Domeinen

Fysiek domein

Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven

We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen

Beschrijving

Regio Zwolle is een vitale regio – met Zwolle als centrumgemeente - waarin ruimte is voor wonen, natuur, recreatie en uiteraard: voor ondernemen. Het ondernemerschap in de regio Zwolle is ingebed in een bestuurlijke samenwerking tussen overheid en ondernemers op regionale schaal, met betrokken onderwijsorganisaties. Grenzen tussen gemeenten en provincies spelen hierbij geen rol.
De gemeente Zwolle heeft - met meer dan 105.000 banen - in deze samenwerking een dragende rol; dienend en leidend tegelijk. Dat willen we in de komende periode verder uitbouwen. We zetten inhoudelijk nieuwe accenten, maar de basisgedachte blijft staan. De kern van ons economisch beleid is dat ondernemerschap een dragende bouwsteen is voor een waarde(n)volle samenleving. Economie “betaalt” brede welvaart en economie geeft ook invulling aan brede welvaart (inclusieve arbeidsmarkt, klimaatneutraal en natuur inclusief).

Voor 2024 en verder zetten we verder in op de transitie naar een duurzame economie. Hierbij integreren we het programma Circulaire Economie (5.1.2) met het Economisch Perspectief (onderdeel van 5.1.1) onder een nieuwe noemer: Duurzame Economische Ontwikkeling. Hiervoor zijn een 5-tal lijnen uitgezet.

  • Arbeidsmarkt
  • Fysieke Infrastructuur
  • Ondernemersdienstverlening
  • Nieuwe Kennis
  • Duurzaam en circulair ondernemen

In onze aanpak bouwen we aan een duurzaam en inclusief verdienvermogen van ondernemers voor stad en regio, op een circulair en duurzame wijze waarbij we bewuster voorsorteren op de samenleving van de toekomst.  Om dat te realiseren moeten we inzetten op noodzakelijke transities. Als basis hiervoor gebruiken we het Economisch Perspectief waarin we gekozen hebben voor aandacht voor een aantal specifieke sectoren (ICT, Health, slimme en creatieve maakindustrie).  Deze sectoren dragen bij aan de arbeidsproductiviteit van de stad, en tevens aan de benodigde transities.
We zetten sterk in op innovatie, in nauwe samenwerking met de regio.  Voor het aanjagen van deze innovaties zetten we meer in op start-ups en scale ups, zowel in regionaal verband alsmede in de stad.
Voor een meer inclusieve arbeidsmarkt zetten we in op meer sociaal ondernemerschap, zowel de specifieke social entrepeneurs alsmede het brede MKB en grootbedrijf.

Hierbij sluiten we aan bij de ontwikkelingen die in de Regio Zwolle plaatsvinden. Sterker nog, omdat een economie niet bij gemeentegrenzen stopt, is de Regio zelfs leidend. Hierbij hebben we als stad Zwolle als centrum gemeente een belangrijke rol te vervullen. We zien dat de samenhang tussen Regio en de gemeente nog verbeterd kan worden. Daarom is 2024 ook een overgangsjaar, waarin we samen met Regio  gaan kijken hoe deze samenwerking te intensiveren en een rolduidelijkheid te creëren.

Vanuit het programma Circulaire Economie willen we de opdracht terug brengen en integreren binnen de bestaande beleidsvelden. Ook hiervoor is 2024 een overgangsjaar.  

Criteria

We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen, zodanig dat:

