Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid

We bevorderen de verkeersveiligheid

Beschrijving

Voor onze inwoners, bezoekers en andere verkeersdeelnemers, is een goede, verkeersveilige en toegankelijke infrastructuur noodzakelijk. Daarom blijven we in Zwolle investeren in verkeersveiligheid. Landelijk stagneert het terugdringen van het aantal verkeersdoden en gewonden, met name onder fietsers, mede door de toegenomen mobiliteit. Maar ook de voetgangers vormen een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Doordat dit veelal eenzijdige ongevallen betreffen (waarbij geen tegenpartij is betrokken) worden deze ongevallen nauwelijks geregistreerd.

Zwolle sluit zich aan bij de landelijke doelstelling om te streven naar nul verkeersslachtoffers. Deze nulambitite stelt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. Samen met maatschappelijke partners willen we een maximale inspanning leveren om risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die risico’s te verkleinen. Dat is een ambitieuze doelstelling, juist door de groei van het verkeer in het algemeen, maar ook door het toenemende aantal fietsers in het verkeer, de opkomst van de (snellere) elektrische fiets en de deelname van meer kwetsbare ouderen in het verkeer. Om invulling te geven aan de nulambitie wordt er gewerkt aan het Actieplan Verkeersveiligheid. Met dit Actieplan willen we bij de aanpak van de verkeersveiligheid niet alleen reactief gaan handelen, maar juist ook proactief op basis van een diverse en gestructureerde informatiebronnen en daarmee vanuit een risicogestuurde aanpak naar verkeersveiligheid kijken.

We geven prioriteit aan het aanpassen van wegen met de grootste risico’s, zoals specifieke locaties en routes waar veel klachten over komen of waar kinderen vaak gebruik van maken (routes naar scholen en in woonwijken). Deze knelpunten gaan we het eerst aanpakken. Voor kwetsbare groepen zoeken we naar veilige kruispunten en oversteeklocaties. Zo beperken we de snelheid van gemotoriseerd verkeer in de buurt van deze plekken. Daarnaast zoeken we naar simpele maatregelen om het aantal eenzijdige ongevallen te verminderen.

We steunen initiatieven die deelnemers in het verkeer opleiden en bewustwording over risicovol gedrag, zoals alcoholgebruik en hard rijden, vergroten. Dit is vooral belangrijk in de buurt van plekken met veel kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals bij  basisscholen en bij buurtvoorzieningen. Tegelijk gaat opleiden over belangrijke vaardigheden, zoals ouderen die goed leren fietsen op een e-bike, valtraining voor deze zelfde doelgroep en extra lessen in verkeersinzicht voor jonge bestuurders. We sturen daarnaast ook direct op gedrag, onder meer met het steunen van lokale initiatieven voor verkeersveiligheid.

Criteria

We bevorderen verkeersveiligheid, zodanig dat:

  • De veiligheid verder wordt verbeterd door de positie van de voetganger en de fiets(er) te versterken.
  • De veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers (scholieren, ouderen) wordt vergroot.
  • De ernst van de afloop van ongevallen zo licht mogelijk is
  • Dit bijdraagt aan het verminderen van het aantal (letsel)ongevallen (objectieve veiligheid).
  • Het ervaren van verkeersonveiligheid of overlast van verkeer afneemt (subjectieve veiligheid).
  • Inwoners en organisaties zich gehoord weten bij vragen en knelpunten inzake verkeersveiligheid

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten

  • Inventariseren, bespreken en afhandelen meldingen en klachten over verkeer.
  • Monitoring subjectieve en objectieve verkeersveiligheid aan de hand van data (ViaStat, provincie Overijssel, Politie) en beleving weggebruikers (Buurt voor Buurtonderzoek).
  • Voorbereiding aanvragen in het kader van de Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUVV) voor 2024 en realiseren en verantwoorden van reeds lopende DUVV-subsidieprojecten van 2021, 2022 en 2023.
  • Uitvoeren programma Verkeersveiligheid en gedragsbeïnvloeding in samenwerking met de Provincie Overijssel, door verstrekken van subsidie aan partijen die projecten educatie- en gedragsbeïnvloedingsprojecten aanbieden aan basisscholen, Voortgezet Onderwijs en doelgroepen zoals ouderen.
  • Met cofinanciering van de provincie Overijssel voeren we kleine infrastructurele projecten uit gericht op het bevorderen van de verkeersveiligheid in Zwolle

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid

885.122

327.652

557.470

0

42.787

514.683

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

Van Karnebeektunnel verkeersveiligheid

204.830

164.483

40.347

40.347

Rotonde Roelenweg

250.000

222.333

27.667

27.667

Wipstrikkerallee verkeersveiligheid

504.000

453.056

50.944

50.944

Subtotaal vastgestelde mutaties

958.830

839.872

118.958

118.958

0

0

Voorgestelde mutaties:

N.v.t.

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal doelnummer + korte naam van doel

958.830

839.872

118.958

118.958

0

0

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25