Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium

Beschrijving

Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode werken wij actief verder aan het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen. Het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) is inmiddels afgerond. Het spoor omgevingsplan wordt verder uitgewerkt en loopt door tot in elk geval eind 2025. Alle sporen werken integraal, waarbij de gehele organisatie van de fysieke leefomgeving organisatie breed wordt betrokken. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen. Het betreft ook het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken, om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken enz.
De Omgevingswet treedt in werking op 1 januari 2024, maar het digitale stelsel is nog niet geheel klaar, waardoor de nieuwe planologische procedures om aan een ontwikkeling mee te werken nog via een ander spoor loopt. Dat geldt voor heel Nederland overigens. Wij werken momenteel aan het uitwerken van dit alternatieve spoor om de overgangsfase zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Criteria

We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:

  • Concreet invulling gegeven wordt aan de Omgevingswet met bijbehorende transities.
  • Samenhang tot stand gebracht wordt tussen beleid, regels, vergunningen en beheer.
  • Samengewerkt wordt met inwoners, bedrijven en instellingen in gemeente en regio, op basis van gedeelde informatie.
  • Zorggedragen wordt voor evenwicht tussen rechtszekerheid en flexibiliteit.
  • Begeleiding van initiatieven en afhandeling van aanvragen op een vlotte wijze en binnen de wettelijke termijnen plaatsvindt.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Afronden van bemmingsplannen en procedure kosten
Vanaf 1 januari 2024, als de Omgevingswet in werking is getreden, kunnen geen nieuwe bestemmingsplannen meer worden opgestart. Maar dat neemt niet weg dat er nog voor het einde van 2023 wel bestemmingsplannen worden vastgesteld of als ontwerp ter visie worden gelegd, waarvoor de procedure doorloopt in 2024 volgens het oude recht. Als beroep wordt ingediend kunnen procedures zelfs nog tot na 2024 doorlopen.
Om mee te kunnen werken aan ontwikkelingen, waarvoor in de oude situatie een bestemmingsplan zou zijn opgestart, zal vanaf 1 januari 2024 gewerkt worden met een alternatief spoor, totdat de digitale problematiek op landelijk niveau  verder is opgelost. Dit alternatieve spoor wordt aangeduid met de term: Tijdelijk Alternatieve Maatregel en komt in de plaats van het oude bestemmingsplan.

Begeleiding en behandeling van aanvragen omgevingsrecht (voorheen: Wabo-aanvragen), incl. vooroverleg en klantvragen
De afgelopen jaren hebben wij een forse stijging gezien van het aantal klantvragen en vooroverlegverzoeken. Wat betreft vergunningaanvragen zien wij een lichte daling in het aantal aanvragen en een verschuiving van (grootschalige) nieuwbouw, naar verbouw en uitbreiding van bestaande bebouwing. Als gevolg van de krapte op de woningbouw zijn mensen meer en meer geneigd om te investeren in hun huidige woning in plaats van te verhuizen naar een nieuwe. De woningmarkt is in korte tijd snel veranderd. De rente is omhoog gegaan en daarnaast zijn de bouwkosten hard gestegen.
Wel is de verwachting dat wij door de inwerkingtreding van de Omgevingswet, inclusief de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), per 1 januari 2024, in het laatste kwartaal van 2023 extra aanvragen van initiatiefnemers zullen ontvangen die hun aanvraag nog graag onder het oude Wabo-regime willen laten vallen. De behandeling van deze aanvragen loopt door tot zeker medio 2024.
Wij verwachten dat het volume van dit werk in 2024 onverminderd groot blijft, zeker met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wkb. Niet aan te geven is wat dit volume zal zijn als gevolg van de onzekerheid over de doorgang van de geplande (woning)bouwplannen. Bij de vaststellen van het VTH-jaarverslag 2023 en VTH-programma 2024 komen wij hierop terug.

Opstellen, doorontwikkelen, actualiseren en operationaliseren VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag
Voor het uitvoeren van de VTH-thuistaken is in 2021 uitvoeringsbeleid vastgesteld. In verband met de (verwachte) invoering van de Omgevingswet en Wkb, de  vaststelling  van een nieuw collegeakkoord in 2022 en de noodzaak de risicotool voor de uitvoering van VTH-taken te actualiseren, zijn wij  in 2022 gestart met het vernieuwen van het beleidskader voor de thuistaken. Als tussenproduct wordt in 2023 een handhavingsbeleid Wkb vastgesteld. In 2024 werken wij aan het actualiseren van het VTH-beleid thuistaken op de overige onderdelen en het  implementeren van dit beleid in de uitvoering. Om de beleids- en uitvoeringscyclus nog beter zichtbaar sluitend te maken, leggen wij in het VTH-programma en jaarverslag daar waar mogelijk een koppeling met het VTH-beleid.

Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
De BAG is onderdeel van de landelijke basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van de BAG en verantwoordelijk voor het correct opnemen van de gegevens en de kwaliteit ervan. De Basisregistratie Adressen en Gebouwen is via de Landelijke Voorziening beschikbaar voor diverse afnemers. Organisaties met een publieke taak zijn verplicht de authentieke gegevens uit de registraties te gebruiken. Zij moeten kunnen vertrouwen op de juistheid van de gegevens in de BAG.

