Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling

Inwoners ondersteunen met een tijdelijk verblijf in een instelling om (weer) zelfredzaam te worden

Beschrijving

Ons doel is om zorg en ondersteuning vooral in de eigen omgeving te regelen. Wanneer dit niet passend of mogelijk is, bieden we (kortdurende) hulp buiten de thuissituatie in een instelling. De ondersteuning is altijd gericht op de terugkeer naar thuis. De instelling is het liefst in of dichtbij de eigen woonplaats. Bij heel specialistische instellingen is dat niet altijd mogelijk.  
Soms bedreigt geweld de thuissituatie. We willen huiselijk geweld, ouderenmishandeling en kindermishandeling zoveel mogelijk voorkomen en verminderen. We proberen de schade te beperken en herhaling te voorkomen. Dat doen we door naar het hele gezin te kijken en niet het probleem van één persoon op te lossen. Zo doorbreken we de overdracht van geweld van generatie op generatie.  
We organiseren de aanpak van huiselijk geweld zo lokaal mogelijk in de eigen omgeving (ambulant) en met het eigen netwerk van betrokkenen. Hierdoor is opvang minder vaak nodig.  
Zodra het gaat over geweld, uithuisplaatsing of reclassering, dan zijn vaak veel partijen betrokken. We willen dat deze partijen beter samenwerken, met het belang van de inwoner en zijn of haar toekomstkansen voorop.  Waar nodig gebruiken we de deskundigheid van Veilig Thuis.

We willen dakloosheid zoveel mogelijk voorkomen. Als het toch gebeurt, willen we dit zo snel mogelijk oplossen. We streven ernaar dat niemand uit huis wordt gezet zonder hulp bij het vinden van passende duurzame huisvesting. Aan inwoners die wel dak- of thuisloos raken, bieden we passende opvang en begeleiding. Wij hanteren de uitgangspunten van Wonen eerst (Housing First). Een eigen woonplek, maatschappelijk herstel, meedoen en zelfredzaamheid staan hierin centraal.

Gewenste maatschappelijke effecten

  • Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf.
  • De cirkel van geweld (van generatie op generatie doorgegeven) wordt zo veel mogelijk doorbroken.

Indicatoren

Indicator naam

Tijdelijk verblijf in een instelling

Toelichting

Bij een gelijkblijvend aantal inwoners verwachten we dat het verblijf in een instelling gaat afnemen doordat meer preventieve en alternatieve vormen van ondersteuning worden ingezet. Door diezelfde beschikbaarheid van alternatieven verwachten we dat de wachtlijsten voor instellingen afnemen. We sturen op de afname van overlast van verwarde personen door een betere samenwerking met partners om die overlast te voorkomen en anders snel te verhelpen.
Binnen doel 1.3.1 werken sommige onderdelen met kleine aantallen. Daarom maken we veel gebruik van landelijke of regionale cijfers. Deze zijn niet bruikbaar voor de begroting.  
Voor een thema als huiselijk geweld kunnen we lang niet alle problemen zien. We kunnen het daardoor niet goed in aantallen uitdrukken.  
Voor Beschermd wonen zitten we momenteel in een overgangsperiode, waarbij meerdere registratiesystemen gebruikt worden. In de verdere uitwerking en invoering van de begrotingsindicatoren houden we daar rekening mee.

Hoort bij gewenste maatschappelijke effecten

  • Aantal meldingen bij Veilig Thuis (Veilig Thuis)
  • Aantal bezette plekken Beschermd wonen en Begeleid wonen (Gidso)
  • Aantal wachtenden op wachtlijst voor Beschermd wonen en verblijf jeugd (onderzoek wachtlijsten Beschermd wonen)
  • Aantal bezette plekken Jeugdhulp met verblijf (Gidso)
  • Overlast verwarde personen (Buurt- voor- Buurt onderzoek)

Bron

Veilig Thuis, onderzoek wachtlijsten Beschermd wonen, Gidso, Dashboard jeugd, Buurt- voor- Buurt onderzoek

Beschikbaarheid cijfers

Veilig Thuis is jaarlijks,  onderzoek wachtlijsten Beschermd wonen is twee keer per jaar, Gidso en Dashboard jeugd zijn doorlopend, Buurt- voor- Buurt onderzoek, is één keer per twee jaar

