Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium |
---|
Beschrijving
Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode werken wij actief verder aan het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen. Het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) is inmiddels afgerond. Het spoor omgevingsplan wordt verder uitgewerkt en loopt door tot in elk geval eind 2025. Alle sporen werken integraal, waarbij de gehele organisatie van de fysieke leefomgeving organisatie breed wordt betrokken. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen. Het betreft ook het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken, om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken enz. |
---|
Criteria
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten
Afronden van bemmingsplannen en procedure kosten Begeleiding en behandeling van aanvragen omgevingsrecht (voorheen: Wabo-aanvragen), incl. vooroverleg en klantvragen Opstellen, doorontwikkelen, actualiseren en operationaliseren VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) Programma Aanpak Stikstof Aanpak Stikstof (doel 6.1.3) De afgelopen jaren hebben Zwolse plannen, projecten en werken doorgang kunnen vinden, waarbij stikstof binnen het plan, of werk inpasbaar gemaakt kon worden. De inzet vanuit onder andere de vakgroep stikstof blijft er op gericht om dat te faciliteren. De werkgroep strategie stikstofruimte werkt een strategie uit hoe er door de gemeente stikstofruimte verworven kan worden voor het geval dat nodig gaat zijn. Omdat het stikstofdossier mede vanwege politieke-bestuurlijke ontwikkelingen (nieuw provinciaal college van Gedeputeerde Staten, Tweede Kamerverkiezingen november) nog niet duurzaam stabiel is, blijft de huidige inzet vanuit onder andere de vakgroep stikstof nodig om plannen, projecten en werken te faciliteren. Er is bij het najaarsmoment 2022 voor 2023 en 2024 beide een budget van € 100.000 beschikbaar gesteld voor stikstofberekeningen, project overstijgende coördinatie en afstemming over stikstof, uitwerking van de strategie stikstofruimte en uitvoeringscapaciteit voor het uitvoeringsprogramma. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving | 3.945.078 | 4.368.676 | -423.598 | 1.215.000 | 577.000 | 214.402 |
Kredieten
Programma Omgevingswet Wij werken aan de implementatie van de Omgevingswet op basis van het programma Omgevingswet. De Omgevingswet is een ingrijpende stelselherziening met landelijk eisen voor een digitaal stelsel. Het gaat om nieuwe producten (in ieder geval omgevingsvisie, omgevingsplan), nieuwe processen, nieuwe werkwijzen, nieuwe aangepaste ICT systemen, opleidingen en niet in de laatste plaats een doorontwikkeling van houding en gedrag (DNA). Zowel een omgevingsvisie als ook een omgevingsplan worden t.z.t. aan de gemeentraad ter vaststelling voorgelegd. Om dit goed te doen en op tijd klaar te zijn wordt de implementatie programmatisch aangepakt. Eén van de projecten die hieruit voortvloeien is het opstellen van een omgevingsplan, waarin ambities en doelen uit de omgevingsvisie verder worden uitgewerkt. Het opstellen van het omgevingsplan is in volle gang. Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet lopen daarnaast ook enkele bestemmingsplanprocedure door, waarvan een aantal ambtshalve op te stellen bestemmingsplannen. Het gaat om de volgende ambtshalve op te stellen bestemmingsplannen:
Bestemmingsplanprocedures lopen onder de Omgevingswet volgens de oude regelgeving door omdat het overgangsrecht van toepassing is. Dat geldt voor zowel ambtshalve op te stellen bestemmingsplannen als ook bestemmingsplannen die ontwikkelingsgericht zijn en onderdeel zijn van de ontwikkelprojecten. De kosten van het opstellen van die bestemmingsplan worden doorberekend aan de betrokken ontwikkelaars. Maar als er een beroep wordt ingesteld tegen een bestemmingsplan geldt, ook voor de ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen, dat de kosten van het behandelen van het beroep niet kunnen worden doorberekend aan de ontwikkelaar. Dit zijn kosten die altijd voor rekening komen van de gemeente. Onder de Omgevingswet zal, zoals hierboven aangegeven, gewerkt worden met een alternatief spoor om toch mee te kunnen werken aan de ontwikkeling van Zwolle. Uiteindelijk moet de regeling die bij het alternatieve spoor is opgesteld worden verwerkt in het omgevingsplan dat nu nog in de maak is. Wel is een handboek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk in de geest van het nieuw op te stellen omgevingsplan gewerkt wordt. Dit handboek wordt werkendeweg bijgesteld en verder aangevuld. |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2022 | Resterend krediet | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Actualisering bestemmingsplannen | 5.412.000 | 5.247.755 | 164.245 | 164.425 | ||
Bouw - omgevingswet | 4.708.845 | 4.108.845 | 600.000 | 600.000 | ||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 10.120.845 | 9.356.600 | 764.245 | 764.425 | 0 | 0 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
Bouw - omgevingswet | 2.614.000 | 2.614.000 | 852.000 | 1.080.000 | 682.000 | |
Krediet | 0 | |||||
Krediet | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 2.614.000 | 0 | 2.614.000 | 852.000 | 1.080.000 | 682.000 |
Totaal 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving | 12.734.845 | 9.356.600 | 3.378.245 | 1.616.425 | 1.080.000 | 682.000 |