren zo goed mogelijk ondersteunen en blijft daarnaast zorgen voor een goede, vlotte en transparante afhandeling van aanvragen voor vergunningen en vragen.
Mede gezien de gestegen organisatiekosten is het huidige evenementenbudget onvoldoende.  Daarom willen wij het evenementenbudget in 2024 verhogen met 110.000€. Voorgesteld wordt in te stemmen met investeringsaanvraag 2.11 'Evenementen' .

We blijven inzetten op verduurzaming van de evenementen die in onze stad plaatsvinden. Dit betreft niet alleen het niet meer gebruiken van eenmalig plastic maar ook kijken we, in samenwerking met de sector, of evenementen (meer) circulair gemaakt kunnen worden. In dit kader onderzoek we ook of en op welke manier het mogelijk is om in park de Wezenlanden groene stroom aan te bieden, zodat het gebruik van aggregaten niet meer nodig is.
Daarnaast versterken we onze inzet om voor te zorgen dat evenementen voor iedereen zo goed mogelijk toegankelijk zijn. Daarin werken we samen met ToegankelijkZwolle.

Uitvoeren programma binnenstad
In 2024 wordt in het Stadshart verder gewerkt aan de volgende projecten/werkzaamheden:

  • LED Zwolle Shine: door middel van het lichtplan wordt een aantrekkelijke, gastvrije en veilige binnenstad gecreëerd. Een Lichtvisie en Lichtontwerp vormen samen het Lichtplan. Vanaf 2024 worden de 4 iconen (Academiehuis, Stadhuis, Peperbus en Sassenpoort) aangelicht.
  • Verbetering fietsbereikbaarheid: Voor de verbetering van de fietsbereikbaarheid van het Stadshart wordt onderzoek gedaan op welke manier het Stadshart aantrekkelijk voor voetgangers en fietsers kan blijven. Door uitbreiding en verbetering van voetgangersgebieden in het Stadshart, zullen alternatieve fietsroutes door en om de binnenstad gerealiseerd gaan worden. Ook de stallingen voor fietsen zullen worden uitgebreid en verbeterd. Hierbij is aandacht voor spreiding van deze voorzieningen die aansluiten op logische routes in de stad.
  • Mobiliteitshub Weezenlanden Noord:  Op 17 juli 2023 heeft de Raad kennis genomen van het haalbaarheidsonderzoek voor de mobiliteitshub Weezenlanden-Noord en ingestemd met de voorkeursparkeeroplossing uit het haalbaarheidsonderzoek en een aanvullend krediet van € 27,4 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie.  Voor de begroting van 2024 moet een definitief dekkingsbesluit genomen worden. Ook moet het schetsontwerp van de mobiliteitshub worden vertaald naar een definitief ontwerp dat kan worden aanbesteed. De procedure voor de beoordeling van de aanpassingen in Weezenlanden-Noord wordt opgestart onder de nieuwe Omgevingswet. In 2027 moet de hub klaar zijn.
  • Zero-emissie stadslogistiek: We werken toe naar de invoering van zero-emissie stadslogistiek met ingang van 2025 in de binnenstad. Onze inzet moet leiden tot een meer efficiënte en duurzame aanpak van alle bestel- en vrachtverkeer dat in de binnenstad moet zijn. Dit zorgt voor diverse voordelen waaronder een betere luchtkwaliteit, minder geluid, minder overlast, een betere bereikbaarheid en het beperken van de klimaatverandering. Zero-emissie stadslogistiek levert daarmee een concrete bijdrage aan een toekomstbestendige, aantrekkelijke en economisch vitale binnenstad. De voorbereiding van het instellen van de zone krijgt een vervolg.
  • Zuidwestelijk kwadrant: op basis van de gebiedsvisie zullen voor het gebied gefaseerd inrichtingsplannen worden opgesteld in samenspraak met de bewoners en ondernemers.
  • Herinrichting Eekwal: op basis van de gebiedsvisie Zuidwestelijk kwadrant zal voor het gebied een inrichtingsplan worden opgesteld in samenspraak met de bewoners en ondernemers.
  • Herinrichting Grote Kerkplein: in 2024 kan deze tot uitvoering worden gebracht.
  • Broerenkwartier Hudson’s Bay pand: ontwikkelaar/ontwerpende partij selecteren en het ontwerp en engineeringstraject doorlopen.
  • Broerenkwartier Xenos/Kruidvat gebouw: faciliteren van eigenaar/ontwikkelaar bij opstellen ruimtelijk ontwikkelingsplan en afspraken vastleggen in anterieure overeenkomst.
  • Singelzone: ontwikkelen visie ruimtelijke inrichting Singelzone.
  • Kop Assendorperstraat: vanaf januari 2024 tot en met november 2024 worden de plannen gerealiseerd.
  • Gebiedsontwikkeling Noorderkwartier: er wordt gewerkt aan een ruimtelijk ontwikkelingsplan. Deze is naar verwachting medio 2024 gereed. Daarna wordt dit uitgewerkt in inrichtingsplannen.
  • Gebiedsontwikkeling Roelenkwartier: na vaststelling van de startnotitie wordt de gebiedsvisie opgesteld.
  • Woningbouwontwikkeling Weezenlanden Noord: realisatie van het woningbouwproject. En de processen en bouw van de mobiliteitshub inbedden in de lopende gebiedsontwikkeling. Gestreefd wordt om in 2029 het project en de openbare ruimte rond het gebied te hebben gerealiseerd.
  • Willemsknoop: betreft een integrale ontwikkeling met woningen, andere functies, herstel van de Willemsvaart en het realiseren van een waardige stadsentree dat medio ’23 gestart is met verkeersonderzoek en een verkenning voor het herstel van de Willemsvaart. Het project zal de komende jaren de nodige aandacht vragen.

