Wegen
Beleidskader
Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van morgen 2030‘, CROW Wegbeheersystematiek 2019 en CROW Kwaliteitscatalogus 2018 (beeldkwaliteit), concept Nota beheer Kapitaalgoederen Buitenruimte 2023-2026.
Uitvoering
De basis voor wegbeheer is de landelijke CROW systematiek voor Wegbeheer. Tweejaarlijks inspecteren we de gehele stad, waarmee we objectieve input krijgen voor het MJOP.
De gegevens zijn opgenomen in ons beheersysteem Obsurv. Dat betekent dat we weten wat we hebben (areaal op orde), hoe het erbij ligt (kwaliteit) en wat we te doen hebben (meerjaren onderhoudsopgave). Hierbij hanteren we de CROW-methodiek als basis. Voor het definitief vaststellen van de onderhoudsopgave stemmen we niet alleen integraal (cluster overstijgend, mobiliteit, projecten en andere stakeholders) af, maar houden we ook rekening met de Omgevingsvisie, met behoeften in de wijk (wijkbeheer) en opgaven (ambities) voor de stad. Dit is geborgd door middel van het MJOP (Meerjaren Opgave Programma) en leidt tot de jaarlijkse programmering van (groot) onderhoud en de vervangingen. We liften zoveel mogelijk mee met andere projecten en bijvoorbeeld het aanleggen van het warmtenet. We prioriteren het onderhoud binnen de budgetruimte, rekening houdend met koppelkansen vanuit andere opgaven / clusters, maar ook door onderhoud uit te stellen. Door het uitvoeren van klein onderhoud borgen we de veiligheid en er is nog geen sprake van kapitaalvernietiging.
Relevante ontwikkelingen
- De inspectie 2022 wijst uit dat de kwaliteit van de elementenverhardingen (tegels, klinkers) achterblijft ten opzichte van de ambitie van de Omgevingsvisie en de landelijke richtlijnen van CROW. In de concept Nota beheer Kapitaalgoederen Buitenruimte 2023-2026 zijn de kosten berekend voor het onderhouden en wegwerken van de achterstanden op de elementenverhardingen. Via een groeimodel komen we tot de regulier benodigde middelen om het onderhoud uit te kunnen voeren en te voldoen aan de ambities. Naar verwachting is dit rond 2030 bereikt. In de tussentijd borgen we veiligheid door het uitvoeren van klein onderhoud (plaatselijk repareren). De kwaliteit van de asfaltverhardingen loopt in de pas met de ambitie.
- De huidige strategie voor zowel elementen – als asfaltverhardingen is in de concept Nota beheer Kapitaalgoederen Buitenruimte 2023-2026 beschreven. Dit levert inzicht in de consequenties en oplossingsrichtingen, een langjarige strategie (in combinatie en afstemming met de opgaven vanuit bv warmtenetten en klimaatadaptatie) en de benodigde middelen voor het onderhoud en vervangingen. De nota is integraal onderdeel van de begroting 2024.
- Door beheer, - stedelijke, - en mobiliteitsopgaven blijvend (en nog steviger) te integreren en borgt de integrale afstemming (via MJOP) en daarmee ambitie van de stad.
- In 2022 zijn de beheerplannen geactualiseerd en de werkzaamheden integraal geprioriteerd en via het geportaal op kaart inzichtelijk gemaaktl.
Financiën
In 2024 is € 9,6 miljoen exclusief nieuwe begrotingsaanvragen gemoeid met het product wegen, waarvan € 5,5 miljoen voor het onderhoud van Zwolse wegen en een deel voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding. Er wordt € 0,6 miljoen exclusief nieuwe begrotingsaanvragen ingezet ten behoeve van vervangingsinvesteringen.
Risico’s
- Door de ouder wordende stad worden we kwetsbaarder en neemt de veroudering van het areaal toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door vorst en zware belasting. Dit kan daarmee leiden tot een hogere onderhoudslast en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave).
- Onvoldoende inzicht in de technische ouderdom en daarmee de toekomstige vervangingsopgaven.
- Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade die ontstaat als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden. Door de risicogestuurde benadering van ons beheer en toereikende meld- en beheersystemen is de veiligheid van de weggebruikers (in principe) niet in het geding. Er is een klein risico met betrekking tot het niet voldoen aan de veiligheidseisen, omdat onveilige situaties ons niet altijd direct bekend zijn. Zodra we dit weten wordt het direct verholpen (veiliggesteld).
- Het uitvoeren van het onderhoud en de vervangingen is in de huidige omstandigheden lastig vanwege o.a. de lange levertijden en de beperkte capaciteit zowel intern als extern (marktpartijen)