Risico's
Renterisico over de vlottende schuld:
Kasgeldlimiet
In een normale rentecurve is kortlopende financiering (looptijd < 1 jaar) goedkoper dan langlopende financiering, maar heeft als risico dat de rentelasten sterk kunnen fluctueren. Daarom gelden er met betrekking tot het financieren met kortlopende middelen wettelijke voorschriften. Zo wordt de maximale gemiddelde omvang waarvoor gemeenten kortlopende leningen en schulden in rekening courant mogen aangaan begrensd door de kasgeldlimiet.
Deze limiet wordt volgens de Wet Financiering decentrale overheden (Wet FiDO) berekend op basis van een vast percentage (8,5%) van het begrotingstotaal aan lasten per 1 januari van enig jaar. De totale omvang hiervan bedraagt voor 2024 ruim € 723,3 miljoen. Derhalve bedraagt de kasgeldlimiet in 2024 bijna € 61,5 miljoen. In 2024 verwachten wij echter vanwege (tijdelijke) overliquiditeit helemaal nog geen gebruik te hoeven maken van kortlopende financiering.
Zolang de rente van leningen voor korte looptijden lager is dan de rente voor langere looptijden streven wij normaliter ernaar de kasgeldlimiet zo optimaal mogelijk te benutten. Echter in situaties van lage rente voor langlopende leningen kan het ook verstandig zijn eerder leningen met een korte looptijd om te zetten in leningen met een langere looptijd. In het Treasurycomité zijn spelregels afgesproken voor het moment waarop we korte schuld omzetten in lange schuld (consolideren). Daarbij spelen bijvoorbeeld rentevisie en de liquiditeitsprognose een belangrijke rol.
Berekening kasgeldlimiet | |
---|---|
Begrotingstotaal aan lasten | 723.321.949 |
Toegestane percentage volgens ministeriële regeling | 8,5% |
Kasgeldlimiet | 61.482.365 |
Renterisico over de vaste schuld:
Renterisiconorm
Ook voor langlopende financiering (looptijd => 1 jaar) is in de Wet FiDO een norm ingesteld om een enigszins stabiele rentelast over de verschillende jaren te bewerkstelligen. Hierbij geldt een limiet van maximaal 20% per jaar over het begrotingstotaal. Dit houdt in dat wij in enig jaar niet meer dan een bedrag ter grootte van 20% van het begrotingstotaal aan verplichte aflossingen en renteherzieningen mogen hebben. De omvang van de komende begroting, in dit geval dus 2024, geldt volgens de Wet FiDO ook als grondslag voor de toetsing van de daaropvolgende jaren.
Uit onderstaand meerjarig overzicht blijkt dat voor de komende jaren het bedrag hiervoor beperkt is, er wordt dan ook geen overschrijding voor deze jaren verwacht. Naast deze norm kijken wij naar de meerjarige financieringsbehoefte om de looptijd van nieuwe langlopende leningen te bepalen.
Omschrijving | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|
Renterisico | ||||
1a Renteherziening op vaste schuld o/g | 463.043 | 6.821.725 | 0 | 0 |
1b Renteherziening op vaste schuld u/g | 463.043 | 0 | 0 | 0 |
1 Saldo renteherziening op vaste schuld (1a - 1b) | 0 | 6.821.725 | 0 | 0 |
2 Aflossingen | 16.720.175 | 21.760.644 | 16.783.964 | 21.828.097 |
3 Renterisico op vaste schuld (1 + 2) | 16.720.175 | 28.582.369 | 16.783.964 | 21.828.097 |
Renterisiconorm | ||||
4 Begrotingstotaal 2024 | 723.321.949 | 723.321.949 | 723.321.949 | 723.321.949 |
5 Toegestane percentage volgens ministeriële regeling | 20% | 20% | 20% | 20% |
6 Renterisiconorm (4 x 5) | 144.664.390 | 144.664.390 | 144.664.390 | 144.664.390 |
7 Ruimte onder renterisiconorm (6 - 3) | 127.944.215 | 116.082.021 | 127.880.426 | 122.836.293 |
ofwel renterisico in percentage van het begrotingstotaal | 2,31% | 3,95% | 2,32% | 3,02% |
Risico verstrekte leningen
Hieronder vindt u een prognose van verstrekte geldleningen per 1 januari 2024 en 31 december 2024. Per categorie is het bijbehorende risicoprofiel voor de gemeente aangegeven. De verstrekte leningen voldoen aan de eisen gesteld door de Wet Fido en het Treasurystatuut 2019 of zijn expliciet door uw Raad goedgekeurd.
Een gedetailleerd overzicht van de verstrekte langlopende geldleningen vindt u hier .
Categorie | Risicoprofiel | Verstrekt bedrag per | Verstrekt bedrag per |
---|---|---|---|
Woningcorporaties | miniem | 8.263.475 | 7.432.366 |
(Achtergestelde) leningen aan economische deelnemingen | laag | 3.386.297 | 3.386.297 |
Verstrekte leningen vanuit Sociale Zaken | laag | 2.702.000 | 2.561.000 |
Overige instellingen | laag | 1.455.068 | 1.420.779 |
Startersleningen via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland | laag | 460.918 | 390.918 |
Totaal verstrekte leningen | 16.267.758 | 15.191.360 |
Risico gewaarborgde geldleningen
Borgstellingen kunnen via directe borgstelling of via achtervang plaatsvinden. Betrokkenheid van waarborgfondsen betekent dat de borgstelling en hiermee ook het risico wordt gedeeld. In deze gevallen is het netto geborgde bedrag, dus het werkelijke procentuele deel waar Zwolle risico over loopt, lager dan de restant hoofdsom van de gewaarborgde leningen.
Blijkens onderstaande tabel is per eind 2024 een totaal netto geborgd bedrag opgenomen van ruim € 433,5 miljoen, waarvan
ruim € 417,5 miljoen middels achtervang waarborgfondsen en ruim € 16,0 miljoen middels directe borgstelling. Hierbij aangetekend dat in onderstaande tabel in de prognose voor 2024 inzake Tiem B.V. de maximaal mogelijke borgstelling van € 7,8 miljoen voor krediet in rekening courant is meegenomen.
Een gedetailleerd overzicht van de gewaarborgde geldleningen vindt u hier .
Categorie | Risicoprofiel | Netto geborgd restant per 1 januari 2023 | Prognose netto geborgd restant per | Prognose netto geborgd restant per |
---|---|---|---|---|
Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) | miniem | 199.256.679 | 199.420.000 | 199.420.000 |
Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) | miniem | 298.000.000 | 258.000.000 | 218.000.000 |
Hypotheekgaranties tot 1995 | miniem | 774.455 | 574.000 | 374.000 |
Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF) | laag | 191.186 | 151.186 | 111.186 |
Sportsector | laag | 1.597.555 | 1.456.612 | 1.315.670 |
Tiem B.V. | laag | 7.056.930 | 11.440.000 | 8.520.000 |
Overige (maatschappelijke) instellingen | middel | 6.273.343 | 6.039.488 | 5.803.692 |
Totaal waarborgfondsen / directe garanties | 513.150.148 | 477.081.286 | 433.544.548 |