Als onderdeel van de begroting 2024 wordt ter uitvoering van doel 5.2.1 voorgesteld om in te stemmen met:

  • structureel bestedingsvoorstel 13. Toerisme

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 5.2.1 Winkels, uitgaansvoorzieningen, evenementen

4.448.746

1.575.791

2.872.955

0

107.779

2.765.176

Kredieten

Continuering uitvoeren toeristisch perspectief
In 2022 en 2023 is gewerkt aan de uitvoeringsagenda behorend bij het Toeristisch perspectief Zwolle; “Waardevol Toerisme in Zwolle” - Duurzaam, Aantrekkelijk en Experimenteel. In 2024 zijn er echter geen middelen meer. (Nieuwe) Investering in toerisme is van belang omdat op een zichtbare manier wordt bijgedragen aan de genoemde opgaven van de stad (verstedelijking, welzijn, brede welvaart, duurzaamheid). Toeristische activiteiten komen ook in belangrijke mate ten goede aan eigen inwoners. Ook de sector vindt structurele investeringen in toerisme en citymarketing van belang, gezien de beoogde verhoging van de toeristenbelasting. Onderzoek van ZKA in 2020 toont aan dat benchmarksteden (veel) meer investeren in toerisme en citymarketing dan Zwolle.  Om de opgaves waar te kunnen maken en enigszins te groeien naar het niveau van investeringen in benchmarksteden, zijn voor de komende jaren financiële middelen nodig.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

Toerisme en promotie

1.120.000

722.414

397.586

310.000

87.586

Versterking wijkcentra

285.000

168.909

116.091

116.091

Verlichtingsplan Assendorperstraat

65.000

49.500

15.500

15.500

Voorbereiding eventl. Voorsterpoort

93.500

0

93.500

93.500

Pilot onderst retail-horeca

75.000

48.440

26.560

26.560

Hanzejaar 2023

2.323.000

323.706

1.999.294

1.750.000

249.294

Broerenkwartier openb. ruimte

4.900.000

110.963

4.789.037

45.000

500.000

4.244.037

Herinrichting Nieuwstraat

1.400.000

0

1.400.000

1.400.000

Herinrichting Diezerkade

1.400.000

0

1.400.000

700.000

700.000

Grote Kerkplein

1.100.000

24.064

1.075.936

990.000

85.936

Integrale aanpak Zuid West kwadrant

6.700.000

9.637

6.690.363

35.000

3.150.000

3.505.363

Assendorperstraat

200.000

28.741

171.259

171.259

Herinrichting Potgietersingel

150.000

0

150.000

150.000

Binnenstad invest.NTB

400.000

0

400.000

400.000

Mobiliteitshub Weezenlanden Noord

40.400.000

40.400.000

500.000

1.500.000

38.400.000

Visie ruimte inr. Singelzone

11.000.000

11.000.000

500.000

1.200.000

9.300.000

Stadshart singelzone kop Assendorp

4.000.000

4.000.000

4.000.000

Stadshart Mobiliteitshub Oost

4.000.000

4.000.000

4.000.000

Stadshart onderzoeken en visies

450.000

450.000

450.000

Stadshart voorbereidingskrediet Diezerstraat

200.000

200.000

200.000

Stadshart herinrichting 100 parkeerplekken

500.000

500.000

500.000

Stadshart herinrichting Assendorp Molenweg

770.000

770.000

770.000

Stadshart HUB Weezenlanden schadeloosstelling

5.500.000

5.500.000

5.500.000

Implementatie fietsparkeren

2.700.000

75.080

2.624.920

150.000

2.474.920

Lichtvisie Binnenstad

2.000.000

0

2.000.000

500.000

500.000

1.000.000

Broerenkwartier kostenverhaal

300.289

300.289

0

0

Binnenstad

20.968.516

20.342.209

626.307

626.307

Gemeentelijke grondexploitaties Economie:

*Voorsterpoort Oost

8.203.006

2.084.234

6.118.772

747.973

2.305.311

3.065.488

Subtotaal vastgestelde mutaties

121.203.311

24.288.186

96.915.125

7.427.190

24.173.047

65.314.888

Voorgestelde mutaties:

Vrijval verlichtingsplan Assendorperstraat

-15.500

-15.500

-15.500

Hanzejaar 2023

424.000

424.000

424.000

Broerenkwartier kostenverhaal

1.900.000

1.900.000

600.000

650.000

650.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

2.308.500

0

2.308.500

1.008.500

650.000

650.000

Totaal 5.2.1 Economische positie

123.511.811

24.288.186

99.223.625

8.435.690

24.823.047

65.964.888

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25