  • Bestaande bedrijven door goede en gerichte dienstverlening aan Zwolle blijven verbonden:
  • We ruimte creëren voor nieuwe initiatieven en ontwikkelingen, met passende randvoorwaarden.
  • We samenwerking tot stand brengen tussen onderwijs, ondernemers, overheid, omgeving (4-O's).
  • De tevredenheid over de dienstverlening aan ondernemers stijgt.
  • Onze dienstverlening aan ondernemers bijdraagt aan het verandervermogen van de bedrijven
  • De komst van nieuwe bedrijven wordt gesteund, waarbij wij ons met name richten op bedrijven die een bijdrage leveren aan de transitie van onze economie
  • Bedrijven die de stap zetten van start-up naar scale up behouden blijven voor de stad of voor de regio
  • Het kwalitatief en kwantitatief aanbod van werklocaties (kantoren en bedrijventerreinen) in balans is met de vraag in de markt.
  • De verbinding tussen economie, onderwijs en arbeidsmarkt wordt versterkt, waardoor
    • een beter beeld ontstaat van benodigde skills en het arbeidspotentieel in de regio
    • een betere geleiding ontstaat van a) werk naar werk, (b) opleiding naar werk en van (c) geen werk naar werk
    • we een antwoord vinden op de krapte op de arbeidsmarkt
    • de arbeidsmarkt inspeelt op de maatschappelijke uitdagingen (energietransitie/digitalisering/circulaire economie)

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten

Opstellen nieuwe kantorenmarktstrategie Zwolle
Als uitwerking van het vastgestelde Economisch Perspectief Zwolle uit 2022 is onderzoek gedaan naar een toekomstbestendige Zwolse kantorenmarkt.  Eén van de uitkomsten was dat het zeer wenselijk is om, tezamen met de stakeholders,  een nieuwe kantorenmarktstrategie te gaan opstellen. De kantorenstrategie is dan tevens de input voor de aanvulling op de omgevingsvisie en de verstedelijkingsopgave.

Versterken ondernemersdienstverlening en accountmanagement mkb en : toegankelijk en proactief
Ondernemers zijn belangrijk voor de brede welvaart. We kiezen voor het goed faciliteren van ondernemers, zodat zij zich maximaal kunnen focussen op hun onderneming. We zetten in op een regionaal dekkend aanbod van ondernemersdienstverlening (Regio Zwolle), sluiten daarbij aan op beweging naar minder versnippering/no wrong door. We passen onze lokale inzet aan op het regionale aanbod.  We bouwen aan een wederkerige relatie met ondernemers. Dat betekent aan de ene kant dat we kunnen inspelen op de vragen die bij ondernemers leven. Aan de andere kant willen we ondernemers vragen om het ondernemerschap in te zetten voor stad en regio. Op basis van een wederkerige relatie tussen de gemeente en ondernemers werken we samen aan de vraagstukken waar we in onze stad voor staan, bijvoorbeeld de rol die ondernemers kunnen spelen in de transitie van onze economie en aan oplossingen rondom energie en grondstoffen.

Enkele voorbeelden van concrete dingen die we in 2024 gaan doen zijn

  • het organiseren van bedrijfsbezoeken met wethouder(s)/college,
  • samenwerken met ondernemersvereniging om een beeld te krijgen wat er speelt bij de ondernemers(verenigingen)  maar ook om uitleg te geven wat er speelt binnen de gemeente.
  • Belangrijk bij de samenwerking met ondernemersverenigingen is het toekomstbestendig(er) maken van de bedrijventerreinen. Samen met de ondernemersverenigingen zijn gezamenlijke    plannen in de maak of in uitvoering gericht op de thema’s schaarse ruimte, energietransitie, arbeidsmarkt, klimaatadaptatie,    (duurzame) mobiliteit, biodiversiteit en circulaire economie. Daarbij is het doel om een duurzame samenwerking op te zetten waarbij overheid en ondernemers elkaar versterken.
  • Als centrumgemeente meewerken aan de economie in Regio Zwolle. Hiervoor maken we afspraken met Regio Zwolle United, Kennispoort, Oost NL
  • Zorgdragen voor een goede samenwerking tussen ondernemers en gemeente Zwolle  
  • Het ondernemerschap met onderwijsinstellingen bij onderwijs op de kaart zetten
  • Initiëren en ondersteunen van samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid in de sectoren ICT- en E-commerce, Maakindustrie, Health
  • Provada beurs vertegenwoordigen van Zwolle.
  • Voldoende fysieke ruimte voor ondernemers krijgen / houden in de te ontwikkelen gebieden.
  • Impact lunches met ondernemers om gezamenlijk te bespreken wie wat kan doen om bij te dragen aan maatschappelijke opgaves

Als onderdeel van de Begroting 2024 wordt ter uitvoering van doel 5.1.1 voorgesteld om in te stemmen met:

