Doel 2.1.1 Aan het werk of op school blijven
Inwoners krijgen zo veel mogelijk kansen om op school of aan het werk te blijven |
---|
Beschrijving
Meedoen vinden we in Zwolle heel belangrijk. Dat is bij voorkeur op school of via betaald werk. Daarom zorgen we ervoor dat in Zwolle zo veel mogelijk kansen zijn om op school of aan het werk te blijven. Ondanks tegenslagen en belemmeringen die inwoners kunnen ervaren. Dat begint al in de Sociale basis waarbij we o.a. via het onderwijskansenbeleid en het vergroten van basisvaardigheden inzetten op gelijke kansen op meedoen voor al onze inwoners, jong en oud. Levenslang ontwikkelen is ons streven voor jong en oud. Dat begint op school met het voorkomen van uitval. We zien risico op uitval op overstapmomenten. Van de ene opleiding naar de andere, maar ook van onderwijs naar de arbeidsmarkt. Daarom werken scholen, Leerplicht & Doorstroompunt (RMC) IJssel-Vecht en de gemeente regionaal samen om deze overstapmomenten te verbeteren. Als dat nodig is, bieden we ondersteuning om uitval te voorkomen. Een steeds grotere groep oud-bijstandsgerechtigden is (parttime) aan het werk, maar heeft ondersteuning nodig om niet uit te vallen. Voor een deel van hen is dienstverlening zoals loonkostensubsidie en jobcoaching beschikbaar. Bij anderen bieden we nazorg om tijdig zicht te krijgen op dreigende uitval en die te voorkomen. |
---|
Gewenste maatschappelijke effecten
|
---|
Indicatoren
Indicator naam | Aan het werk of op school blijven |
---|---|
Toelichting | De verwachting is dat het aantal schoolverlaters vermindert door onze inzet. Het aantal inwoners met loonkostensubsidie en beschut werk kan alleen gelezen worden in context met mensen in een bijstandsuitkering. Een toename kan bijvoorbeeld gunstig zijn, doordat zij niet meer in de bijstand zitten, maar het kan ook aangeven dat we kansen laten liggen bij ondersteuning in regulier werk. |
Hoort bij gewenste maatschappelijke effecten |
|
Bron | Tiem en Dashboard voortijdig schoolverlaten |
Beschikbaarheid cijfers | Tiem en Dashboard voortijdig schoolverlaten zijn jaarlijks |
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen
Paul Guldemond
Activiteiten
Minder uitval bij overstapmomenten We werken aan een betere aansluiting tussen verschillende opleidingen, ondersteunen jongeren en werken samen met hen aan perspectief in ontwikkeling. Wij doen dit door:
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
Zo veel mogelijk mensen aan het werk
Als onderdeel van de Begroting 2024 wordt ter uitvoering van doel 2.1.1 voorgesteld om in te stemmen met:
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 2.1.1 Aan het werk of op school | 22.573.462 | 358.690 | 22.214.772 | 0 | 0 | 22.214.772 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2022 | Resterend krediet | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Expertisepunt SROI Zwolle ESR | 190.031 | 129.704 | 60.327 | 60.327 | ||
Perspectief op werk | 2.463.000 | 2.156.991 | 306.009 | 306.009 | ||
Actie Werk in Zwolle | 1.697.000 | 865.796 | 831.204 | 831.204 | ||
ESF React-EU AMR | 4.910.000 | 1.098.375 | 3.811.625 | 2.000.000 | 1.811.625 | |
Businesscase "Naar werk" | 1.000.000 | 852.373 | 147.627 | 147.627 | ||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 10.260.031 | 5.103.239 | 5.156.792 | 3.345.167 | 1.811.625 | 0 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
N.v.t. | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal doelnummer + korte naam van doel | 10.260.031 | 5.103.239 | 5.156.792 | 3.345.167 | 1.811.625 | 0 |