Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit |
---|
Beschrijving
Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Lopen, fietsgebruik. het openbaar vervoer stimuleren en deelmobiliteit, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2024 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. Binnen het Dutch Metropolitan Innovations (DMI) ecosysteem waar ook Zwolle actief in meedraait met als doel mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking te realiseren willen we een digitale koppeling aanbrengen tussen mobiliteit, ruimte en verduurzaming en zo een stevige basis leggen voor slimme en duurzame verstedelijking en mobiliteit in Nederland. De aanpak Veilig, Slim en Duurzaam moet de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van veilige, slimme en duurzame mobiliteit. Vanuit landsdeel Oost-Nederland en in het specifiek binnen de Provincie Overijssel kiezen wij voor een aanpak waarin gebundelde projecten ondergebracht zijn in een landsdelig kader waarbij de focus ligt op:
Uitgangspunt is daarbij inzetten op positieve ervaringen elders, koppelen van projecten tussen regio’s en zorgen voor (ervaren en voldoende) menskracht op het onderwerp. Zo werken we binnen Overijssel samen aan oplossingen om de stedelijke en de landelijke gebieden op duurzame wijze bereikbaar en leefbaar te houden, zowel binnen de regio’s als van en naar de Randstad en Duitsland. Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend in de vraag naar mobiliteit en de keuze voor mobiliteitsopties. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Daarnaast zetten we in op een netwerk van verschillende type hubs om zo het combineren van vervoerswijzen te stimuleren met als gevolg het juiste vervoersmiddel voor de juiste verplaatsing. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden die van oudsher een relatief grote autoafhankelijkheid kennen leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt bovendien de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden. Hiermee wordt lopen het gebruik van de fiets gestimuleerd, terwijl het gebruik van de auto minder vanzelfsprekend is. Dit resulteert in lagere parkeernormen. |
---|
Criteria
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten
Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)
Verkeers- en mobiliteitsmanagement
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit | 369.874 | 0 | 369.874 | 0 | 0 | 369.874 |
Kredieten
Mega-BITS |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2022 | Resterend krediet | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Bicycle ITS | 1.010.000 | 915.873 | 94.127 | 94.127 | ||
Shart Zero-emissie Stadslogistiek | 384.000 | 0 | 384.000 | 384.000 | ||
Actieplan stadslogistiek | 250.000 | 192.065 | 57.935 | 57.935 | ||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 1.644.000 | 1.107.938 | 536.062 | 536.062 | 0 | 0 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
Samentreken budgetten MegaBits | 293.750 | 293.750 | 79.000 | 128.000 | 86.750 | |
Shart Zero-emissie Stadslogistiek | 773.474 | 773.474 | 386.737 | 386.737 | ||
Krediet | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 1.067.224 | 0 | 1.067.224 | 79.000 | 514.737 | 473.487 |
Totaal 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit | 2.711.224 | 1.107.938 | 1.603.286 | 615.062 | 514.737 | 473.487 |