Doel 6.4.4 Klimaatadaptatie en waterveiligheid
We versterken onze positie op het gebied van klimaatadaptatie en dragen daarmee bij aan een leefbare en economisch krachtige delta |
---|
Beschrijving
Gemeente Zwolle ligt in de delta van de IJssel en Vecht. Onze delta is kwetsbaar voor klimaatverandering. De uitdaging is om onze delta weerbaar en veerkrachtig te maken tegen hogere waterpeilen en extreem weer (stortbuien, droogte, hitte) en op de langere termijn tegen de gevolgen van zeespiegelstijging en het smelten van de gletsjers die onze rivieren voeden. We werken volgens 2 sporen die elkaar aanvullen: Spoor 1: Ruimtelijke Adaptatie en Water & Bodem Sturend (WaBOS) Mondiaal gezien is de IJssel-Vechtdelta, met nagenoeg alle landschappen en Hoe sneller we de ruimtelijke inrichting aanpassen aan het nieuwe klimaat (adaptatie), hoe minder kwetsbaar we zijn voor (imago)schade. Daarbij hoort ook het lef om te zeggen ‘dat kan hier niet’ of ‘dit kan niet meer op deze manier’. Dat zijn we aan de bewoners van (toekomstig) Zwolle verplicht. We werken conform het principe van een meerlaagsveiligheidsbenadering. Het concept ‘meerlaagsveiligheid’ is voor het eerst beschreven in het Nationaal Waterplan van 2009. Vanuit onze (wettelijke) publieke taak richten we ons op een klimaatbestendige inrichting van Zwolle en een robuust watersysteem. Daarvoor is samenwerking nodig, we zijn immers onderdeel van een groter regionaal en nationaal systeem. Met de verbinding tussen het lokale/regionale watersysteem en de wisselwerking met ruimte, onderscheidt de regio Zwolle zich. Dit is de basis voor de status van NOVI/NOVEX en langjarige samenwerking met het Rijk op de grote ruimtelijke opgaven, zoals de woningbouw, mobiliteit en economie. Zo werken we, bijv. binnen NOVEX, samen met Waterschap, Rijk, Provincie en andere partners binnen de Regio Zwolle aan een klimaat robuuste, veerkrachtige regio, waarin het ook op termijn prettig wonen en werken is. Het Rijksbeleid, zoals water en bodem sturend en het Deltaprogramma brengen wordt in Regio Zwolle in de praktijk gebracht, waardoor we in staat zijn invloed uit te oefenen op landelijk programma’s en bekend staan als koploper. Deze samenwerking is van belang, omdat vanuit het Rijk meer regie wordt gepakt en regels worden opgesteld over waar en hoe te bouwen. Door WaBoS nu al toe toe te passen en te blijven innoveren en vernieuwen in hoe we bouwen en ontwikkelen in samenhang met het watersysteem en de ondergrond, laten we zien dat we de ‘klimaatbestendige groeiregio’ zijn en blijven. Zo blijven we de van bovenaf opgelegde regelgeving voor en ondersteunt WaBoS gebiedsontwikkelingen en de versnelling van de woningbouw, in plaats van dat het randvoorwaardelijk wordt opgelegd en vertragend gaat werken. Spoor 2: Brede klimaatadaptatie Om dit te kunnen doen hebben we een slimme samenwerking nodig tussen overheden, onderzoekers, onderwijsinstellingen, ondernemers en maatschappelijke (bewoners-) initiatieven. Dat vraagt om een motiverende en betrouwbare overheid die uitdaagt, open staat en faciliteert. Deze overheidsrol gaat verder dan het uitvoeren van (wettelijke) publieke taken. Een voorbeeld is het Team Klimaat Actief dat bewonersinitiatieven aanjaagt en faciliteert, zodat tuinen en straten groener, gezonder en klimaatbestendiger worden, bewoners meer invloed hebben op hun directe omgeving en elkaar daarin vinden. De Climate Campus beoogt het vergroten en benutten van innovatie- en implementatiekracht. Uit deze netwerksamenwerking is bijvoorbeeld een dynamische regionale kennisagenda voor klimaatadaptatie ontwikkeld. Aan deze vraagstukken werken scholieren, studenten en onderzoekers. Samen met de creatieve sector wordt de "Sense of Place" versterkt: het bewustzijn van onze kwetsbare plek in de delta, onze historie en identiteit die samenhangt met deze plek. Samen met regiopartners en kennisinstituten verkennen we diverse scenario’s en de lange termijn. Op basis daarvan bepalen we mogelijke “adaptatiepaden”, die we vertalen naar robuuste (no-regret) maatregelen, welke kunnen worden gebruikt bij ruimtelijke ontwikkelingen en beheer. Met de ontwikkeling en groei van Zwolle gaan grote investeringen gepaard. Deze worden integraal benut om Gemeente Zwolle stukje voor stukje klimaatbestendiger te maken. Onze proactieve en brede aanpak heeft ertoe geleid dat Zwolle een koploperpositie heeft verworven. Die willen we behouden en inzetten om onze slagkracht te vergroten en klimaatadaptatie te versnellen en te verzilveren. Immers, deze koploperpositie trekt geld, kennis en talent aan, waarmee we kunnen blijven innoveren, inspireren en onze opgaven realiseren.
