Financiën

Overzicht reserves

Parkeren

Aard van de reserve:

Overige bestemmingsreserves

Doel:

De reserve Parkeren is in de basis een egalisatiereserve. In het verleden gevormd om de meerjarige effecten van de exploitatie van parkeervoorzieningen op de tarieven te egaliseren. Daarnaast is de reserve bedoeld ter dekking van nieuw beleid en investeringen t.b.v. parkeren in het centrumgebied van Zwolle en maatregelen ter bevordering van het gebruik van ander vervoer dan een auto voor het bezoek aan de binnenstad van Zwolle. In de begroting 2017 is de werkwijze aangepast. Ter versterking van de integrale afweging worden jaarlijks bij de PPN en/of begroting bestedingsvoornemens integraal afgewogen. Verder is er een ondergrens voor de egalisatie en risico opvang vastgesteld van € 0,5 miljoen en wordt jaarlijks bepaald of het eventuele surplus kan vrijvallen of beschikbaar moet blijven voor de exploitatie.

Reserve

Doel

Besluit

2023

2024

2025

2026

2027

Stand per 1 januari

6.254.396

6.121.442

6.519.649

5.957.649

5.302.649

Toevoegingen

Exploitatie parkeren

6.3.3

Begroting '23

3.971.960

4.343.997

3.365.000

3.960.000

3.190.000

Budgettaire effecten per 1-1

6.3.3

Berap 2023-1

187.185

Lagere toevoeging (adviseur parkeren)

6.3.3

Begroting '23

-62.900

Lagere toevoeging (inhuur fietscoaches)

6.3.3

Berap 2022-2

-93.500

Afkoopbijdrage Weezenlanden Noord

6.3.3

Berap 2022-2

48.944

Exploitatie parkeren

6.3.3

Berap 2023-2

517.000

Wijziging afschrijvingstermijn

6.3.3

Berap 2023-2

3.875

Totaal toevoegingen

4.572.564

4.343.997

3.365.000

3.960.000

3.190.000

Onttrekkingen - bestedingsrechten

Afdrachten concern- oa check-ups,
bezuinigingen en resultaat beleid parkeren

6.3.3

Begroting '23

3.735.233

3.895.790

3.927.000

3.961.000

3.992.000

Actieplan fietsparkeren Binnenstad

6.3.3

Rb. 21-03-16

96.647

Koersdocument parkeren 2016-2020

6.3.3

Begroting '17

25.847

Fietsparkeren Spoorzone

6.3.3

Rb. 22-05-17

50.030

Koersdocument parkeren 2022

6.3.3

Berap 2022-1

90.000

Mobiliteit/maatregelen Weezenlanden

6.3.3

Berap 2022-2

92.844

Overlopende opdrachten 2022 buitengewoon onderhoud

6.3.3

1e per. wijz. '23

614.917

Bijdrage aan mobiliteit

6.3.1

Begroting 2024

50.000

Subtotaal onttrekkingen - bestedingsrechten

4.705.518

3.945.790

3.927.000

3.961.000

3.992.000

Onttrekkingen - bestedingsvoornemens

Scenario Noordereiland, reservering bodemsanering

654.000

680.000

Subtotaal onttrekkingen - bestedingsvoornemens

-

-

-

654.000

680.000

Totaal onttrekkingen

4.705.518

3.945.790

3.927.000

4.615.000

4.672.000

Stand per 31 december

6.121.442

6.519.649

5.957.649

5.302.649

3.820.649

Toelichting:

Begroting 2023:
In het kader van de begroting 2023 is de reserve parkeren meerjarig doorgerekend op basis van 'bestaand beleid' (nieuwe investeringen zijn hierin niet meegenomen). Om een goed meerjarig beeld te hebben, is de reserve doorgerekend t/m 2033. Het bestaand beleid  is doorgerekend op basis van de resultaten van de jaarrekening 2021, de begroting 2022 t/m berap 2023-2.
In de reserve parkeren wordt vanaf 2025 rekening gehouden met een daling van de inkomsten van € 450.000,- a.g.v. een verwachte lagere conjunctuur.

Risico's
Het contract voor het Maagjesbolwerk met Q-Park loopt per 1/1/2028 af. Hierdoor dalen de inkomsten met ca € 700.000.
Er zal dan gekeken moeten worden hoe dit opgevangen kan worden. Een mogelijkheid zou zijn om de parkeertarieven extra te verhogen. Eens in de 3 jaar worden de parkeertarieven verhoogd worden met het inflatiepercentage over die drie jaar (2026 is het eerste jaar wanneer dit weer mogelijk is) . In de (bovenstaande) doorrekening is een tariefstijging verwerkt met de inflatiepercentage van 9% van 2026, 2029 en 2032.

De parkeerreserve kent een ondergrens van € 500.000 voor egalisatie en risico-opvang. Jaarlijks wordt bij de PPN/ begroting bepaald welke middelen kunnen vrijvallen in de reserve Parkeren .

Exploitatie melding in  Berap 2023/2
Lagere kosten en meer inkomsten exploitatie parkeren van € 517.000 door:

  • geldgaring € 150.000 voordeel: de kosten voor betalingsverkeer dalen de laatste jaren door diverse wijzigingen in  de verwerking en afwikkeling van betalingen
  • hogere energiekosten in 2023 van € 80.000 verwacht ten opzichte van de begroting.
  • hogere kosten voor ICT van € 85.000 structureel voor het softwarepakket voor de handhaving voor parkeren.
  • € 332.000 lagere kosten NS voor de exploitatie van de fietskelder station. Doordat er gebruik gemaakt wordt van bike lanes is de afrekening voor 2022 € 133.000 lager uitgevallen en is het voorschot 2023 ca € 100.000 lager

De meeste van de bovengenoemde posten zijn al bij de jaarrekening 2022 gemeld. De structurele gevolgen worden in de begroting 2024 verwerkt.

Op de inkomsten uit parkeren 2023 wordt, op basis van de cijfers van het eerste halfjaar en de doorrekening ervan, een voordeel ten opzichte van de begroting verwacht van € 200.000,-.

Nog niet toegewezen middelen:

Binnen de reserve staan middelen gereserveerd voor komende investeringsverplichtingen:
1,3 mln (restant) in 2025 en 2026; t.b.v. de bodemsanering gebiedsontwikkeling Noordereiland ( 11 mei 2016) werd  voor gedeeltelijke sanering al een bedrag van €  628.680 beschikbaar gesteld.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25