  • structureel bestedingsvoorstel 13 "duurzame economische ontwikkeling"
  • incidenteel bestedingsvoorstel 12 Port of Zwolle

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen

2.051.647

247.040

1.804.607

300.000

110.807

1.993.800

Kredieten

Versterken duurzame economische ontwikkeling
De middelen die beschikbaar zijn voor uitvoering van het economisch perspectief, sociaal ondernemerschap en circulaire economie lopen in 2023 af.
Het belang van een duurzame ontwikkeling van de economie is echter groot.  We hebben in het coalitieakkoord namelijk de focus gelegd op de ontwikkeling van brede welvaart in Zwolle. Economische groei sec is daarbij niet het doel. We werken in dit kader aan een overgang naar een duurzame en circulaire economie. Dit vergt een langjarige aanpak ter versterking van het Zwolse ecosysteem, waarbij het Economisch perspectief geïntegreerd wordt met het programma Circulaire Economie (doel 5.1.2) onder een nieuwe noemer: Duurzame Economische Ontwikkeling.  

Hiervoor is een 5-tal lijnen uitgezet.

  1. Arbeidsmarkt en stimuleren sociaal ondernemerschap: iedereen kan meedoen en we zetten talenten slim in
    De economie van Zwolle – stad en regio – steunt op de beschikbaarheid van voldoende en goed opgeleid talent.  In 2018 is gestart met de uitvoering van de Human Capita Agenda (HCA) in Regio Zwolle.  De HCA  zet in op een goed opgeleide beroepsbevolking, die kan meebewegen met transities en de arbeidsproductiviteit verhoogt en tegelijk ook de kwetsbaren de kans geeft om mee te doen. De krapte op de arbeidsmarkt is al groot en structureel. Om welvaart te behouden is het nodig om met minder mensen het werk te blijven doen. We zetten in op een actieve inzet en betrokkenheid van ondernemers bij deze opgave. Doel is om meer werkgevers aan de voorkant te interesseren om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt en uitvallers vroegtijdig te betrekken.

    Op het gebied van sociaal ondernemerschap ontwikkelen we initiatieven om meer ondernemers te ondersteunen die een bijdrage te leveren aan een inclusieve samenleving. Daarnaast werken we samen met andere instanties (oa TIEM) om te komen tot meer plaatsingen van mogelijk kandidaten.
  1. Ruimtelijk economische infrastructuur
    Onze economie heeft ruimte nodig. Dat geldt nog sterker voor een economie in transitie naar een circulaire economie. In onze ruimtelijke-economische strategie zoeken we daarom vooral ruimte voor economische activiteiten die ons ecosysteem versterken en/of bijdragen aan de gewenste transities. We kijken hiervoor primair naar het beter benutten van de bestaande ruimte.
    Door onze bestaande locaties toekomstbestendig te maken zorgen we voor goede benutting van onze schaarse ruimte. Samen met ondernemers maken we onze bedrijventerreinen duurzamer. We pakken dit op in de stad en in de regio en zoeken de verbinding met programma ’s van rijk en provincies. De uitdaging om werklocaties toekomstbestendig te maken, zien we ook bij kantoorlocaties.

