Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.2.1 Toezicht en handhaving Sociaal Domein

We zorgen dat inwoners de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben met de afgesproken kwaliteit. Daarnaast voorkomen en bestrijden we fraude of onrechtmatigheid

Beschrijving

Toezicht en handhaving binnen het sociaal domein zijn wettelijke kerntaken. We voeren ze uit voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet en Participatiewet.  

Doel is om te toetsen of:

  • Inwoners de ondersteuning ontvangen die ze nodig hebben.
  • De ontvangen ondersteuning de afgesproken kwaliteit heeft.
  • Het geld aan de afgesproken ondersteuning wordt uitgegeven.

Daarmee gaan we zorg- en bijstandsfraude tegen.  

We zetten in op preventie, doen steekproeven (binnen Wmo en Jeugdwet) en reageren op signalen die we ontvangen. Wanneer blijkt dat iets niet goed gaat, reageren we hierop. We geven eerst ruimte voor verbetering. Volgt er geen verbetering? Dan vragen we het geld terug of stoppen we de samenwerking.  

We werken steeds meer samen aan de voorkant, in plaats van alleen te handhaven aan de achterkant. Dat is in lijn met de beweging naar meer preventief werken in het sociaal domein. Onze aanpak is erop gericht dat (zorg)aanbieders en inwoners de regels en verplichtingen meer vanuit zichzelf naleven.  

Gewenste maatschappelijke effecten

  • De kwaliteit, doeltreffendheid, doelmatigheid en veiligheid van de ondersteuning aan de inwoner verbetert.
  • Minder (onbewuste) bijstands- en zorgfraude en minder zorgfouten.

Indicatoren

Indicator naam

Toezicht en handhaving sociaal domein

Toelichting

Het aantal onderzoeken en de aanleiding om die in te stellen, geven inzicht in de mate van preventief werken. We sturen op het verminderen van (onbewuste) fraude, wat we terug kunnen in zien in de cijfers over Wmo-, Jeugdwet en bijstandsfraude. Bij de onderzoeken die we doen, krijgen we inzicht in kwaliteit, doeltreffendheid, doelmatigheid (Participatiewet, Wmo, Jeugdwet) en veiligheid van de onderzochte zorg en ondersteuning (Wmo). We verwachten hier een stijgende positieve lijn te zien.
Momenteel bestaat er nog geen registratiesysteem voor toezicht en handhaving. Per onderzoek wordt wel een rapportage opgeleverd, maar er is geen overzicht waar meta-data samenkomt.  

Hoort bij gewenste maatschappelijke effecten

Indicatoren

  • Aantal onderzoeken (reactief of proactief)  
  • Cijfers Wmo-bijstandsfraude  
  • Aantal en soort signalen

In geval van betrokkenheid door toezicht en handhaving:

  • Kwaliteit van zorg
  • Rechtmatigheid van zorg en ondersteuning
  • Doelmatigheid van zorg
  • Veiligheid van zorg

Bron

Rapportages GGD en sociale recherche

Beschikbaarheid cijfers

Jaarlijkse rapportages GGD- en sociale recherche

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

  • Onze toezichthouders houden toezicht op de kwaliteit en rechtmatigheid van de ondersteuning aan onze inwoners. Dit is een wettelijke taak. De toezichthouders werken regionaal. Waar nodig handhaven wij.
  • Binnen Team handhaving zijn naast toezichthouders ook medewerkers aangesteld als buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA). Zij zetten waar nodig in op het opsporen van strafbare feiten.
  • We zetten in op het bevorderen van spontane naleving van de regels bij verstrekte/ te verstrekken bijstandsuitkeringen of Persoon gebonden budgetten (Pgb)
  • We assisteren bij de intake van bijstands- en Pgb-aanvragen om daar al fouten en onbewuste fraude te voorkomen
  • We adviseren binnen re-integratietrajecten om te zorgen dat medewerkers en inwoners op de hoogte zijn van de regels en verwachtingen.
  • In 2024 borgen we het in 2023 gestarte toezichtteam voor rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet.
  • We investeren in de ontwikkeling van onderzoek op rechtmatigheid binnen de Jeugdwet.
  • Samen met de andere IJsselland-gemeenten hebben we een dienstverleningsovereenkomst met GGD IJsselland voor het uitvoeren van kwaliteitstoezicht Wmo.  
  • Samen met de andere IJssel-Vecht gemeenten hebben we een dienstverleningsovereenkomst voor het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoek Wmo en Jeugdwet. Ook hebben we een Gemeenschappelijk regeling (GR) met enkele andere gemeentes voor de inzet van Sociale recherche.
  • Wij voeren de beleidsvisie Integrale Handhaving uit. In 2024 volgen de medewerkers met klantcontact en van team Handhaving een training integraal handhaven. Zodat zij tot een goede samenwerking en passend maatwerk komen.  
  • We evalueren in 2024 de pilot voor proactief toezicht Wmo en komen met een voorstel voor de gemeenteraad.
  • We nemen deel aan casustafels, werkgroepen van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum om (regionale) samenwerking, kwaliteit en kennis te versterken.
  • Als onderdeel van de Begroting 2024 wordt ter uitvoering van doel 2.2.1 voorgesteld om in te stemmen met:
    • structureel bestedingsvoorstel 2. “Adviseur data gedreven werken“
    • structureel bestedingsvoorstel 3. “Projectassistenten Sociaal Domein“
    • structureel bestedingsvoorstel 12. “Toezicht rechtmatigheid Wmo en Jeugd“

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 2.2.1 Toezicht en handhaving Sociaal Domein

1.617.103

671.507

945.596

0

0

945.596

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 15:10:31 met de export van 11/15/2023 14:55:25