Programma Aanpak Stikstof Aanpak Stikstof (doel 6.1.3)
Het stikstofdossier zal ook in 2024 extra inzet vragen. Enerzijds om te kunnen acteren op ontwikkelingen in het stikstofdossier en de in ontwikkeling zijnde provinciale en landelijke kaders waar met gemeentelijke plannen, projecten en werken mee te maken hebben, anderzijds om het uitvoeringsprogramma van de Ontwikkelstrategie Stikstof uit te voeren en de strategie stikstofruimte uit te werken.

De afgelopen jaren hebben Zwolse plannen, projecten en werken doorgang kunnen vinden, waarbij stikstof binnen het plan, of werk inpasbaar gemaakt kon worden. De inzet vanuit onder andere de vakgroep stikstof blijft er op gericht om dat te faciliteren. De werkgroep strategie stikstofruimte werkt een strategie uit hoe er door de gemeente stikstofruimte verworven kan worden voor het geval dat nodig gaat zijn.

Omdat het stikstofdossier mede vanwege politieke-bestuurlijke ontwikkelingen (nieuw provinciaal college van Gedeputeerde Staten, Tweede Kamerverkiezingen november) nog niet duurzaam stabiel is, blijft de huidige inzet vanuit onder andere de vakgroep stikstof nodig om plannen, projecten en werken te faciliteren. Er is bij het najaarsmoment 2022 voor 2023 en 2024 beide een budget van € 100.000 beschikbaar gesteld voor stikstofberekeningen, project overstijgende coördinatie en afstemming over stikstof, uitwerking van de strategie stikstofruimte  en uitvoeringscapaciteit voor het uitvoeringsprogramma.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

3.945.078

4.368.676

-423.598

1.215.000

577.000

214.402

Kredieten

Programma Omgevingswet

Wij werken aan de implementatie van de Omgevingswet op basis van het programma Omgevingswet. De Omgevingswet is een ingrijpende stelselherziening met landelijk eisen voor een digitaal stelsel. Het gaat om nieuwe producten (in ieder geval omgevingsvisie, omgevingsplan), nieuwe processen, nieuwe werkwijzen, nieuwe aangepaste ICT systemen, opleidingen en niet in de laatste plaats een doorontwikkeling van houding en gedrag (DNA). Zowel een omgevingsvisie als ook een omgevingsplan worden t.z.t. aan de gemeentraad ter vaststelling voorgelegd. Om dit goed te doen en op tijd klaar te zijn wordt de implementatie programmatisch aangepakt. Eén van de projecten die hieruit voortvloeien is het opstellen van een omgevingsplan, waarin ambities en doelen uit de omgevingsvisie verder worden uitgewerkt. Het opstellen van het omgevingsplan is in volle gang.

Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet lopen daarnaast ook enkele bestemmingsplanprocedure door, waarvan een aantal ambtshalve op te stellen bestemmingsplannen. Het gaat om de volgende ambtshalve op te stellen bestemmingsplannen:

  • Bestemmingplan Evenementen Stedelijk gebied (Binnenstad e.o.);
  • Aanpassing Bestemmingplan Zwolle Zuidwest in het kader van Schellerweg 110;
  • Doortrekken Kroesenallee
  • Bestemmingsplan herziening Wijthmenerplas (vastgesteld, maar beroep tegen ingesteld);
  • Bestemmingsplan uitbreiding woonboulevard Voorsterpoort (vastgesteld, maar beroep tegen ingesteld).
  • Cultuurhistorie parapluplan (vastgesteld, maar beroep tegen ingesteld);
  • Stadshagen I, uitbreiding winkelcentrum (vastgesteld, maar beroep tegen ingesteld)

Bestemmingsplanprocedures lopen onder de Omgevingswet volgens de oude regelgeving door omdat het overgangsrecht van toepassing is. Dat geldt voor zowel ambtshalve op te stellen bestemmingsplannen als ook bestemmingsplannen die ontwikkelingsgericht zijn en onderdeel zijn van de ontwikkelprojecten. De kosten van het opstellen van die bestemmingsplan worden doorberekend aan de betrokken ontwikkelaars. Maar als er een beroep wordt ingesteld tegen een bestemmingsplan geldt, ook voor de ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen, dat de kosten van het behandelen van het beroep niet kunnen worden doorberekend aan de ontwikkelaar. Dit zijn kosten die altijd voor rekening komen van de gemeente.

Onder de Omgevingswet zal, zoals hierboven aangegeven, gewerkt worden met een alternatief spoor om toch mee te kunnen werken aan de ontwikkeling van Zwolle.  Uiteindelijk moet de regeling die bij het alternatieve spoor is opgesteld worden verwerkt in het omgevingsplan dat nu nog in de maak is. Wel is een handboek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk in de geest van het nieuw op te stellen omgevingsplan gewerkt wordt. Dit handboek wordt werkendeweg bijgesteld en verder aangevuld.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

Actualisering bestemmingsplannen

5.412.000

5.247.755

164.245

164.425

Bouw - omgevingswet

4.708.845

4.108.845

600.000

600.000

Subtotaal vastgestelde mutaties

10.120.845

9.356.600

764.245

764.425

0

0

Voorgestelde mutaties:

Bouw - omgevingswet

2.614.000

2.614.000

852.000

1.080.000

682.000

Krediet

0

Krediet

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

2.614.000

0

2.614.000

852.000

1.080.000

682.000

Totaal 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

12.734.845

9.356.600

3.378.245

1.616.425

1.080.000

682.000

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25