    Zwolle staat voor een groei van de bevolking. Deze groei heeft directe economische effecten. Voor onze nieuwe inwoners is ruimte nodig om te werken en te recreëren. We brengen deze effecten in beeld in het kader van de actualisatie van onze omgevingsvisie. Ook regionaal staan we voor ruimtelijke-economische uitdagingen, denk aan de opvang van grootschalige bedrijfsvestigingen. De Regio Zwolle ontwikkelt daarvoor een ruimtelijke-economische visie. De visie zal antwoord geven op de vraag waar en hoe we in onze regio de -binnen de context van schaarse ruimte - verschillende typen werklocaties al dan niet kunnen faciliteren.
  1. Ondernemersdienstverlening mkb: toegankelijk en proactief
    Ondernemers zijn belangrijk voor de brede welvaart. We zetten in op een regionaal dekkend aanbod van ondernemersdienstverlening (Regio Zwolle), sluiten daarbij aan op beweging naar minder versnippering/no wrong door. Het gaat hierbij enerzijds erom dat we vanuit onze publieke taak kunnen inspelen op de vragen die vanuit ondernemers op ons afkomen. Anderzijds ligt het accent op de rol die ondernemers kunnen spelen in de transitie van onze economie. We vragen ze om samen te werken aan oplossingen rondom energie en grondstoffen.
  1. Nieuwe Kennis
    Kennis en kennisopbouw is een sleutelfactor voor een regionaal-economische vernieuwing. Wij willen de kennis van morgen koppelen aan de opgaven van vandaag. De opgaven van de stad en regio op het gebied van water, energie, circulair ondernemen en klimaat vragen zijn uitdagend en vragen om nieuwe kennis. We zetten daarom in op intensivering van de samenwerking met de UT en mogelijk andere kennisinstellingen.
  1. Duurzame economie
    In 2022 zijn het Programmaplan Circulaire Economie en de Zwolse aanpak Circulair Bouwen vastgesteld in de raad. In het coalitieakkoord hebben wij aangegeven in te willen zetten op een circulaire Zwolse economie in relatie tot brede welvaart. De gemeente committeert zich aan de Rijksdoelstelling 50% circulair in 2030 en 100% in 2050. In het afgelopen jaar is hieraan invulling gegeven door kennis en ervaring op te doen, een stevig netwerk op te bouwen en bewustwording te creeren voor de noodzaak van deze circulaire transitie. Ook in de samenleving – landelijk en lokaal - merken we steeds vaker de (op) roep tot verandering. Vanuit de fase van '1000 bloemen laten bloeien' zetten we nu voor 2024 de volgende stap naar meer focus en versnelling op een viertal terreinen te weten:
  • economie
  • afval & grondstoffen
  • bedrijfsvoering
  • bouwen.

De visie op circulair Zwolle wordt binnenkort aan de raad aangeboden.

Doorontwikkeling Port of Zwolle
In het plan voor doorontwikkeling van Port of Zwolle zijn een groot aantal activiteiten genoemd en gekoppeld aan een planning en raming. Deze activiteiten zijn nogmaals kritisch beschouwd. Op basis hiervan is een aangepaste planning gemaakt  wat er vanaf 2024 nodig is om werk te maken van de ambities van Port of Zwolle.  

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

Digitale dienstvrl ondernemers

40.000

20.000

20.000

20.000

Verkenning Hessenpoort 4

211.500

243.281

-31.781

-31.781

Soc.Ondernemerschap/starters

565.000

360.445

204.555

100.000

104.555

Human Capital 2019-2023

18.850.000

13.231.266

5.618.734

4.341.920

1.276.814

Tijd .voorz park./evenement VP

695.000

625.801

69.199

69.199

Economisch Perspectief

1.200.000

290.456

909.544

909.544

Regiod POZ logistieke hub circ

501.988

177.463

324.525

324.525

Europees prg leader

82.029

14.522

67.507

67.507

Aanpak bedrijventerreinen

1.200.000

0

1.200.000

300.000

300.000

600.000

Econ. ontwikkeling/logistiek

1.094.745

844.745

250.000

250.000

Topinnovatiecentra

1.366.923

1.209.904

157.019

157.019

Gemeentelijke grondexploitaties Economie:

* Hessenpoort

251.192.649

242.079.680

9.112.969

5.798.957

3.539.174

-225.162

* Hessenpoort 3

12.549.859

693.591

11.856.268

2.427.179

1.971.439

7.457.650

Subtotaal vastgestelde mutaties

289.549.693

259.791.154

29.758.539

14.734.069

7.191.982

7.832.488

Voorgestelde mutaties:

Duurzame economische ontwikkeling

1.440.000

0

1.440.000

360.000

1.080.000

Verkenning Hessenpoort 4

131.000

131.000

131.000

Regiod POZ logistieke hub circ

-82.882

-82.882

-82.882

Subtotaal voorgestelde mutaties

1.488.118

0

1.488.118

48.118

360.000

1.080.000

Totaal 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven

291.037.811

259.791.154

31.246.657

14.782.187

7.551.982

8.912.488

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25