Straatmeubilair
Het gaat hier om fysieke voorzieningen als openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bebording en wegmarkering.
Beleidskader
Op 25 november 2019 is de beslisnota ‘Versnelling ombouw energiezuinige openbare verlichting 2020-2023’ aangenomen. Voor de overige onderdelen zijn geen expliciete Zwolse beleidskaders aanwezig. Daar gelden landelijke kaders en de Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van morgen 2030’ voor.
Uitvoering
Zwolle streeft naar een zo duurzaam en (verkeers)veilige inrichting en gebruik van haar infrastructuur en openbare ruimte. Op het gebied van openbare verlichting streven we bij duisternis een veilige en leefbare omgeving na door het hebben en onderhouden van energiezuinige en duurzame openbare verlichting. (Visuele) neveneffecten voor mens, dier en plant beperken we tot een minimum. Het lopende ombouwprogramma naar energiebesparende verlichting voorziet in innovatieve verlichting, die aansluit op de bestaande mastopstellingen en waarmee we op kostenefficiënte wijze voldoen aan de Europese richtlijnen. Voor nieuwe verlichtingsontwerpen ten behoeve van projecten en reconstructies ontwerpen we ook volgens deze richtlijnen.
De verkeersregelinstallaties (VRI’s) moeten betrouwbaar zijn en toegerust zijn op de nieuwste ontwikkelingen. Daarom inspecteren we ze jaarlijks op technisch en functioneel presteren. Daarnaast vindt er twee keer per jaar een visuele controle plaats op schades. Er staan in Zwolle 65 verkeersregelinstallaties. De gemiddelde technische levensduur is 15 jaar. Door jaarlijks gemiddeld twee a drie VRI’s te vervangen door nieuwe (i)VRI’s blijft het areaal up to date en betrouwbaar en voorzien we ze van de nieuwste landelijke softwarestandaard. Vervanging geschiedt op basis van leeftijd, functioneren, betrouwbaarheid en eventuele (geplande) reconstructies. In dit kader stemmen we af met ITS / mobiliteitsprogramma’s als Beter Benutten en Slim en Duurzaam. Innovatieve ontwikkelingen (onder andere software) hebben geleid tot het continue realtime ontsluiten van data en het optimaliseren van de verkeersstromen (Toptrac).
Voor bebording en wegmarkering hanteren we de daarvoor geldende richtlijnen (qua ontwerp en beheer) en hebben we hier onderhoudscontracten (onder andere met ROVA voor reiniging en klein onderhoud). De beschikbare onderhoudsmiddelen brengen we in lijn met de benodigde in de concept Nota beheer Kapitaalgoederen Buitenruimte 2023-2026, die integraal onderdeel is van de begroting 2024.
Relevante ontwikkelingen
- Innovatieve toepassingsmogelijkheden volgen elkaar momenteel in rap tempo op. Op dit moment hebben we een koploperspositie en hebben wij deze positie met juiste prioritering in onderhoudsmiddelen en vervangingsinvesteringen kunnen realiseren. Gezien de snelheid van de nieuwe technologische en / of circulaire ontwikkelingen is het geen garantie dat dit zo zal blijven.
- Toenemende complexiteit in techniek, sensoring en software vraagt om veranderende expertise en functioneel beheer. Doordat steeds meer koppeling (in the cloud) plaatsvindt, is de impact bij storingen mogelijk ook omvangrijker, bijvoorbeeld bij een storing in onze verkeerslichten. Hierdoor kan de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid onder druk komen te staan. Door eigen technische kennis in huis te hebben (en up-to-date te houden) en een calamiteitenplan bij storingen (en / of stroomuitval) wordt hierop zoveel mogelijk geanticipeerd.
- Naast het borgen van de constructieve veiligheid dienen we ook de installatieverantwoordelijkheid en de cyber security borgen. De impact hiervan is in uitwerking.
- Om de kwantiteit en kwaliteit van de markeringen in beeld te krijgen is in 2021 een innovatieve pilot uitgevoerd. De resultaten van deze pilot zijn nog niet betrouwbaar genoeg om te gebruiken voor alle markeringen. we beraden we ons op een andere aanpak.
Financiën
Voor het technisch onderhoud van straatmeubilair is in 2024 € 3,3 miljoen beschikbaar, inclusief € 666.000 aan kapitaallasten. Voor vervangingsinvesteringen van straatmeubilair is in 2024 € 396.000 exclusief btw beschikbaar.
Risico’s
- Het uitvoeren van het onderhoud en de vervangingen is in de huidige omstandigheden lastig vanwege o.a. de lange levertijden en de beperkte capaciteit zowel intern als extern (marktpartijen)