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

Cirkel van geweld doorbreken

  • We voeren de Regiovisie Huiselijk Geweld IJsselland 2021-2024 uit.
  • We voeren het Centrum Seksueel Geweld Zwolle uit voor IJsselland en de regio Noord-Oost Gelderland.
  • We voeren een Multi Disciplinaire Aanpak voor ernstig geweld (MDA++) uit voor structureel en acuut onveilige situaties. Hierbij werken we samen met experts als de problemen niet op de gebruikelijke manier verholpen kunnen worden.   
  • We gaan door met de aanpak van mensenhandel. We verbeteren de samenwerking rond dit thema in Zwolle en de regio IJsselland. Dit doen we door de inzet van een zorgcoördinator mensenhandel voor de regio IJsselland.  
  • We geven subsidie aan opvangvoorzieningen voor slachtoffers van huiselijk geweld in de regio IJsselland. We zorgen voor de kwaliteit en voortgang hiervan.
  • We bieden opvang aan mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld, waaronder slachtoffers van eerwraak of ernstige bedreiging. Dit doen we vanuit een extra bijdrage van het Rijk. Landelijk zijn er 6 locaties voor deze vorm van opvang. In IJsselland worden 6 plekken voor mannen gerealiseerd.
  • Meldingen bij Veilig Thuis worden eerst beoordeeld (Veiligheidsbeoordeling). Daarna begint Veilig Thuis een vervolgtraject en handelt onderzoeken af binnen de wettelijke termijnen. Hiervoor ontvangt Veilig Thuis subsidie vanuit de gemeente Zwolle als centrumgemeente.

Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
Jeugd

  • In 2024 voert de Regionale Serviceorganisatie Jeugd regio IJsselland de jeugdhulp uit, in samenwerking met onze regiogemeenten. Deze werkzaamheden bestaan uit inkoop, monitoring en contractmanagement van jeugdhulp met verblijf, en gesloten jeugdhulp.
  • We hebben in 2023 binnen de regio IJsselland een regionaal Transformatieconvenant afgesloten. Samen met aanbieders ontwikkelen we kleinschalige en gezinsgerichte woonruimtes en dringen we het aantal gedwongen uithuisplaatsingen terug. Hiervoor werken we in 2024 en verder regionaal samen met gemeenten en aanbieders die aangesloten zijn bij het Transformatieconvenant.  
  • We verbeteren de doorstroming voor jongeren vanaf 18 jaar die uitstromen uit jeugdhulp met verblijf, en die nog ondersteuning nodig hebben.  

Beschermd wonen

  • We voeren de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2032 uit van de regio IJssel-Vecht.
  • We coördineren en geven uitvoering aan de regionale samenwerking t.a.v. de doordecentralisatie beschermd wonen vanuit de verplichting Norm van Opdrachtgeverschap. Onderdeel daarvan is monitoren op ambitie en doelstelling en lerend organiseren en bijsturen (programmatische lijn).
  • We voeren het convenant Regionale samenwerking beschermd wonen – maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht 2024 uit.
  • We treffen de voorbereidingen voor de stapsgewijze invoering van nieuwe verantwoordelijkheden en verdeling van geld vanuit het Rijk. De nieuwe wijze van besturen leggen we vast.  
  • We willen de wachtlijst beschermd wonen regio IJssel-Vecht korter maken. We onderzoeken de mogelijkheid voor een (centrale) uitstroomlijst voor inwoners.
  • Wij voeren de Overeenkomst overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen regio Noord-Veluwe uit.

Maatschappelijke opvang

  • We voeren de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2032 uit van de regio IJssel-Vecht.
  • We voeren het convenant Regionale samenwerking beschermd wonen – maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht 2024 uit.
  • We voeren het uitvoeringsplan maatschappelijke opvang uit. Deze leveren we eind 2023 op. Thema’s zijn:
    • activiteiten om dakloosheid te voorkomen
    • activiteiten om opvang en uitstroom naar regiogemeenten te bevorderen
    • activiteiten voor een passend woonaanbod, inzetten op Wonen eerst
    • activiteiten voor passende hulpverlening
    • activiteiten om ervaringsdeskundigheid en -kennis in te zetten
  • We geven subsidie aan maatschappelijke opvangvoorzieningen in de regio IJssel-Vecht. We zorgen voor de kwaliteit, voortgang en toegang hiervan.   
  • We voeren de raamovereenkomst (samenwerkingsovereenkomst) beschermd wonen en begeleid wonen IJssel-Vecht uit. Hiervoor werken we samen met gecontracteerde zorgaanbieders van beschermd wonen.
  • We bieden opvang en ondersteuning aan inwoners zonder verblijf. Dat doen we via bestaande voorzieningen (ARO van het Leger des Heils) of een eventueel nieuwe voorziening. Dat laatste is afhankelijk van landelijke ontwikkelingen.  

Als onderdeel van de Begroting 2024 wordt ter uitvoering van doel 1.3.1 voorgesteld om in te stemmen met:

  • structureel bestedingsvoorstel 2. “Adviseur data gedreven werken“
  • structureel bestedingsvoorstel 3. “Projectassistenten Sociaal Domein“
  • incidenteel bestedingsvoorstel 4. “Beleidsadviseur Huiselijk Geweld"
  • incidenteel bestedingsvoorstel 10. “Aanpak mensenhandel"

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling

111.659.037

6.395.397

105.263.640

0

390.000

104.873.640

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25