Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.3 Parkeren

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen

Beschrijving

Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel voor de stad. Een goede balans draagt bij aan de gastvrijheid (parkeren in nabijheid van bestemming). het milieu (voorkomen van zoekverkeer) en leefbaarheid (ruimte inrichten voor andere doeleinden dan parkeren).

In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving.

Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen kunnen we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, ontmoeten/ spelen, lopen en fietsen behouden en zelfs verbeteren. Daarom hebben we de mogelijkheid van meer goed bereikbare mobihubs aan de randen van de (binnen)stad (Centrumhubs) voor onze groeiende groep bezoekers en bewoners verkend. Deze Centrumhubs zijn voorzieningen waarin parkeren gecombineerd wordt met wonen, werken en/of voorzieningen, waarbij we streven naar een optimaal gebruik van de voorzieningen en nabijheid wordt gecreëerd in de ambitie naar Zwolle als 10-minuten stad. De mobihubs bieden ook kansen om het aantal straatparkeerplaatsen in de binnenstad te verminderen en te compenseren. Hiermee dragen we niet alleen bij aan de ambitie van een autoluwe binnenstad, maar het biedt ook kansen voor het realiseren van meer fietsparkeerplekken in het Stadshart, het toevoegen van groen en hiermee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bewoners en bezoekers.

De toenemende extra parkeerdruk mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken.

Criteria

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:

  • Inwoners tevreden zijn over parkeren in Zwolle.
  • Er goede spreiding van parkeerplaatsen is over de stad.
  • Er voldoende parkeervoorzieningen voor de auto zijn rondom de binnenstad (Centrumhubs), waardoor de hoge kwaliteit van de openbare ruimte binnen de stadsgrachten versterkt kan worden
  • Er voldoende kwalitatief goede parkeervoorzieningen zijn voor de fiets in en rond het Stadshart en in de Spoorzone.
  • De bestaande parkeervoorzieningen van zowel de gemeente als bedrijven optimaal benut worden.
  • De parkeervoorzieningen voor fiets en auto kwalitatief goed, veilig en klantvriendelijk zijn en passen bij de karakteristieken van de wijken van de stad en haar bewoners en bezoekers.
  • Het exploitatieresultaat van parkeren op basis van marktconforme tarieven voldoende ruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige investeringen.
  • Er extra aandacht is voor parkeren in o.a. het centrumgebied en de schilwijken er omheen.
  • De vraag naar stallingsvoorzieningen afneemt door een hogere inzet van deelfiets en deelauto.
  • Het gebruik van fietsenstallingen gestimuleerd wordt door voor de gebruiker gratis bewaakte voorzieningen aan te bieden met service.
  • Overlast door verkeerd gestalde fietsen wordt teruggedrongen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Parkeerbeleid en Mobiliteitsnormen

  • Evalueren, actualiseren en opstellen nieuw parkeerbeleid en mobiliteitsnormen, passend bij de ontwikkeling en ambities van de stad

Reguliere parkeerexploitatie

  • In stand houden, optimaliseren en het uitvoeren van beheer en onderhoud parkeerfaciliteiten op straat en in accommodaties.
  • Beheren bewaakte fietsenstallingen en aanbieden van gratis bewaakte voorzieningen.
  • Administratieve uitvoering en optimalisatie parkeervergunningensysteem (transparant tarieven- en vergunningensysteem).
  • Uitvoeren parkeerhandhaving.
  • Handhaving van fietsoverlast in stationsomgeving en binnenstad.
  • Binnen ruimtelijke projecten wordt bij de vergunningverlening getoetst op realisatie van de parkeeropgave op basis van Regeling Parkeernormen.

Monitoring

  • Monitoren bezetting auto-en fietsparkeerlocaties in binnenstad en stationsomgeving.
  • Uitvoeren parkeerdrukmeting in en rondom de binnenstad

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.3 Parkeren

8.372.616

12.441.936

-4.069.320

4.343.997

3.895.790

-3.621.113

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2024 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2022

Resterend krediet

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025 en verder

Vastgestelde mutaties:

2021-Vervangen diverse pollers

524.000

271.639

252.361

252.361

2021-Verv app kentekenparkeren

104.000

0

104.000

104.000

2022-Dijkstraat camerasysteem

25.000

872

24.128

24.128

2022-Emmawijk camerasysteem

36.000

0

36.000

36.000

2022-Dyn parkeerverwijssysteem

41.000

0

41.000

41.000

Koersdocument parkeren 2022

90.000

0

90.000

90.000

Mob. onderzk en opl. park WZ-N

98.944

6.100

92.844

48.944

43.900

2023-Verv app kentekenparkeren

148.000

0

148.000

148.000

2023-Vervangen diverse pollers

127.000

0

127.000

127.000

2023-Hanzeland camera+systeem

21.000

0

21.000

21.000

Parkb. Koersdoc. 2016-2020

120.000

113.240

6.760

6.760

Actieplan fietspark b-stad

349.196

252.549

96.647

96.647

Koersdoc parkeren 16-20

120.000

100.913

19.087

19.087

Fietsparkeren station Zwolle

65.000

14.970

50.030

50.030

Slim laadplein Turfmarkt

85.275

85.000

275

275

Subtotaal vastgestelde mutaties

1.954.415

845.283

1.109.132

1.065.232

43.900

0

Voorgestelde mutaties:

N.v.t.

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal doelnummer + korte naam van doel

1.954.415

845.283

1.109.132

1.065.232

43.900

0

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25