|
---|
Criteria
We verweven klimaatadaptatie in alle activiteiten van de gemeente en dragen daarmee bij aan een leefbare en economisch krachtige stad in de delta, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Arjan Spaans
Activiteiten
Om onze ambitie waar te kunnen maken is het nodig dat wij:
Aanvullen en actueel houden van Zwols beleid voor klimaatadaptatie en water:
Vertaling van Rijksbeleid water- en bodem sturend naar gemeentelijk beleid (o.a. borgen in de omgevingsvisie)
Samenwerken met Rijk, Provincie, waterschap en Regio Zwolle aan een robuust watersysteem en klimaatbestendige ruimtelijke inrichting.
De kansen die zich nú voordoen (ontwikkelingen, investeringen, andere beleidsvelden) benutten om Zwolle klimaatbestendiger te maken en het stedelijk én regionaal watersysteem robuuster te maken.
Onze (gezamenlijke) slagkracht (Spoor brede klimaatadaptatie) vergroten:
Samenwerking versterken van overheden, inwoners, ondernemers, onderzoekers en onderwijsinstellingen om innovatie- en implementatiekracht te versterken en benutten:
Gemeenschap en professionals motiveren, uitdagen en faciliteren.
Actief verbinden van klimaatadaptatie aan economie en arbeidsmarkt, digitalisering, innovatiedistrict Spoorzone, kunst & cultuur, duurzaamheid etc.
Als onderdeel van de begroting 2024 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met:
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.4.4 Klimaat | 573.606 | 0 | 573.606 | 600.000 | 4.855 | 1.168.751 |
Kredieten
|
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2022 | Resterend krediet | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
HWBP Plankosten | 830.000 | 359.300 | 470.700 | 100.000 | 100.000 | 270.700 |
Waterneutraal Zwolle-Noord | 205.120 | 163.578 | 41.542 | 41.542 | ||
Klimaatbestendige Azaleapark | 1.040.000 | 409.716 | 630.284 | 630.284 | ||
Klimaatadaptie 2021 e.v. | 2.187.441 | 1.664.200 | 523.241 | 423.191 | 100.050 | |
LIFE IP | 1.184.690 | 118.292 | 1.066.398 | 425.490 | 640.908 | |
Regiodeal Climate-Campus | 842.976 | 296.075 | 546.901 | 172.469 | 374.432 | |
Gebiedsontw IJssel-Vechtdelta | 4.873.047 | 4.395.519 | 477.528 | 477.528 | ||
Interreg project Catch | 689.962 | 664.817 | 25.145 | 25.145 | ||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 11.853.236 | 8.071.497 | 3.781.739 | 2.295.649 | 1.215.390 | 270.700 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
Klimaatadaptie 2021 e.v. | 500.000 | 0 | 500.000 | 500.000 | ||
Krediet | 0 | |||||
Krediet | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 500.000 | 0 | 500.000 | 0 | 500.000 | 0 |
Totaal 6.4.4 Klimaatadaptie en waterveiligheid | 12.353.236 | 8.071.497 | 4.281.739 | 2.295.649 | 1.715.390 | 270.700 |