Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit

We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Beschrijving

Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Lopen, fietsgebruik. het openbaar vervoer stimuleren en deelmobiliteit, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren.

Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2024 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. Binnen het Dutch Metropolitan Innovations (DMI) ecosysteem waar ook Zwolle actief in meedraait met als doel mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking te realiseren willen we een digitale koppeling aanbrengen tussen mobiliteit, ruimte en verduurzaming en zo een stevige basis leggen voor slimme en duurzame verstedelijking en mobiliteit in Nederland.

De aanpak Veilig, Slim en Duurzaam moet de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van veilige, slimme en duurzame mobiliteit. Vanuit landsdeel Oost-Nederland en in het specifiek binnen de Provincie Overijssel kiezen wij voor een aanpak waarin gebundelde projecten ondergebracht zijn in een landsdelig kader waarbij de focus ligt op:

  • Deelmobiliteit (beleid, gemeentegrens overschrijdend, fysieke inrichting, MaaS, juridisch)
  • Fiets (stimulering, fietsmakelaar, gedrag)
  • Doelgroepenaanpak (werkgevers-, onderwijs-, en hinderaanpak)

Uitgangspunt is daarbij inzetten op positieve ervaringen elders, koppelen van projecten tussen regio’s en zorgen voor (ervaren en voldoende) menskracht op het onderwerp. Zo werken we binnen Overijssel samen aan oplossingen om de stedelijke en de landelijke gebieden op duurzame wijze bereikbaar en leefbaar te houden, zowel binnen de regio’s als van en naar de Randstad en Duitsland.

Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend in de vraag naar mobiliteit en de keuze voor mobiliteitsopties. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Daarnaast zetten we in op een netwerk van verschillende type hubs om zo het combineren van vervoerswijzen te stimuleren met als gevolg het juiste vervoersmiddel voor de juiste verplaatsing. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden die van oudsher een relatief grote autoafhankelijkheid kennen leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt bovendien de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden. Hiermee wordt lopen het gebruik van de fiets gestimuleerd, terwijl het gebruik van de auto minder vanzelfsprekend is. Dit resulteert in lagere parkeernormen.

Criteria

We benutten de bestaande infrastructuur  optimaal door  in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:

  • Stakeholders, waaronder bedrijven, in de stad zich mede verantwoordelijk voelen voor de bereikbaarheid, waardoor nieuwe initiatieven ontstaan gericht op collectief vervoer  en deelconcepten.
  • Toegankelijke hubs worden gecreëerd om van auto of bus naar deel(e)fiets en kleinschalige vervoersvormen als collectieve taxi’s over te kunnen stappen.
  • Schoon vervoer (Lopen, fietsen, elektrische deelvervoer) wordt gestimuleerd.
  • Dit bijdraagt aan het verminderen van het autogebruik en een toename van gebruik van schone (deel)voertuigen.
  • Door betere benutting de aanleg van nieuwe (auto)infrastructuur wordt voorkomen.
  • Er door middel van mobiliteitssturing, (digitale) verwijzing, Mobility as a Sevice en/ of Mobility as a Commons en tariefdifferentiatie optimale benutting van de verkeersinfrastructuur en parkeerplaatsen ontstaat.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)

  • Inspelen op innovaties binnen het mobiliteitsdomein en deze vertalen in concrete toepassingen.
  • Actief participeren in de kopgroep van fietssteden F10 door het uitvoeren van slimme pilots, onder andere met het project Mega-BITS als vervolg op het in 2023 afgesloten project B-ITS.
  • Actief participeren in de Fiets Innovatie Community (FIC): Ook wordt de bestaande samenwerking met tien organisaties en instellingen in het kader van de Fiets Innovatie Community (FIC) geïntensiveerd om daarmee innovatie op het gebied van de fiets te bevorderen.

Verkeers- en mobiliteitsmanagement

  • Uitvoeren van regionaal verkeersmanagement bij infrastructurele projecten in en rondom de stad: inzet verkeersverwijssysteem (binnen- en buitenring) en waar nodig verkeersregelaars.
  • Inzet en waar mogelijk optimaliseren van de verkeerscentrale en intelligente verkeerslichtensysteem (i-Vri’s), inclusief implementatie en ontwikkeling slimme toepassingen die kunnen communiceren met slimme verkeerslichten.
  • Doorontwikkeling van de Digitalisering mobiliteitsdata.
  • Deelnemen en doorontwikkelen van het Regionaal Tactisch Team (verkeersmanagementorganisatie van de toekomst)
  • De groei van verkeersmanagement naar mobiliteitsmanagement: verbeteren van incidentmanagement, zodat de weg sneller vrij is bij ongevallen
  • Uitvoeren van coördinatie en communicatie bij wegwerkzaamheden, incidenten en evenementen.
  • Actueel houden van informatie over bereikbaarheid en evenementen.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit

369.874

0

369.874

0

0

369.874

Kredieten

Mega-BITS
In het verlengde van het project B-ITS dat Zwolle, samen met de provincie Overijssel de afgelopen jaren heeft uitgevoerd, is dit jaar gestart met het project MegaBits, waarmee wordt voorgebouwd op de ervaringen uit het B-ITS project. Ook met MegaBITS wordt in het kader van een Europees subsidie-programma ingezet op innovatie en technologische ontwikkeling in voor fietsstimulering. Samen met de provincie Overijssel en collega steden en organisaties uit Denemarken, Duitsland, België en Engeland wordt ingezet op het verhogen van het aantal fietskilometers en het reduceren van CO2 uitstoot.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

Bicycle ITS

1.010.000

915.873

94.127

94.127

Shart Zero-emissie Stadslogistiek

384.000

0

384.000

384.000

Actieplan stadslogistiek

250.000

192.065

57.935

57.935

Subtotaal vastgestelde mutaties

1.644.000

1.107.938

536.062

536.062

0

0

Voorgestelde mutaties:

Samentreken budgetten MegaBits

293.750

293.750

79.000

128.000

86.750

Shart Zero-emissie Stadslogistiek

773.474

773.474

386.737

386.737

Krediet

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

1.067.224

0

1.067.224

79.000

514.737

473.487

Totaal 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit

2.711.224

1.107.938

1.603.286

615.062

514.737

473.487

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25